Teksti MeNaiset SPORT kuva Matusciac Alexandru / Shutterstock
Teksti MeNaiset SPORT kuva Matusciac Alexandru / Shutterstock

Tässä tämän hetken kolme kuuminta uutuushittiä. Minkä miehen sinä valitset mukaan treeneihisi?

Lenkille

Jos kaipaat energistä potkua lenkillesi, lataa soittimeesi 12-vuotiaan espoolaisen ihmelapsen hitti. Isac Elliotia hehkutetaan Suomen Justin Bieberiksi. Meidän mielestämme vertaus on täysin perätön. Isachan pesee Bieberin mennen tullen! Kuuntele itse, jos et usko.

Isac Elliot: New Way Home

Salille

Onko motivaatio hukassa? Eikö kahvakuula nouse? Maamme hyvän mielen lähettilään uusin hitti toimii tehokkaammin kuin paraskin personal trainer. Tämä tartuttaa taatun voittajafiiliksen ja auttaa puristamaan ne viimeiset nostot. Toimii myös herätysäänenä luomaan oikean asenteen aamuun.

Elastinen: Iisii

 

Omiin jameihin

Haluatko loihtia Nykin klubitunnelman kotiisi? Raivaa tilaa olohuoneen lattialle, himmennä valot ja laita Justinin Suit & Tie soimaan. Sulje silmät (ja halutessasi verhot) ja anna mennä. Tämän tyylikkäämpää jamittelua saa hakea. Eikä seurakaan ole huonoimmasta päästä.

Justin Timberlake: Suit & Tie

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.