Kuvat
Lasse Lecklin, Video: Ninna Lindström
Hyvä terveys
Pienellä liikkeellä lisäät liikkuvuutta niskan alueella.
Pienellä liikkeellä lisäät liikkuvuutta niskan alueella.

Emännän kyhmy eli rasvapatti niskassa on varma merkki siitä, että elämää on tullut vietettyä liikaa etukumarassa. Pieni liike on tehokas ennalta ehkäisijä.

Vuosien etukumara asento esimerkiksi koneen ääressä vetää ryhdin huonoksi. Yläselän ja niskan liitoskohdassa erottuva pullistuma kielii huonosta kaula- ja rintarangan sekä olkapäiden liikkuvuudesta. Aineenvaihdunta huononee, ja alueelle kertyy rasvaa. 

Jutun lopusta löytyvä video opastaa helpon liikkeen, jolla lisäät liikkuvuutta ja oikaiset kyhmyä!

Tee näin: 

  1. Käy selinmakuulle polvet koukussa. Jos sinulla on niskassa niin sanottu emännän kyhmy, laita takaraivon alle pyyhetaitos. 
  2. Uloshengityksellä litistä vatsaa, paina takaraivoa kevyesti kohti lattiaa ja leukaa kohti kaulaa – eli tee reilu kaksoisleuka. 
  3. Ojenna selkä ja niska pitkiksi ja vie kädet suorina, peukalot edellä, katon kautta kohti lattiaa. Sisäänhengityksellä pidä vatsa aktivoituna ja palauta kädet samaa reittiä takaisin.
  4. Toista 10 kertaa.

Muista! Pidä selkä ja niska pitkinä koko liikkeen ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiantuntija ja malli työfysioterapeutti Johanna Eskola-Oliva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ennaltaehkäisevän terveyden as...

En ole nähnyt tai kuullutkaan kenenkään ehkäisevän tai parantavan niskakyhmyä jumppaamalla. Syy on selvä.

Huonoryhtinen istuminen, jossa rintojen, pään, käsivarsien ja olkapäiden paino vetää hartioita alaspäin monta tuntia päivässä on paljon voimakkaampi altistaja kuin muutaman minuutin jumppa pystyy korjaamaan.

Ainut kunnon keino on MUUTTAA ISTUMARYHTI HYVÄKSI.

Siihen taas ylivoimaisesti toimivin keino on istua keinuvalla, keskiraollisella laadukkaalla satulatuolilla oikeinsäädetyn työpöydän ja monitorien ääressä. Myös sohvaistumisesta pitää luopua (voi olla kylkiasennossa tai istua/maata matolla) ja julkisissa liikennevälineissä pitää laittaa alaselän taakse lisätukea, että hartiat ja niska suoristuvat.

Ravintolassa ym. auttava keino tilapäisessä istumisessa hyvän ryhdin saamiseen on istua aivan tuolin reunalla, reidet levällään, mikä mahdollistaa lantion kallistamista eteen, mikä taas parantaa paljon selän ryhtiä. 

Työtuolissa keskiraolla on tärkeä tehtävä vapauttaa lantion pohja ja genitaalialue istumapaineesta, jolloin nestevirtailut näissä tärkeissä kudoksissa säilyvät hyvänä ja lantion voi mukavasti ja terveellisesti kääntää eteenpäin.

Keskiraollisessa keinuvassa satulatuolissa istuen koko rangan ryhti on kuin seistessä, selkälihakset vahvistuvat, suolisto ja rangan kudokset saavat tärkeää liikettä, hengitys on syvempää ja suuret virtaukset aivoihin sujuvat rentoutuneiden kaulalihasten välisissä suonissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla