Mikä muuttuisi, jos päättäisi joka päivä ilahduttaa ainakin yhtä ihmistä? Me kokeilimme ja nyt haastamme sinutkin. Miten voisit tehdä ystävän, naapurin, työkaverin tai tuntemattoman päivästä piirun paremman? Jaa hyvä tekosi tunnisteella #yksitekopaivassa.

Oletko antaja vai ottaja?

Onko yleisin ajatuksesi siis: Mitä voin tehdä hyväksesi?

Vai: Mitä voit tehdä hyväkseni?

Organisaatiopsykologi Adam Grant kehottaa suositulla Ted talk -nettivideolla kaikkia esittämään itselleen tuon kysymyksen. Otin haasteen vastaan.

Kenties olen – kuten suurin osa vaikuttaa olevan – miksaaja, joka tekee vastapalveluksia. Annan, kun saan.

– Sehän näyttää turvalliselta tavalta elää elämä. Mutta onko se antoisin? professori Grant kysyy.

Tutkittuaan useita yhteisöjä Grant huomasi, että itsekeskeiset ottajat tai palveluksia laskevat miksaajat eivät pärjää parhaiten, vaan huipulta löytyvät antajat, jotka omien toimiensa ohessa haluavat auttaa muita eteenpäin.

”Täytyy vain löytää ne pienet tavat, joilla on suuri merkitys muille.”

– Salainen ase ovat viiden minuutin palvelukset. Ei tarvitse olla Äiti Teresa tai Gandhi ollakseen antaja. Täytyy vain löytää ne pienet tavat, joilla on suuri merkitys muille.

Periamerikkalaiseen tapaan Grant puhuu töissä menestymisestä, mutta pyyteettömiä ”viiden minuutin palveluksia” voi soveltaa myös muuhun elämään. Grant toivoo, että maailmassa olisi enemmän antajia. Jos sellainen ei jo ole, sellaiseksi voi tulla. Päätin paneutua tehtävään seitsemän päivän ajan.

Laskiaispullan hinnalla läheisyyttä

Grantin mukaan viiden minuutin palvelus voi olla vaikka se, että saattaa yhteen kaksi ihmistä, joista voisi olla toisilleen hyötyä tai iloa. Hän muistuttaa, että parhaat palvelukset eivät maksa tekijälleen mitään, mutta ne voivat muuttaa toisen elämän. Kymmenen vuotta sitten tein jättipalveluksen järjestämällä hetken mielijohteesta sokkotreffit ystävälleni ja silloiselle työkaverilleni. Varmasti ihmisiä voisi tutustuttaa tiuhemminkin!

Ystävystyin hiljattain ystäväni ystävän kanssa. Löysimme toisemme elämäntilanteessa, jossa kaipasimme molemmat lohtua. Sain muistutuksen siitä, että pieniä juttuja ei pidä väheksyä. Pelkkä tekstiviesti voi ilahduttaa enemmän kuin arvaatkaan.

Kivuusviikkoni ensimmäisenä päivänä sunnuntaina tein ystävälleni aamiaista. Tuntui mukavalta tarjota toiselle pientä luksusta; vaahdottaa kahvimaito, paistaa croissantit. Sehän on tapa osoittaa, että pidän hänestä ja olen kiitollinen ystävyydestämme. Tutkiskelin motiivejani: tein kaiken pyyteettömästi, en vastapalveluksen toivossa.

Toki voi väittää, että puuhailin aamiaista myös itsekkäistä syistä, ostin sillä kiintymystä. Mitä sitten? On ok haluta olla tyyppi, jonka seurassa viihdytään. Tutkimukset osoittavat kiistattomasti, että toisten huomioiminen lisää omaakin onnellisuutta. Tässähän ei ole tarkoitus tulla marttyyriksi vaan lisätä kaikkien elämänlaatua. Grantin mukaan antajat saavat kaikenlaisia bonuksia, esimerkiksi laajemmat sosiaaliset verkostot.

Maanantaina vein työkaverillekin laskiaispullan, joka kohotti kahvituokiomme asteen normiarjen yläpuolelle. Olen itsekin saanut silloin tällöin vastaavia pikku yllätyksiä. Aina rinnassa läikähtää ilo siitä, että joku on ajatellut hetken juuri minua. Jos näin pienillä teoilla saa toisen tuntemaan itsensä erityiseksi ja lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta, eikö kannattaisi muistaa tehdä niitä säännöllisesti? Tyhmää olla tekemättä.

Kehu selän takana ja edessä

Tiistaina aamuratikassa törmäsin tuttuun, jota en ole nähnyt aikoihin. Hän työskentelee hyvän ystäväni kanssa, joka on juuri aloittanut uudessa, vaativassa tehtävässä. ”Hyvin se vetää”, tuttuni kommentoi.

Kun myöhemmin tapasin kyseisen ystäväni, mainitsin ratikassa kuulemani kehut. Ystäväni silmiin syttyi loiste tai kasvoille levisi hymy. Joka tapauksessa oli ilmiselvää, että ohimennen välittämäni kannustus osui. Ei vaadi paljon vaivaa valaa toiseen ripaus uskoa. Miksi jättäisin tilaisuuden käyttämättä?

Ei vaadi paljon vaivaa valaa toiseen ripaus uskoa.

– Uskon, että merkityksellisin tapa menestyä elämässä on auttaa muita menestymään. Jos saamme tämän uskomuksen leviämään, voimme kääntää paranoian pronoiaksi, Grant sanoo videolla.

Pronoia on vainoharhaisuuden vastakohta, sitä, että uskoo toisista hyvää.

– Pronoia on uskoa, että muut ihmiset juonittelevat sinun hyväksesi. Että he selkäsi takana hehkuttavat sinua. Haluan elää sellaisessa maailmassa ja toivon, että autat sen maailman luomisessa, Grant vetoaa.

Olisi helppo kuitata toive haihatteluksi, mutta ratikkaesimerkki muistutti, että maailmaa voi tosiaan muuttaa kehu kerrallaan. Voisi vaikka ottaa tavaksi möläyttää kehun ääneen aina, kun ajattelee jostakin hyvää. Se on myös mainio testi: olenko tyyppi, joka ajattelee usein hyvää toisista.

Tee ovitesti

”Missäs olet ollut, kun ei ole näkynyt?”

Lähileipomoni myyjän kysymys ilahdutti. En varsinaisesti ole aamuihmisiä, mutta jokin aika sitten päätin, ettei se ole hyväksyttävä syy murjottaa muille. Otin tavakseni sanoa noutokahvini myyjälle iloisesti hyvää huomenta, jutustella tovin vaikka säästä ja toivottaa poistuessani kivaa päivää. Saan aina vastatoivotuksen hymyn kera. Näin helposti olen saanut aamuistani miellyttävämpiä. Tunne on ilmeisesti yhteinen, koska viikon poissaoloni oli pantu merkille.

Tuota kaikkea voisi tietysti pitää itsestään selvänä käytösmallina. Jostain ihmeen syystä elämme kuitenkin maailmassa, jossa vieraiden ystävällisyys tuppaa olemaan niin harvinaista, että se jopa hätkähdyttää. Leveästi hymyilevään tuntemattomaan törmätessään huomaa ajattelevansa kuin poikkeusyksilöstä: ”Olipas siinä mukava ihminen!” Ystävällinen bussikuski on uutisen arvoinen tapaus, mutta toisaalta Helsingin Sanomien testin mukaan yli 250 matkustajastakin vain 36 moikkasi kuskia ääneen.

Grant muistuttaa, että ihmisestä voi päätellä paljon sen perusteella, miten hän kohtelee muita, vaikkapa tarjoilijoita. Voi myös tehdä ovitestin. Oletko tyyppi, joka antaa oven pamahtaa kiinni takana tulevan naaman edessä?

On olemassa heitäkin, jotka vilkaisevat olkansa yli ja jäävät pitämään ovea auki. Aika kiva tapa noteerata kanssaihmiset. Ei tarvitse ryhtyä kokopäiväiseksi portsariksi, mutta välinpitämättömyyden sijaan voi valita kohteliaisuuden. Jos ei ole syntymälahjakas toisten huomioimisessa, kannattaa kokeilla, mitä tällaisesta tietoisesta päätöksestä seuraa. Riski ainakin on olematon!

Todellinen testi: Vihdo minut!

Kivuusviikkoni aikana ehdin toteuttaa viisivuotiaan kummityttöni toiveen keppihevosesta ja auttaa kahdeksankymppistä sukulaistani tietotekniikkapulmissa. Sain iloita lapsen vilpittömästä riemusta ja seniorin kiitollisuudesta –  sekä siitä, että hallitsin hermoni selittäessäni samaa nettiasiaa yhä uudelleen.

Uskon teoriaan, jonka mukaan ilo voimistuu, kun siihen alkaa kiinnittää enemmän huomiota. Kun ottaa tietoisesti tehtäväkseen ilahduttaa muita, omakin elämä kevenee. Viikko tuntui keskimääräistä onnellisemmalta ja ihmiset läheisemmiltä. Antoisa tapaa elää, kuten Grant sanoisi. Ehkä tällainen teemaviikko oli paikallaan ennen kaikkea siksi, että arjen tohinassa muistaisi pienten tekojen suuren arvon.

Viikko tuntui keskimääräistä onnellisemmalta ja ihmiset läheisemmiltä.

Tositestiin jouduin vasta lauantaina yleisessä lenkkisaunassa.

Kanssamme saunoi erikoislaatuinen mies. Hän pötkötti ylälauteella pipo päässä ja pyysi palvelusta: voisimme varmasti vihtoa hänet tuolla tammenlehvävihdalla! Olisi kuulemma rentouttavampaa, kun ei tarvitsisi jännittää omia lihaksiaan.

”Joku hullu”, ajattelin heti.

Kiusaannuin, mutta ystäväni hoiti homman rennosti vitsaillen.

Mitä opin? Mitään kamalaa ei väistämättä tapahdu, vaikka suhtautuisin vähemmän ryppyotsaisesti ihmisiin ja heidän outouksiinsa. Elämästä voi jopa tulla piirun hauskempaa. Ainakin saattaa saada hyviä juttuja kerrottavaksi.

Osallistu haasteeseen

Miten sinä voisit tehdä ystävän, naapurin, työkaverin tai tuntemattoman päivästä piirun paremman? Tai mitä hyvää sinulle on tehty: Kolasiko naapuri pihanne? Tarjosiko joku kahvit? Kehuiko pomo?

Jaa hyvä tekosi sosiaalisessa mediassa, kuten Instagramissa tai Twitterissä, tunnisteella #yksitekopaivassa.

Voit kertoa omista tai toisten teoista myös alla olevassa kommentointikentässä. Teemme niistä myöhemmin juttua.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.