Kuvat
Juha Salminen
Eija-Riitta Korhola, 60, treenaa päivittäin, koska haluaa pysyä jäntevänä ja lihaksikkaana. – Minulla on hoikan ihmisen identiteetti.
Eija-Riitta Korhola, 60, treenaa päivittäin, koska haluaa pysyä jäntevänä ja lihaksikkaana. – Minulla on hoikan ihmisen identiteetti.

Eija-Riitta Korhola haluaa päivittäin 10 000 askelta täyteen. Tarvittaessa hän kävelee loput portaissa iltamyöhään.

Koululiikunnassa Eija-Riitta Korhola ei loistanut tuloksillaan. Hän mielsi itsensä ennemminkin huilua soittavaksi humanistitytöksi.

Urheilullisen identiteettinsä poliitikko löysi 27-vuotiaana laskuvarjohypystä. Kaatumisharjoituksissa tuli paitsi mustelmia myös tietoiseksi omasta ruumiista. Sen jälkeen onkin ollut menoa.

Nykyään Eija-Riitan, 60, repertuaariin kuuluu juoksua, painonnostoa, vesijuoksua, avantouintia ja melomista. Lisäksi hän on kehittänyt itselleen hyvinvointitilin. Tilillä on panoja ja ottoja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Teen pieniä talletuksia. Se madaltaa liikunnan aloittamista. Vaikka ehtisin ajaa kuntopyörää vain viisi minuuttia, sekin on talletus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eija-Riitta sanoo tulevansa levottomaksi, jos on liian kauan paikoillaan. Joskus siitä on seurannut hassuja tilanteita.

– Vedin EU-sovittelussa neuvotteluja yömyöhään. Täytin laukkuni vesipulloilla ja aloin treenata hauiksiani. Mitä ihmettä sun meppi tekee, joku kysyi avustajaltani. ”Se treenaa.” Tauoilla minut löysi usein lattialta punnertamasta, Eija-Riitta muistelee.

Nyt Eija-Riitta on hyvässä kunnossa, mutta aggressiiviseen rintasyöpään sairastuminen kolmisen vuotta sitten oli iso otto hyvinvointitililtä.

Kun sädehoidot olivat ohi, Eija-Riitta palasi 10 000 askeleen päivätavoitteeseen. Lisäksi hän tekee joka päivä kotonaan Etu-Töölössä saman treenin: hulaa 1,5-kiloisella vanteella 20 minuuttia ja tekee 50 syvää kyykkyä sekä tempaisee kepillä painonnostosta tutut liikkeet.

– Yritän pitää lihasmuistissa lajin parhaat aatteet. Tempaisussa ihmisen noin 600 lihaksesta 460 aktivoituu.

Hulatessaan Eija-Riitta opiskelee kieliä. – Ei mene aika hukkaan.

Eija-Riitan lempilajit

  1. Laskuvarjohyppy. ”Ensimmäinen lempilajini. Aloitin lajin, kun esikoiseni oli 2,5-vuotias. Ei kauhean kätevä harrastus äiti-ihmiselle, mutta se on saattanut pelastaa henkeni. Tiukkatahtisessa elämässäni on ollut pahoja liukastumisia ja kaatumisia. Laji opetti tärkeiden ruumiinosien suojaamisen.”
  2. Juoksu. ”Aloin juosta 35-vuotiaana. Ensin 800 metriä, sitten 8 minuuttia. Pian oli jo tunnin lenkkejä. Juoksin 52-vuotiaaksi joka toinen päivä 10 kilometriä. Polven kulumat pakottivat lopettamaan.”
  3. Painonnosto. ”Treenasin painonnostoa pari vuotta. Se ehti muuttaa vartaloani: minulla oli ampiaisvyötärö, mutta takapuoleni leveni ja housut olivat ahtaan tuntuiset reisistä. Harrastaisin edelleen, mutta syövän yhteydessä sain akillesjännetulehduksen.”

Kumpi parempi?

Ulkona vai sisällä? ”Molemmat. Ulkona kävelen, sisällä hulaan.”

Aamulla vai illemmalla? ”Molemmat. Tavoitteeni on sauvakävellä kaksi kertaa päivässä.”

Yhdessä vai yksin? ”Yleensä yksin. Kuuntelen kävellessäni yli 10 äänikirjaa kuukaudessa, viimeksi Tommy Hellstenin Tähän olen tullut. Ilahdun toki aina myös seurasta.”

Kalenterin kanssa vai spontaanisti? ”En pysty sopimaan liikuntaa etukäteen, sillä elämäni on kiinni siitä, milloin kirjoittaminen sujuu.”

Eija-Riitan treeniviikko helmikuussa

Ma: 10 066 askelta + kotitreeni (20 minuuttia hulaamista 1,5 kilon vanteella + 50 syvää kyykkyä). ”Kun 10 000 askelta ei iltaan mennessä ollut täyttynyt, hipsuttelin loput yöllä portaikossa tossuilla.”

Ti: 10 193 askelta + kotitreeni. ”Kävelyllä kahteen otteeseen.”

Ke: 12 586 askelta + kotitreeni. ”Päivällä kävin ystäväni Ritva Oksasen kanssa kävelylenkillä Lapinlahdessa.”

To: 12 645 askelta + kotitreeni. ”Lenkillä ystäväni Jussi Parviaisen kanssa. Hän on hauskaa seuraa – niin hyvä imitoimaan.”

Pe: 13 173 askelta + kotitreeni. ”Ritva Oksanen oli toisella lenkillä minua liikuttamassa.”

La: 7016 askelta + kotitreeni. ”Harvinainen päivä, en päässyt tavoitteeseeni. Oli Ilkeitä ongelmia -kirjani julkistamisbileet.”

Su: 10 153 askelta + kotitreeni. ”Kävelin Munkkiniemeen. Otin ratikan takaisin.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla