Kuvat
Shutterstock
Usko pois! Kahdeksan viikkoa riittää juoksukunnon rakentamiseen, vaikka et olisi ennen juuri lenkkareita kuluttanut.
Usko pois! Kahdeksan viikkoa riittää juoksukunnon rakentamiseen, vaikka et olisi ennen juuri lenkkareita kuluttanut.

Simppeli kahden kuukauden juoksuohjelma sopii niin vasta-alkajalle kuin juoksuharrastuksen jo aloittaneelle. 

Kevät tulee kovaa vauhtia. Vaikka lenkkaria jo polttelisi, juoksukausi kannattaa aina aloittaa rauhallisesti, vaikka olisi kokeneempikin lenkkeilijä. Erityisen tärkeää maltti on, jos olet vasta juoksuharrastuksesi alussa.

Nyt voit aloittaa juoksemisen turvallisesti Me Naisten omalla juoksukoululla! Allaolevaa ohjelmaa noudattamalla – ja tietysti omaa kehoa kuunnellen – pääset jo kesäksi sellaiseen kuntoon, että kymmenen kilometrin lenkki sujuu kevyesti.

Sohvakuntoisimmat voivat alkaa rakentaa peruskuntoa 1. ja 2. viikon treeniohjelmalla; jos taas olet jo jonkin verran hölkkäillyt ja peruskunto on mielestäsi vähintään ok, voit aloittaa suoraan kolmannesta viikosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kahdeksanviikkoisen treeniohjelman on laatinut Me Naisille Laura Enroth, personal trainer ja juoksuvalmentaja, joka pitää myös Juoksujalkaa-blogia.

Ohjelma sisältää tasapainoisesti sekä kevyitä peruskuntolenkkejä että rankempia treenejä, kävelyä, juoksua, lihaskuntoa ja venyttelyä – ja mikä tärkeintä, lepopäiviä. 

Kannattaa myös liittyä Me Naisten omaan Mimmit liikkuu ja lepää -Facebook-ryhmään! Siellä niin vasta-alkajat kuin kokeneemmatkin juoksijat saavat vertaistukea. 

Nappaa allaoleva ohjelma kirjanmerkkeihin ja tule mukaan Kymppikerhoon!

Juoksukoulu on julkaistu ensimmäisen kerran Me Naisissa 23.3.2019. 

Hyvinvointivalmentaja

10km juoksemiseen aloittelijalta ei mene 8 viikkoa. Useampi henkilö on kokeillut, että täysin nollasta 10km juoksijaksi riittää 30pv. Siitä huolimatta alussa joka toinen päivä tehtävät 20min kestävät juoksu kävelylenkit vievät kohti tuota tavoitetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla