Soutulaite voi nousta arvoon arvaamattomaan. Kuva: Shutterstock
Soutulaite voi nousta arvoon arvaamattomaan. Kuva: Shutterstock

On tullut aika pyyhkiä pölyt vanhasta kunnon soutulaitteesta.

Soutulaite kuuluu joka kuntosalin perusvalikoimaan, mutta viime vuosina se on saanut viettää paljon aikaa itsekseen. Sillä aikaa juoksumatto, crosstrainer ja kuntopyörä ovat tarjonneet vastusta innokkaille kuntoilijoille. 

Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että soutulaitteet kuntosalien, olohuoneiden ja varastojen nurkissa ovat keränneet pölyä tarpeeksi pitkään. On niiden aika loistaa. Kaikki ennusmerkit näyttävät siihen suuntaan, että soutulaitteesta tulee seuraava liikuntavillitys. 

1. Kaikki osaavat soutaa

Yksilövalmentaja Anna-Leena Toivanen kertoo Sportissa tunnistavansa crosstrainerin päällä pomppivat aloittelijat ja kyyryssä huhkivat istumatyöläiset. Auts. Soutulaite on kuntosalin valikoimasta idioottivarmin valinta. Sen käyttäminen on hyvin yksinkertaista: tartutaan vain kahvoihin, työnnetään jaloilla ja kiskotaan käsillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Soutulaite on kuntosalien keltanokkien suosikki siksikin, että sen vastuksen säätäminen on helppoa ja huomaamatonta. Juoksija-lehden haastatteleman asiantuntijan mukaan sopiva vastus kovemmallekin soutajalle on yleensä 3–5 kymmeneen ulottuvalla asteikolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Soutu kurittaa koko kehoa

Soutulaitteella saa aikaiseksi tehokkaan treenin koko vartalolle. Lifestyle-sivusto PopSugarin mukaan soutaessa on käytössä peräti 86 prosenttia kehon lihaksista. Tarkkaa prosenttilukua on vaikea varmistaa, mutta jokainen laitteella tai veneellä kerran soutanut tietää, että soutupuuhissa saa nopeasti hien pintaan ja lihakset kipeiksi.

Kuten useimmat muutkin lajit, myös soutu kehittää ja vaatii keskivartalonhallintaa. Vatsalihakset on siis syytä ottaa mukaan hommiin.

3. Kalifornian trendinenät hikoilevat nyt soututunneilla

Hyvinvointitrendit tapaavat virrata Kaliforniasta kaikkialle maailmaan (puhumme sinusta, lehtikaali). Kun rapakon takana pistetään pystyyn soutustudioita, on Suomessakin syytä valmistautua tyhjentämään spinning-salit pyöristä ja täyttämään ne soutulaitteilla. Seuraava askelkin on tiedossa: Self-lehden mukaan Los Angelesissa sijaitsevassa LIT-soutustudiossa yhdistetään soutuun jooga-flow.

4. NASAn astronautitkin soutavat

Eikö kalifornialaisten trendimimmien viehtymys soutuun riittänyt vakuuttamaan sinua? No, soutustudioiden asiakkaiden lisäksi soutulaitteilla treenaavat kuulemma NASAn astronautit. Jos soutu kelpaa pitämään astronautit kunnossa, kelvannee se meille taviksillekin. 

5. Soutu sopii myös jalkaongelmaisille

Soutu on Popsugarin mukaan turvallinen laji, vaikka kärsisi lonkka-, polvi- tai nilkkavammasta. Erityisesti toipilaan on tärkeä pitää vastus enintään viidessä kymmenestä, jotta kuormitus ei kasva liian kovaksi.

isoäiti 72 v

Soutulaite on tosiaan tehokas kaloreiden polttaja! Tunnin soutua neljästi viikossa, matkaa tunnissa 10 km ja reilu 500 kaloria kulutettu. Liike toimii kunnon kohottajana minulle polvileikkausten jälkeen ja keho kiittää fyysisestä liikunnasta. Kun kunto kohenee, toinekin tunti vierähtää soudun ja jalkatreenin merkeissä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla