Kuvat
Shutterstock
Kun hartiat vaivaavat, käsien vääntäminen kotka-asentoon auttaa.
Kun hartiat vaivaavat, käsien vääntäminen kotka-asentoon auttaa.

Juuri oikeassa kohdassa tuntuva venytys tekee ihmeitä jumiselle ylävartalolle.

Päivittäinen joogahetki on kaunis ajatus, jonka toteuttamiseen minusta ei ole. Sen sijaan minut löytää joogamatolta takuuvarmasti silloin, kun hartiani ovat jumissa. Mikä ei ole ihan harvoin. Voin siis melkein sanoa itseäni aktiiviseksi joogaharrastajaksi. 

Youtuben joogavideoiden loputtomasta virrasta olen löytänyt muutamia luottoliikkeitä, jotka tuovat helpotusta yläkropan jäykkyyteen.

Neula lankaan

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Parsva balasana eli thread the needle, neulan langoittaminen, availee ylävartaloa useammastakin kohdasta. Asentoon pääset näin:

  1. Asetu konttausasentoon.
  2. Nosta vasen käsi sivukautta kohti kattoa, ja pujota se sitten oikean käden alta niin, että lopulta vasen olkapää ja pää lepäävät lattiaa vasten.
  3. Suorista oikea käsi oikean korvan viereen tai pidä se paikoillaan ja työnnä sillä lattiaan, jotta saat rintakehää avattua.
  4. Koeta pitää niska ja hartiat rentoina. 

Poistu asennosta samalla tavalla kuin menit sinne, ja tee toinen puoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaktuskädet

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

🌵 me and my cactus arms :-) Does not sting, only opens the heart centre :-) #cactus #yoga #cactuspose #cactusarms

A post shared by Anouk (@anouk_yoga_travel) on

Tämän asennon vaiva-hyöty-suhde on mielestäni täyttä timanttia. Ei tarvitse kuin vähän käsiä avata, niin jo sattuu – siis hyvällä tavalla.

Oikein jumiset hartiat kiittävät pelkästä käsien taivuttamisesta kaktusmuotoon, mutta lapaluiden jännittäminen kohti toisiaan ja pieni taaksetaivutus voimistavat liikettä entisestään.

Koiranpentu 

Puppy pose, koiranpennun asento, on paitsi hupaisasti nimetty liike, myös hyvä jumien avaaja. Asennossa ollessani haen lisätehoa painamalla kainaloita kohti lattiaa. 

Jos naama tuntuu ikävästi liiskaantuvan lattiaan – minulle näin käy usein, mutta kuten sanottua, en ole mikään päivittäin joogaava guru – saman liikkeen voi tehdä myös seisten tukemalla kämmenet seinään. Seisova versiossa pysytteleminen on vähemmän raskasta kuin varsinaisessa koiranpennun asennossa oleskelu.

Eteentaivutus

En edes tiedä, mikä tämän asennon nimi on, mutta sen tiedän, että tämä tuntuu hartioissa.

Risti sormet selän takana, koeta nostaa kädet irti alaselästä ja taivuta lantiosta eteen sen verran kuin hyvältä tuntuu. Ja nauti sopivan tuskaisesta venytyksestä. 

Kotkakädet

Kotkakädet tarjoavat hyvän vastaparin kaktuskäsille. Monimutkaiselta näyttävään asentoon pääset seuraavasti:

  1. Pujota oikea kyynärpää vasemman ali.
  2. Kiedo kädet toistensa ympäri niin, että saat joko kämmenet tai kämmenselät vastakkain.
  3. Kyynärpäiden kohottaminen ylöspäin tekee asennosta voimakkaamman. Voit laskea leukaa kohti rintaa vastapainoksi.
Sisältö jatkuu mainoksen alla