Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos lenkki tuntuu hitaalta, tossua pitäisi pistää toisen eteen nopeammin. Näillä vinkeillä kirit sekunteja tai jopa minuutteja pois juoksuajastasi.

Juoksemisessa kehittyy vain harjoittelemalla. Olisiko tänä keväänä aika panna juoksuennätys uusiksi?

1. Asento kuntoon

Juoksutekniikan on oltava kunnossa, jotta nopeutta saa lisättyä. Pidä ylävartalo ojennettuna mutta sopivan rentona ja huolehdi siitä, että jalat osuvat maahan lantion alla. Käsien tulee liikkua eteen ja taakse, ei sivulta sivulle. Keväällä starttaavat myös juoksukoulut, joissa tekniikkaa voi hioa valmentajan johdolla.

2. Löydä rytmi

Onko juoksusi hidasta harppomista vai tiukkaa tikutusta? Juoksijoista tehokkaimmat ottavat noin 180 askelta minuutissa. He etenevät kevein ja lyhyehköin askelin ja välttävät turhaa pomppimista ylös ja alas. Oman tahtisi saat selville laskemalla, kuinka monta kertaa oikea jalka osuu maahan minuutin aikana ja kertomalla luvun kahdella.

3. Intervalleista lisäpotkua

Intervalliharjoittelu parantaa nopeutta ja kestävyyskuntoa. Haasta itsesi juoksun lomassa myös tiukempiin spurtteihin, jotka panevat kehon koville. Samalla kalorit palavat. Katso ohjeita treeniin esimerkiksi täältä.

4. Eroon kireyksistä

Asiantuntijat jakautuvat kahtia, kun puhutaan venyttelyn hyödyistä. Rennolla kropalla juoksukin rullaa kuitenkin mukavammin. Erityisesti lonkankoukistajien vetreyteen kannattaa kiinnittää huomiota – ne saattavat olla istumatyöläisellä jumissa ja vetää asentoa kasaan.

5. Tossut vaihtoon?

Eri juoksukenkämalleja kannattaa testata – vain kokeilemalla voi löytää juuri omalle juoksutyylillesi sopivan parin. Uutuuslenkkarit ovat superkevyitä ja niiden pohjissa on eroja – osa suorastaan ponnauttaa seuraavalle askeleelle, toisilla juokseminen saattaa tuntua raskaammalta.

Lähde: Greatist.com