”Nyt vauhdilla kotiin illan tv-ohjelmamaratonin pariin. Olenhan sen ansainnut!”Kuva: Shutterstock
”Nyt vauhdilla kotiin illan tv-ohjelmamaratonin pariin. Olenhan sen ansainnut!”Kuva: Shutterstock

Innostuitko juoksusta itse vai hurahtiko läheisesi? Sitten tunnistat takuulla nämä lauseet.

Johonkin puuhaan täysillä hurahtaneet tykkäävät yleensä myös puhua aiheesta lähes taukoamatta. Sellaisia tyyppejä ovat esimerkiksi juoksijat: joko vasta lajin aloittaneet tai jo jonkinlaista kehitystä saavuttaneet.

Jos sellainen löytyy lähipiiristäsi, tässä vinkkejä juoksupuheiden tulkintaan.

”Lepopäivät ovat todella tärkeitä ihan juoksukunnon kehittymisenkin kannalta.”

Ja tätä se tarkoittaa: ”En kyllä varmana jaksa lähteä tänään lenkille.”

”Juoksu polttaa tosi tehokkaasti rasvaa!”

Eli: ”Minne hittoon tissini katosivat?”

”Pitkää lenkkiä edeltävänä päivänä on hyvä tehdä hiilaritankkaus, niin juoksu kulkee.”

Lue: ”Mä syön tän suklaalevyn ihan itse.”

”Ei minulla ole aikaa käydä pedikyyrissä.”

Voi tarkoittaa myös tätä: ”En kehtaa mennä kauneushoitolaan, koska varpaankynteni ovat mustat ja puoliksi irronneet.”

”Nämä vanhat lenkkarit alkavat olla jo aika puhkijuostut.”

Tarkoittaa rahanmenoa: ”Uusissa kevätmalliston lenkkareissa on vastustamattomia värejä.”

”Jos tähän aikaan illasta lähtee lenkille, yöunet menevät.”

Eli: ”Makaan nyt tässä sohvalla ja katson telkkaria.”

”Lihashuolto, se kannattaa muistaa. Itse rikoin polveni jo kertaalleen.”

Ja syy tulee tässä: ”Skippasin lihashuollon, koska eivät ne reidet venyttelemällä kiinteydy.”

”Aktiivijuoksijan tunnistaa treenivaatteista.”

Toisin sanottuna: ”Jumankekka mikä löyhkä! Hyi!”

”En voi lähteä lenkille, koska Sports Trackeristani on patteri loppu.”

Eli: ”Lenkki, jota ei ole jaettu somessa, ei ole lenkki eikä mikään.”

”Korvakuulokkeeni jäivät kotiin, sori, en voi lainata.”

Ja todellisuus on tämä: ”Et todellakaan halua nähdä sitä hien ja niihin jumahtaneen korvavaikun aiheuttamaa tuhoa.”

Lue myös:

Uusi tutkimus: tämä on terveellisin määrä harrastaa juoksua

Tämä juoksukikka tekee sinusta nopeamman – tutkitusti

Kävelijästä juoksijaksi – 13 toimivaa vinkkiä aloittelijalle

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.