Sport
Kevyt fiilistelyliikunta, kuten luontoretkeily, palauttaa kehoa ja mieltä. Kuva: Shutterstock
Kevyt fiilistelyliikunta, kuten luontoretkeily, palauttaa kehoa ja mieltä. Kuva: Shutterstock

Treenaatko säännöllisesti, mutta et näe toivottuja tuloksia? Kokeile keventää, saatat päästä parempaan kuntoon. 

Kunto ei kohene, vaikka treenaat säännöllisesti. Kuulostaako tutulta? Ehkä hyötyisit kevyemmästä liikunnasta.

Rankalla rääkillä hekumoidaan somessa, sillä kovasykkeiset HIITit ja crossfitit ovat muotia. Ne eivät kuitenkaan sovi kaikille. Elämässä on kyse tasapainosta ja kokonaiskuormituksesta.

– Elimistön stressitaso voi olla esimerkiksi työn takia jo valmiiksi korkealla ja kova treeni lisää sitä entisestään, fysiikkavalmentaja Joni Urhola toteaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joskus ongelmat tulevat esiin vasta vuosien päästä. Viisainta on kuitenkin havahtua vaaranmerkkeihin ja keventää ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

UKK-instituutin erikoistutkija Pauliina Husu muistuttaa, että kevyt liikunta on joskus jopa tehokkaampaa kuin kova treeni. Vaihtamalla juoksun kävelyyn ja kroolauksen vesijuoksuun voi päästä jopa parempaan kuntoon. 

Kysy itseltäsi nämä 9 kysymystä. Mitä useampaan vastaat kyllä, sitä todennäköisempää on, että kevyt liikunta olisi sinun juttusi. 

  1. Pakotat itsesi väsyneenäkin liikkeelle.
  2. Suorittamispakko on korvannut liikunnan ilon.
  3. Treeni on tinkimätön ykkösjuttu, menee aina muiden asioiden edelle.
  4. Olet ärtyinen, huonotuulinen, stressaantunut.
  5. Keskittymiskyky heikkenee.
  6. Sairastelu vaivaa, flunssat tarttuvat helposti ja lihaskivut kiusaavat.
  7. Kärsit univaikeuksista.
  8. Ruokahalu heittelee.
  9. Syke on jatkuvasti hieman koholla, liikkuessa 10–15 lyöntiä totuttua korkeammalla.

Kevyellä liikunnalla on yllättäviä terveyshyötyjä – mitä sanovat tuoreet tutkimukset? Miksi rento liikunta on syrjäyttämässä kovasykkeisen menon? Lue koko juttu Sport-lehden numerosta 5/19. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla