Sanna Rokka haluaisi hiihtää kaksi lenkkiä viikossa matalilla sykkeillä. Kuva: Akseli Muraja
Sanna Rokka haluaisi hiihtää kaksi lenkkiä viikossa matalilla sykkeillä. Kuva: Akseli Muraja

Haluaisitko nostaa hiihtolenkkisi seuraavalle tasolle? Näillä vinkeillä pääset nauttimaan luisteluhiihdon hurmasta.

Pari vuotta sitten Rautalammilla asuva Sanna Rokka, 27, lähti pitkästä aikaa hiihtolenkille. Edellisen kerran koulussa hiihtänyt Sanna päätyi ladulle kaverin houkuttelemana. Nyt hiihtokärpänen on purrut kunnolla, ja Sanna haluaisi oppia hiihtämään luistelutyylillä.

”Viime vuosina olen käynyt satunnaisilla hiihtolenkeillä perinteiseen tyyliin. Hallitsen lykkimisen vuorotahtiin ja tasatahtiin. Haaveeni on oppia luisteluhiihto.

Kaverillani oli luistelusukset, joita sain kokeilla. Hänen intonsa tarttui minuunkin, ja päätin, että opettelen vielä luistelemaan. En ollut aikaisemmin tiennyt, että eri hiihtotyyleihin on omat välineensä. Olin lainannut perinteisen tyylin sukseni äidiltäni.

Olen jo katsonut netistä opetusvideoita luistelutekniikoista, mutta niiden omaksuminen on tuntunut monimutkaiselta. Kun lähden kokeilemaan luistelua ladulle, voi olla, että joudun kurkkimaan kännykästä ohjeita.

Päälajini on ratsastus, ja sitä tulee tehtyä kolmekin kertaa viikossa. Ratsastustunnilla sykkeeni pysyy niin korkealla, että saan jo paljon peruskuntoa kohottavaa vauhtikestävyystreeniä. Haaveeni olisi, että voisin käydä hiihtämässä lenkin kahdesti viikossa, mutta pitää sykkeen matalalla.”

Pyri pikkuhiljaa nojaamaan enemmän eteenpäin, jotta saat suksen lähtemään liukuun.

Hiihtovalmentaja Simo-Viljami Ojasen vinkit aloittevalle luisteluhiihtäjälle

Jätä sauvat hangelle

Sauvoitta hiihtämällä oppii tehokkaasti hahmottamaan sen, kuinka jalkoja on tarkoitus liikuttaa luisteluhiihdossa eli vapaassa tyylissä.

Aloita maltilla

Kävele suksilla eteenpäin niin, että sukset tekevät ”traktorin jälkeä”. Rytmi muistuttaa kävelyä, eli vastakkainen käsi ja jalka ovat samaan aikaan edessä.

Kumarra eteenpäin

Pyri pikkuhiljaa nojaamaan enemmän eteenpäin, jotta saat suksen lähtemään liukuun. Paina polvia varpaiden päälle. Luistelutyylin hyökkäävä hiihtoasento lähtee nilkoista asti, ei kumartamalla eteenpäin.

Aloita kuokalla

 Kuokka on kuntohiihtäjien keskuudessa yleisin vapaa tyyli. Ota sauvat mukaan, kun ryhdyt treenaamaan sitä. Kuokassa hiihdon rytmi on toispuoleinen: ainoastaan toisen puolen sukselle isketään vauhtia. Sauvat isketään maahan samaan aikaan suksen kanssa.

Ime napa selkärankaan

Aloittelijalla kehon painopiste jää usein taakse ja hiihtoasento näyttää istuvalta. Keskity hyvään ryhtiin: vedä napa kiinni selkärankaan ja nojaa rohkeasti eteenpäin.

Tarkista asento videolta

Pyydä, että kaverisi kuvaa hiihtoasi videolle. Videota katsomalla pystyy tehokkaasti korjaamaan asentoaan.

Aloita rauhallisesti

Sykkeen saa pidettyä asioissa, kun hiihtää tietoisesti rauhalliseen tahtiin. Lähde valloittamaan mäkiä kävellen niin, että sukset ovat leveässä kulmassa toisiinsa nähden.

Päivitä varusteet

Luisteluhiihtoa varten tarvitaan omat sukset, sillä perinteisen ja vapaan tyylin suksilta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia.