Mitä voin tehdä, kun olen allergi­soitunut kaikille deodoranteille, myös herkälle iholle tarkoitetuil­le? Suurin osa deodoranteista aiheuttaa kutinaa jo muutaman päivän käytön jälkeen.

Mitä voin tehdä, kun olen allergi­soitunut kaikille deodoranteille, myös herkälle iholle tarkoitetuil­le? Suurin osa deodoranteista aiheuttaa kutinaa jo muutaman päivän käytön jälkeen.
Kohta haisuli

Yleisimmin deodoranteissa ja antiperspiranteissa ärsyttävät hajusteet ja alkoholi sekä herkkää ihoa lisäksi antiperspiranttien lie­vä happamuus. Myös voimakkaat pesuaineet, tiukat tekokuituiset vaatteet, kuten urheiluvaatteet, sekä ihokarvojen poisto saattavat lisätä ärsytystä.

Selkeä ihottuma ja kutina voi olla merkki allergiasta tietylle raaka-aineelle, mutta tällöin tuli­si luultavasti kutinaoireita myös muusta kosmetiikasta. Jos näin on, lääkäri voi antaa lähetteen allergiatestiin, jotta mahdollinen allergian aiheuttaja saataisiin sel­ville.

Niin sanottua takuuvarmaa, kaikille sopivaa herkän ihon tuotetta ei ole olemassa, koska rea­goimme tuotteisiin todella yksi­löllisesti. Jos hajusteettomat ja alkoholittomatkaan tuotteet eivät sovi, kannattaa kokeilla vielä deo­doranttikiveä, joka kostutetaan vedellä ennen käyttöä. Kivessä ei ole mitään muuta kuin mineraa­leja, jotka vähentävät tilapäisesti hien eritystä. Kiinnitä huomiota myös pesuaineen hellävaraisuu­teen sekä vaatteiden materiaaliin ja hengittävyyteen.

Asiantuntijana Päivi Kousa
Allergia- ja astmaliiton allergia- ja kosmetiikka-asiantuntija.

Kuva iStockphoto

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.