Mobiilisovellukset antavat parhaimmillaan hyviä treenivinkkejä. Kuva: Shutterstock.
Mobiilisovellukset antavat parhaimmillaan hyviä treenivinkkejä. Kuva: Shutterstock.

Etsitkö täsmäjumppaa, taukoliikuntaa vai parempaa treenimusaa? Testasimme kuusi mobiilisovellusta, jotka lupaavat auttaa parempaan kuntoon.

Sworkit – kiireisen (tai laiskan) täsmäjumppa

Mitä lupaa? ”Elämäsi kuntoon”, lähtötasolla ei väliä. Sovellus räätälöi helppoja kotijumppia juuri sen pituiseen rakoseen, mikä minulla sattuu olemaan.

Testikokemus:

+ Tämä on kiva! Perusliikkeitä. Ensin valitsen, haluanko lihaskuntoa, kestävyyttä, joogaa vai venyttelyä. Kategorioiden sisältä valitaan taas: vatsalihaksia vai ehkä yläkroppaa? Sitten valitaan, montako minuuttia treenataan ja a vot! Henkilö jumppaa malliksi, ajastin näkyy ruudulla, helppoa kuin… no kuinka helppoa punnertaminen nyt kellekin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

+ Sovellus ohjaa urpompaakin käyttäjää selkeästi. Valitsen tietysti aina ne viiden minuutin jumppahetket, ja niissäkin tulee mukavasti hiki ja vapina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hinta: Ilmaisen testikuukauden jälkeen 29,99€/3kk tai 80,99€/v. Maksanen siis elämäni loppuun asti, jumppaan tai en.

Kenelle sopii? Ihmisille, jotka eivät millään meinaa jaksaa. 

Arvosana (1–5): 5

Heidi Heino

Seven: 7 Minute Workout – timmiksi seitsemässä minuutissa

Mitä lupaa? Maksimaalinen hyöty mahdollisimman vähällä vaivalla. Vain seitsemän minuutin tehokas intervallitreeni päivässä riittää tieteellisten tutkimusten mukaan kohottamaan kuntoa. Treenissä tehdään 12 erilaista eri lihasryhmiä rasittavaa liikettä, jokaista täysillä 30 sekuntia ja välissä on 10 sekunnin tauko.

Testikokemus:

Seven on ollut jo vuosia supersuosittu treeniohjelma, ja sen suosio on helppo ymmärtää. Treenaaminen on kaadu ainakaan ajanpuutteeseen: seitsemän minuuttia ylimääräistä löytyy aina.

+ Kehonpainoilla tehtävät liikkeet ovat yksinkertaisia, tehokkaita ja helppo tehdä pienessäkin tilassa.

+ Sovellus on helppokäyttöinen ja 3D-video-ohjeet selkeitä.

Hinta: Perusversio maksuton. Lisämaksusta mahdollista liittyä kuntoklubiin, jossa paljon erilaisia ohjelmia ja joka mahdollistaa mm. PT:n palvelut. Viikon ilmaisen kokeilujakson jälkeen jäsenyys maksaa 9,99 €/kk tai 79,99 €/v.

Kenelle sopii? Kiireisille ja laiskoille sisäkissoille, jotka haluavat kohentaa lihaskuntoa ja hapenottokykyä mahdollisimman vähällä vaivalla. 

Arvosana (1–5): 5

Marianne Rautanen

Sevenissä voi valita harjoituksensa laajasta valikoimasta erilaisia seitsemän minuutin treenejä.
Sevenissä voi valita harjoituksensa laajasta valikoimasta erilaisia seitsemän minuutin treenejä.

Asana Rebel – kevyttä kotijoogaa

Mitä lupaa? Jooga- ja fitness-appsi kaikille, jotka haluavat päästä kuntoon, pudottaa painoa ja aloittaa terveen elämän.

Testikokem­us:

+ Runsas. Sovelluksessa on yli 180 joogavideota, joiden hyödyt, kesto ja intensiteetti vaihtelevat.

+ Käyttöliittymä on melko helppo, vaikka koko treenikokoelmaa joutuukin hetken kaivamaan.

+ Harjoitukset ovat houkuttelevan mittaisia, 5–30 minuuttia.

– Jonkin verran jooganneelle osa harjoituksista tuntuu liiankin kevyiltä.

– Alun lämmittely ja lopun jäähdyttely lohkaisevat ison osa treeniajasta. Onneksi sovellus ehdottaa itse, millä joogalla kyseistä treeniä voisi täydentää.

– Ei ilmaista kokeilujaksoa.

– Liikkeitä ei ohjata videoilla perusteellisesti, kuten joogassa on yleensä tapana.

Hinta: 58,99 €/vuosi.

Kenelle sopii? Aiemmin jooganneille, jotka haluavat harrastaa mahdollisimman matalan kynnyksen liikuntaa kotona. Joogamatto on hyvä olla. 

Arvosana (1–5): 4

Varpu Varpela

FIT Radio – uutta treenimusaa

Mitä lupaa? Musiikki- ja treenisovellus, joka tarjoaa aina freesit soittolistat eri liikuntalajeille. Mukana myös ohjattuja treenejä: joogaa, juoksulenkkejä ja erilaisia jumppia.

Testikokemus:

+ Paljon kategorioita, joista valita haluttu musiikkityyli tai treenilaji.

+ Motivoivat (ehkä jopa liiankin pirtsakat) ohjaajaäänet.

– Useissa ohjatuissa treeneissä on vain stillikuvia, mikä varmasti keventää sovelluksen kokoa, mutta hiukan vähentää treenielämystä verrattuna videoon.

– BPM-pohjaisia soittolistoja ei voi räätälöidä oman musiikkimaun mukaan, eli niiden hyöty on vähäinen, jos et satu tykkäämään dj:n valitsemasta musiikista.

– Musiikkivalikoima vaikuttaa aika paljon köyhemmältä kuin esimerkiksi Spotifyssa. Tämä voi johtua siitä, että sovellus on ajautunut pahaan tekijänoikeuskiistaan Sonyn ja muiden musiikkijättien kanssa.

Hinta: Ilmaisen testikuukauden jälkeen 28,99€/3kk tai 102,99€/v.

Kenelle sopii? Jos pidät vaihtelevasta treenimusasta etkä jaksa itse etsiä ja päivittää soittolistoja. Voi olla hyödyllinen myös ohjattujen treenien vetäjille.

Arvosana (1–5):

Salla Stotesbury

FIT Radion ohjaajat ovat pirteitä ja motivoivia, Suomi-makuun melkein liikaakin. Kuva: FIT Radio.
FIT Radion ohjaajat ovat pirteitä ja motivoivia, Suomi-makuun melkein liikaakin. Kuva: FIT Radio.

StandUp – uhkaako istumahalvaus?

Mitä lupaa? Kannustaa seisomaan enemmän työpäivän aikana. Sovelluksen avulla ”voit paremmin, elät pidempään ja pudotat painoa” – suuria lupauksia siis!

Testikokemus:

+ Helppo ottaa käyttöön. Syötä vain pituus, paino ja sukupuolesi ja ala seistä.

+ Ainakin iPhonella toimii sutjakasti ja akkuystävällisesti.

”Pitää muistaa laittaa itse päälle, kun nousee jaloittelemaan.”

– Vaikka toiminnassa ei ole moitittavaa, sovelluksen idea jää hämäräksi. Sovellus siis mittaa ainoastaan sitä, kuinka paljon käyttäjä on seissyt päivän aikana. Se ei esimerkiksi muistuta itse nousemisesta.

– Pitää muistaa laittaa itse päälle, kun nousee jaloittelemaan.

– Kahden viikon testijakson aikana en seissyt sen enempää kuin tavallisesti, sillä unohdin jatkuvasti sovelluksen olemassaolon. Arkeeni sovellus ei tuonut juuri mitään hyötyä.

Hinta: Ilmainen.

Kenelle suosittelisit? Tyypille, joka motivoituu kaloreiden laskemisesta ja siitä, että työpäivän päätteeksi tietää, kuinka monta minuuttia on seissyt. Jos etsii sovellusta, joka muistuttaa jaloittelusta, ei kannata vaivautua lataamaan. 

Arvosana (1–5): 2.

Milla Kukkonen

Steps app – tassua toisen eteen!

Mitä lupaa? Muuttaa puhelimen askelmittariksi ja analysoi aktiivisuustietoja. Voi yhdistää ainakin Apple Watchiin.

Testikokemus:

 

+ Erittäin selkeä visuaalisuus ja ensimmäinen käyttöönotto.

+ Kattava viikkokooste askeleista, kilometreistä ja aktiivisesta ajasta.

+ Vähän toimintoja eli simppeli käyttää.

– Kännykkä ei ole koko ajan mukana arjen toimissa – ja vaikka olisikin, suhtaudun askeleiden määrään epäilen. Sovelluksen ja ranteessa samaan aikaan pidettävän aktiivisuusmittarin kirjausmäärä vaihtelee jopa 5000 askeleella.  

– Mitä hyödyn saavutukseni jakamisesta ystävilleni?

Hinta: Perussovellus ilmainen. Kertaluonteinen pro-päivitys 3,49 €. Sen jälkeen voi asettaa viikkotavoitteita esimerkiksi kulutettuihin kaloreihin ja porrasnousuihin.

Kenelle sopii? Hänelle, joka haluaa tarkkailla askeleitaan helpolla tavalla vaikkapa päivittäisillä ulkoilulenkeillä. 

Arvosana (1–5):

Annakaisa Vääräniemi

Kaikki testatut sovellukset toimivat iOS- ja Android-käyttöympäristöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla