Sport
Elina Tuomaalan tulokset paranivat, kun hän alkoi juosta hitaasti.
Elina Tuomaalan tulokset paranivat, kun hän alkoi juosta hitaasti.

Fiksun treenauksen ansiosta Elina on säästynyt rasitusvammoilta ja palautuu nopeasti. Hän kertoo tärkeimmät oivalluksensa.

Elina Tuomaala, 38, juoksi ennen vauhdin perusteella, ei koskaan sykkeiden.

– Koska minulla ei ollut ymmärrystä sykkeistä, valmistauduin ensimmäiseen maratoniini kolme vuotta sitten paukuttamalla menemään, vaikka keho ei ollut tottunut vauhdikkaisiin treeneihin.

Lepopäivinäkin Elina pyöräili töihin. Maratonin hän jaksoi maaliin asti, mutta tiesi, että olisi pystynyt parempaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vuonna 2017 Elina kävi laktaattitestissä, jossa mitattiin syketiedon ja verestä mitattavan laktaattipitoisuuden avulla peruskestävyys-, vauhtikestävyys- ja maksimikestävyysalueet. Jos sykkeet nousevat treenatessa liian korkealle, jalkoihin alkaa kertyä maitohappoja ja askel kangistuu. Painavilla jaloilla ei pysty juoksemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se oli tärkeä oivallus. Jotta peruskunto nousisi, piti hidastaa reippaasti vauhtia. 

– Nykyään teen juoksuvalmentajani ohjeilla suurimman osan harjoituksista pk- eli peruskestävyys-alueella. Syke pysyy koko lenkin alle 139.

Aluksi juoksuvauhti tuntui jopa naurettavan hitaalta, etananmatelulta, mutta tulosten jatkuva paraneminen ilahduttaa.

– Juoksu kulkee vaivattomasti ja jaksan juosta aina vain pidempään helpommin. Esimerkiksi noin 30 km:n harjoituslenkki vauhdilla 6.30 min/km sujuu rennosti, mikä tuo itsevarmuutta. Viikkoon kuuluu lisäksi yksi vauhtikestävyysharjoitus, jolloin revitellään kovemmilla sykkeillä.

Fiksun treenauksen ansiosta Elina on viime aikoina säästynyt rasitusvammoilta, palautuu nopeasti ja kerää tasaisesti kuntoa seuraavaan maratoniin. Rautaisen peruskunnon ansiosta tahtia on varaa kiristää kisassa ja reilun neljän tunnin aikatavoite tuntuu realistiselta.

– Sykekelloa seuraamalla olen ymmärtänyt, että vauhti tappaa, ei matka. Pk-harjoitusten ansiosta kunto on kohonnut tasaisesti, mutta tekeminen pysynyt mukavana. Kehitystä ei ole saman matkan juokseminen aina vain kovemmin, vaan helpommin. Silloin on paukkuja lisätä sekä matkaa että vauhtia.

Miten opit tulkitsemaan sykettäsi oikein ja rakennat rautaisen peruskunnon? Lue oppaamme Sport-lehden numerosta 6/19. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla