Sport
Nelikymppisellä liikkujalla voi olla parempi kunto kuin 25-vuotiaalla, liikuntatieteilijä Juha Hulmi lupaa. kuva: Shutterstock
Nelikymppisellä liikkujalla voi olla parempi kunto kuin 25-vuotiaalla, liikuntatieteilijä Juha Hulmi lupaa. kuva: Shutterstock

Jos kaipaat lisää treenimotivaatiota, niin tässä olisi – viisi tutkittua, tuoretta faktaa siitä, miten pienikin määrä liikuntaa muokkaa kroppaa ja mieltä. 

48 tunnin buusti aineenvaihduntaan

Suuntaa vaikka vartiksi kävelemään, siitäkin on apua. Jo yksittäinen treeni voi kiihdyttää aineenvaihduntaa, hillitä ruokahalua ja säädellä verensokeria jopa kahden vuorokauden ajan, kertoo tuore Molecular Metabolism -julkaisussa esitelty tutkimus.

43 prosenttia lisää iloisia päiviä

Liikkujilla on jopa 43 prosenttia vähemmän ”huonoja päiviä” kuin passiivisilla. Enemmän ei tässäkään ole aina enemmän: isoin mielialahyöty nimittäin näkyy niillä, jotka liikkuvat 3–5 kertaa viikossa 45 minuuttia kerrallaan. Tutkimusta varten seurattiin yli miljoonaa ihmistä usean vuoden ajan, kertoo The Lancet Psychiatry.

30 vuotta nuorempi sydän

Treeni jarruttaa ikääntymistä: säännöllisesti liikkuvan seitsemänkymppisen lihakset, keuhkot ja sydän voivat säilyä jopa 30 vuotta nuoremman oloisina, paljastaa Ball Staten yliopiston seurantatutkimus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

50 prosenttia pienempi sairastumisriski

Pari tunnin mittaista voimatreeniä viikossa on yhteydessä 50 prosenttia pienempään aivo- ja sydäninfarktin riskiin, kertoo tuore yhdysvaltalaistutkimus. Isompi treenimäärä ei pienentänyt riskiä sen enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

25-vuotiaan kunto nelikymppisenä

Säännöllisellä saliharjoittelulla voi kasvattaa lihasvoimaa muutamassa kuukaudessa jopa 20–30 prosenttia. Tämän verran lihasvoimaa häviää iän myötä noin 20 vuodessa, eli periaatteessa voit nuortua tuon 20 vuotta!

Lihastohtori Juha Hulmin mukaan voimaharjoittelulla voi selkeästi hidastaa tiettyjä iän tuomia ongelmia. Nelikymppisenä voi olla paljon paremmassa kunnossa kuin oli 25-vuotiaana.

Sport-lehden numerossa 2/19 barre-kotitreeni, jolla saat vahvat jalat, kiinteän coren ja ylvään ryhdin. Tilaajana voit lukea jutun osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla