Kävelyä, uintia ja joukkovoimaa, niillä ne kilot lähtevät!

Jos on sata kertaa aloittanut laihdutuskuurin, mutta aina epäonnistunut, ajatus urheilusta ei taatusti innosta. Jokaiselle löytyy kuitenkin sopiva laji – myös sille ikuiselle (kohta entiselle) pullukalle!

1. Ilmaiseksi kävellen

Kävely on syystäkin monien suosikkilaji. Sitä voi harrastaa missä ja milloin vain, ja varusteiksi riittävät hyvät kengät.

Vaikka aloittaisit vain vartin pituisella lenkillä, voimasi kasvavat ja alavartalon liikkuvuus paranee. Ota aluksi tavoitteeksi, että jaksat kävellä puoli tuntia vauhdista välittämättä. Kuntosi kohotessa voit kiihdyttää tahtia. 

Tutkijoiden mukaan kuntoilijan kohtuullinen kävelytahti on 3000 askelta puolessa tunnissa. Edullisen askelmittarin saa nykyään noin neljällä kympillä. 

2. Keveästi vedessä

Vesi kannattelee, ja sopii siksi ylipainoisille sekä ihmisille, jotka kärsivät  nivelvaivoista. Vedessä liikkuessa kuntoilija saa kaikki juoksun edut, mutta säästyy iskuvaikutuksilta.

Vesijuoksu on Suomessakin niin suosittu laji, että moni uimahalli tarjoaa kelluntaliivejä lainaksi. Kysy myös vesijuoksukursseja lähimmästä  uimahallistasi.

3. Tukea muista

Paras tapa ehkäistä luovuttamista kesken kaiken on harrastaa liikuntaa yhdessä toisten kanssa sovittuna ajankohtana. Parhaassa tapauksessa yhdessä hikoilu yhdistää niin, että jumppatunnin vieruskaverista tulee oikea ystävä.

Aloittelijan ja ylipainoisen kannattaa kuitenkin käydä tsekkaamassa jumppatunnin vauhti ennen kuin maksaa koko kaudesta. Kiinnitä huomiota erityisesti siihen, ohjaako opettaja riittävästi: varoittaako hän esimerkiksi ajoissa liikkeen tai suunnan muutoksista.

4. Läskit lihaksi

Voimaharjoittelu on erityisen suositeltavaa ylipainoiselle, sillä sen avulla voi korjata vääriä asentoja, jotka ovat syntyneet liikapainon kantamisesta. Usein painojen nosto ja jalkojen prässääminen myös lisäävät nivelten liikkuvuutta.

Kun aloitat, kannattaa varata vaikka vain yhdeksi kerraksi ohjaaja, joka tekee sinulle sopivan harjoitusohjelman.

5. Hengen voimalla

Suurikokoisen ihmisen painovoiman keskus on eri paikassa kuin normaalipainoisen tai hoikan. Siksi heille ei nin hyvin sovi esimerkiksi jooga, jossa monet asennot perustuvat tasapainoon.

Taijissa kehoa käytetään kokonaisvaltaisesti, ja liikkeen avulla rentoutetaan niin keho kuin mieli. Meditointi voi auttaa myös stressiin ja painon säätelyyn.

Lähde: Living Healthy

 Lue lisää:

Näin lasket, oletko ylipainoinen

Juoksuko vain laihoille? Pluskokoinen juoksi maratonin

Liikunta ehkäisee perinnöllistä lihavuutta