Sport
Lonkan venytys voi auttaa hartiakipuihin. Personal trainer Kata Pulkka näyttää mallia. Kuva: <span class="photographer">Päivi Ristell.</span>
Lonkan venytys voi auttaa hartiakipuihin. Personal trainer Kata Pulkka näyttää mallia. Kuva: Päivi Ristell.

"On yleistä, ettei olkapäässä ole mitään vikaa, vaikka kipu on kova", fysioterapeutti kertoo. 

Kun olkapäitä jumitta, tuntuisi loogiselta hieroa ja venytellä nimenomaan hartioita. Mutta se ei välttämättä auta. Syynä on faskia eli kehon sisällä oleva sidekudosverkko. Kivun tai jumin todellinen aiheuttaja saattaa siis olla aivan toisella puolella kehoa.

– Kaikki kehon osat ovat faskioiden välityksellä yhteydessä toisiinsa ja muodostavat toiminnallisia ketjuja, kertoo faskiahoitoihin erikoistunut manipulatiivinen fysioterapeutti Mika Pihlman.

Hyvä esimerkki ovat hartiakivut. Olkapäävaivoja hoidetaan yleensä jumpalla, joka avaa olkaniveltä ja vahvistaa ympäröiviä lihaksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– On kuitenkin yleistä, ettei olkapäässä ole mitään vikaa, vaikka kipu on kova. Jos seuraa olkapäähän kiinnittyviä kalvoja, kivun syy voikin löytyä rinta- tai vatsalihaksista, jopa lonkkanivelestä, 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esimerkiksi paljon istuvilla on usein liikerajoitus lonkissa. Kun lonkka jumahtaa, keho kompensoi liikerajoitusta tuomalla olkapään eteen.

Akuuteissa vammoissa on helppo osoittaa sormella mistä jalka tai olkapää on kipeä, mutta faskioista johtuva kipu on epämääräisempää, usein sähköiskumaista, tylppää, jäytävää ja laajaa. 

Faskia on mukana kaikessa liikkeessä. Niiden hyvinvointi on tärkeää tavallisessa arjessakin. Jos faskiat eivät toimi oikein, seurauksena on lihaskipuja, virheasentoja ja kankeutta. Hartiajumppa ei riitä toimistotyöläisen kehonhuolloksi. Paljon istuva tarvitsee monipuolista liikettä, erityisesti voimaa pakaroihin ja liikkuvuutta lonkkiin.

Jotta sidekudoksen tärkein rakennusaine kollageeni pysyy vahvana ja elastisena, se tarvitsee sekä voima- että liikkuvuusharjoittelua ja liikettä, jossa tehdään hallittuja, rauhallisia toistoja nivelten koko liikeradalla. Faskioille hyviä lajeja ovat jooga, pilates, sauvakävely ja taiji. Hauiskääntö tai takareiden vahvistus kuntosalilaitteessa eivät riitä. Niiden lisäksi keho vaatii monipuolista, toiminnallista liikettä: kyykkyjä, nostoja, kantamista ja vetämistä. 

Lonkankoukistajien liikkuvuutta voi puolestaan testata esimerkiksi tällä venytyksellä. Ota lonkkien venyttely ja vahvistaminen säännöllisesti mukaan ohjelmaan, niin myös olkapäiden jumit saattavat helpottaa. 

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla