Tarkista videolta, ettet lankea vahingossa yleisiin vatsalihasliikevirheisiin.

Vahva keskivartalo auttaa hyvän ryhdin ylläpitämisessä ja pitää selkäkivut loitolla. Jotta keskivartalo vahvistuisi, vatsalihasliikkeet pitää tehdä oikein.

Yleisimmät virheet ovat vauhtisokeus ja liian isot liikkeet – vatsatreenissä vähemmän on monesti enemmän. Kun liikkeet tekee rauhallisesti ja lihaksia koko ajan halliten, teho on taattu. Vähitellen voima lisääntyy ja liikeradat laajenevat.

Katso yllä olevalta videolta viisi yleistä vatsalihasliikevirhettä. Niiden korjaaminen ja oikea tekniikka on yllättävän pienestä kiinni!

Viime aikoina esimerkiksi istumaannousuja on kritisoitu voimakkaasti. Liike on haastava, joten hyvässä kunnossa olevakin saattaa joutua fuskaamaan päästäkseen lattialta ylös. Silloin vatsalihasten sijaan työtä tekevätkin etureidet. Pahimmillaan reuhtominen voi johtaa selän kipeytymiseen.

Pahimmillaan reuhtominen voi johtaa selän kipeytymiseen.

Vatsalihaksia treenatessa kannattaakin kiinnittää huomio siihen, että liike tuntuu oikeissa lihaksissa. Ryhtiä ylläpitävät keskivartalon syvät lihakset saa aktivoitumaan useimmissa vatsalihasliikkeissä, kun liikkeet tekee hallitusti ja rauhallisesti.

– Syvät vatsat tekevät töitä silloin, kun jotain asentoa pidetään hallinnassa. Muun muassa kyykyt vaativat hieman työtä keskivartalolta, jotta tekniikka pysyy kasassa, personal trainer Tauno Poutanen totesi aikaisemmassa jutussamme.