Sport
Liikunta vahvistaa lihaksia, mutta myös aivot hyötyvät. Kuva: Shutterstock
Liikunta vahvistaa lihaksia, mutta myös aivot hyötyvät. Kuva: Shutterstock

Aivot alkavat ikääntyä jo melko nuorena, mutta muutoksia voi estää elintavoilla. Kokosimme neljä aivoja hellivää liikuntavinkkiä. 

Aivot ikääntyvät, kuten muukin keho. Yksi niiden tärkeimmistä ominaisuuksista on kuitenkin plastisuus eli muovautuvuus: uusia aivosoluja ja hermoyhteyksiä syntyy ja katoaa jatkuvasti, läpi elämän. 

Aivojen kannalta tärkeä rajapyykki tulee vastaan 30 ikävuoden paikkeilla. Tämän jälkeen plastisuus alkaa heikentyä.

Hyvä uutinen on, että muutoksia voi ehkäistä ja plastisuutta lisätä aktiivisilla elintavoilla. Nykytiedon valossa yksi parhaista keinoista on kuntoliikunta. Se vahvistaa aivoja monipuolisemmin kuin vaikkapa sudokut tai sanaristikot, sillä liikunta aktivoi useampia aivoalueita kerrallaan.

Pienikin liike on kotiinpäin: eräässä suomalaistutkimuksessa jo vartin puistokävelyt ja rentoutusharjoitukset paransivat keskittymiskykyä ja auttoivat rentoutumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Parhaat tulokset saa, kun liikkuu monipuolisesti. Kokosimme neljä aivoja hellivää liikuntavinkkiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1. Hengästy aerobisella

Kohota sykettä aerobisella liikunnalla, niin treenaat aivojen oppimiskeskusta, hippokampusta. Käytännössä kaikki sellainen, mikä vahvistaa sydäntä, hellii aivojakin. Junnaava liikunta, kuten juoksu, lisää myös luovuutta. 

2. Salille mars!

Vahvat lihakset tarkoittavat tutkitusti myös terävämpää muistia. Myös sydän vahvistuu lihaskuntotreenillä, joten saat kaksinkertaiset aivohyödyt.

3. Keskity tiukasti

Tahdonvoima on kuin lihas, joka vahvistuu harjoittelemalla. Tahdonvoimaa lujittaa etenkin keskittymistä vaativa tekeminen. Kokeile siis joogameditaatiota ja opettele kuvioita tanssitunnilla. Sitkeyttä treenannut onnistuu paremmin niin kuntoiluprojektissa kuin työelämässäkin.

4. Monipuolisuus on valttia

Liiku vähintään 3 kertaa viikossa, niin saat suorimmat hyödyt. Valitse lajikattaus monipuolisesti ja jatka ainakin pari kuukautta. Jo tässä ajassa paranee esimerkiksi kyky muistaa sanoja.

Lähteenä aivotutkija Anders Hansénin teos Aivoliikuntaa (2017).

Sport- ja Hyvä terveys -lehden erikoisjulkaisu Elämäsi kuntoon nyt kaupoissa! Mukana tehokkaita kotitreeniohjelmia ja runsaasti muuta sisältöä, jonka avulla saat liikunnasta pysyvän osan arkeasi: helppoja ja tehokkaita täsmätreenejä, kehonhuollon ABC, liikkujan reseptit, parhaat keinot stressiin... hanki omasi! 

Deklinaatio-Alma

Sori, mutta uskon vieraan kielen verbiopin opettelusta olevan enemmän hyötyä aivoilleni kuin tanssikuvioiden opettelusta tai itseeni keskittymisestä jota meditaatioksi sanotaan. Kuntoliikunnan valitsen edelleen sen mukaan, mikä tuntuu minusta hyvältä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla