Sport

Emmi Tervala yritti suoriutua töistä, opinnoista ja treenasi kovaa, kunnes rytmihäiriöt havahduttivat. Nyt rääkkitreeni on vaihtunut kevyempään – ja kunto on pysynyt yhtä hyvänä kuin ennenkin.

”Ulkonäkötavoitteet siivittivät treenaamistani nelisen vuotta. Jahtasin epätoivoisesti 65 kilon vaakalukemaa ja tiimalasivartaloa. Olin surkea luuseri, jos en päässyt vetämään itseäni piippuun viidesti viikossa salilla.

Elin käytännössä ammattiurheilijan elämää tarkkoine ruokavalioineen ja hulluine treenimäärineen. Samalla viimeistelin opintojani yliopistossa, olin työharjoittelussa, pidin lifestyle-blogia ja osallistuin aktiivisesti kekkereihin. En juuri nukkunut.

Rytmihäiriöt havahduttivat. Olin taas jollain vähäkalorisella kitudieetillä ja rykäisin ennen saliharjoitusta treeniboosterin naamaan. Sydän laukkasi vimmaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tajusin jäätävän väsymyksen, paniikkikohtausten, päänsärkyjen ja sydänoireiden johtuvan liian suuresta treenikuormasta. Enhän levännyt tai huoltanut kehoani koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oli pakko hellittää, vaikka helppoa se ei ollut. Treeni oli ollut niin kauan elämäni keskipiste, josta ei lipsuttu edes sairaana.

Ensin vaihdoin toiminnallisempaan treeniin ja hankin koiran. Liikuntapalettini koostuu nyt kevyistä koiralenkeistä, rauhallisesta yin-joogasta ja muutamasta viikoittaisesta voimaharjoituksesta. Toisin kuin ennen, lasken liikunnaksi myös pyöräilyretket sekä kilometrin kävelyt juna-aseman ja kodin välillä.

En kaipaa hektisiä aikoja, jolloin oli aina kiire treenaamaan ja kroppa oli kireä kuin viulunkieli. Tuntuu surulliselta, että uhrasin siihen hyviä nuoruusaikoja. Näyttämisen tarve on hävinnyt ja keskityn siihen, miltä itsestäni tuntuu.

Kuntotasoni on nyt paljon vähemmällä vaivalla aika sama kuin himorääkkivuosina. Voin paremmin, sillä elämään mahtuu muutakin kuin salin seinien tuijottelu. Paino ei ole juuri heilunut, vaikka syön paljon enemmän ja paremmin.

On ollut jännä huomata, että kevyempi liikunta on auttanut ottamaan rennommin muutenkin. En enää kerää itselleni valtavia paineita töissä konsulttina, vaan saan ihan yhtä hyvää tulosta aikaan vähemmälläkin sykkimisellä.”

Mitä jos hölläisit? Kevyellä liikunnalla on yllättäviä terveyshyötyjä. Lue uusimmasta Sportista 5/19, mitä hyötyä keventämisestä voi olla. Voit lukea lehden myös osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla