Kuvat
Shutterstock
Sport
Kunnon junnaamisen syynä ei ole aina se, että harjoittelisit liian vähän tai väärin.
Kunnon junnaamisen syynä ei ole aina se, että harjoittelisit liian vähän tai väärin.

Painon junnaaminen on selkein hitaan aineenvaihdunnan merkki. Mutta myös huonommin tunnettu oire kuntoillessa voi johtaa ongelman jäljille.

Miksi paino ei laske, vaikka en syö melkein mitään? Siinä on mysteeri, joka saa yhden jos toisenkin lopettamaan laihduttamisen turhana kärvistelynä.

Painojumin syy on tavallisesti yksinkertainen: nälkä ei laihduta. Elimistö sopeutuu muuttuviin olosuhteisiin, joten jos energiansaanti laskee radikaalisti, keho mukautuu siihen hidastamalla aineenvaihduntaa ja pistämällä kulutuksen minimiin.

Kalorit palavat silloin vain ikään kuin säästöliekillä. Vastaava ilmiö tapahtuu kännykälle, josta on akku lopussa: puhelin menee energiaa säästävään tilaan, näyttö himmenee, patterinkuva alkaa vilkkua punaisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sekä laihduttaessa että treenatessa syy säästöliekille on sama. Ruokaa syödään liian vähän. Jotkut kestävät enemmän kalorivajetta suhteessa kulutukseensa kuin toiset. Yksilöllinen raja löytyy kokeilemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Säästöliekin selkein oire on painon junnaaminen, mutta merkkejä on muitakin. Yksi niistä tulee esiin kuntoillessa: jos liikunta ei huvita tai et kehity, vaikka harjoittelun määrän ja tehojen perusteella pitäisi syntyä tulosta, syynä saattaa olla aineenvaihdunnan hitaus. Myös esimerkiksi epätavallisen korkea tai matala syke voi kertoa aineenvaihdunnan hitaudesta. 

Kun aineenvaihdunta alkaa taas toimia normaalisti, huomaat sen siitä, että jaksat treenata enemmän ja paremmin. Myös olo virkistyy ja kevenee.

Aineenvaihduntaa voi korjata nopeammaksi helpoilla täsmäkeinoilla. Sport-lehden numerossa 9/19 kerromme 10 tutkitusti toimivaa keinoa aineenvaihdunnan tehostamiseen. Voit lukea lehden myös osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla