Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Haaveena parempi tasapaino ja kevyempi juoksu? Kokeile näitä pikaharjoituksia.

Jalkapohjan rentoutus

Tarvitset: Tavallisen lyijykynän, jonka päässä ei ole pyyhekumia.

Tee näin: Istu lattialla ja nosta jalka syliin niin, että jalkapohja kääntyy ylöspäin. Paikallista jalkapohjasi tasapainokolmion kolme pistettä. Ensimmäinen sijaitsee kantaluun keskellä, kaksi muuta päkiässä isovarpaan ja pikkuvarpaan tasalla (kuva alla).

Ala piirtää kynän päällä jalkapohjan kolmiota pitkin. Sukka jalassa luistaa parhaiten. Löydä itsellesi sopiva painallusvoimakkuus – ei pitäisi kutittaa eikä sattua. Noin kymmenen kolmion jälkeen vaihda suuntaa ja tee toiset kymmenen. Nouse seisomaan ja vertaa hierottua jalkapohjaa toiseen. Jos et huomaa eroa, et ole painanut tarpeeksi kovaa. Vaihda jalkaa.

 

Vinkki! Seisoessasi voit hieroa jalkapohjaa pyörittelemällä tennis- tai superpalloa jalan alla.

Eroon penikkavaivoista

Tarvitset: Rappusen tai korokkeen.

Tee näin: Asetu seisomaan niin, että kannat ovat rappusella ja loppu jalasta tulee reunan yli. Pidä polvet suorana. Ojenna nilkkoja ensin suoraksi kohti lattiaa ja nosta sitten koukkuun ylös. Tee 30 sekunnin aikana niin monta toistoa kuin ehdit. Koukista sitten polvia 45 astetta ja pysy toiset 30 sekuntia ojentaen ja koukistaen nilkkoja tässä asennossa. Älä pidä välissä taukoa. Tee kolme minuutin sarjaa, pidä välissä minuutin tai kahden tauko. Kun sarjan toistaa joka päivä, penikkaoireiden pitäisi lieventyä jo viikossa.

Jalkapohjarentoutus opittu balettitunnilla, penikkaliikkeet Brent Rose / Gizmodo.com.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?