Hyvä terveys
Jotta polvi pysyisi terveenä ja kivuttomana, se kaipaa monipuolista liikettä joka päivä. Kuva: Päivi Ristell
Jotta polvi pysyisi terveenä ja kivuttomana, se kaipaa monipuolista liikettä joka päivä. Kuva: Päivi Ristell

Kyykky kasvattaa voimaa etu- ja takareisiin sekä pakaroihin.

Tyypilliset polvivaivat johtuvat usein liiallisesta rasituksesta. Niitä ovat pistävä tai viiltävä kipu polvilumpion alla tai polven sivuilla. Esimerkiksi liikuntaharrastusta aloittaessa tulee helposti innostuttua liikaa tai jumpassa tai arjessa tulee tehtyä äkillisiä liikkeitä, joihin polvi ei ehdi mukaan.

Ylipainokin rasittaa polvea, sillä jokainen ylimääräinen kilo kasvattaa nivelen kuormaa.

Kivut voivat johtua myös lihaskireyksistä. Kireät etu- ja takareidet ja pohkeet pienentävät polvenliikerataa siten, ettei esimerkiksi kyykkyyn meneminen onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lihasten heikkous on usein kolotusten taustalla: jos reidet ja pakarat eivät hoida hommaansa, polvi jää ilman lihastukea ja vääntyy tai rasittuu. Vahvat lihakset ehkäisevät ja hoitavat nivelrikonkin oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyykky kasvattaa tehokkaasti voimaa etu- ja takareisiin sekä pakaroihin. Tee liikettä vaikka joka päivä, ja huomaat, miten pysyt kyykyssä kerta kerralla hieman pidempään.

Tuolikyykky

Tee näin Seiso ryhdikkäässä asennossa ja kädet puuskassa rintakehän edessä. Vedä vatsaa kevyesti sisään ja istu tuolille hallitusti siten, että takapuoli ja reisien takaosat hipaisevat istuinta. Nouse hallitusti ylös. Varmista, että polvet ja varpaat osoittavat eteenpäin ja säilytä keskivartalon hallinta koko liikkeen ajan.

Muista Työnnä takapuoli pitkälle taakse.

Toista 10-15 x

Tee liikkeitä 2–3 sarjaa.

 

 

Asiantuntija ja malli Tuire Ranki työfysioterapeutti, Mehiläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla