The Vulva Galleryn Instagram-tili on omistettu piirroskuville erilaisista alapäistä.

Kuvittaja Hilde Atalantan Instagram-tili kantaa nimeä The Vulva Gallery. Sitä se todella on, vulvagalleria.

Tilillä on 125 julkaisua, joista suurin osa on piirroskuvia erilaisista vulvista. Juhlistetaan monimuotoisuutta ja osoitetaan, että kaikki vulvat ovat kauniita, The Vulva Galleryn esittelytekstissä lukee.

– Ainoa tapa muuttaa sitä, miten yksilöt näkevät omat kehonsa, on kouluttaa heitä ja kertoa heille luonnollisesta monimuotoisuudesta, taiteilija selittää yhden vulvakuvan yhteydessä.

Amsterdamissa asuva Hilde Atalanta kirjoittaa innostuneensa aiheesta osittain myös siksi, että labiaplastioiden eli häpyhuulten pienennysleikkausten määrä on ollut viime aikoina kasvussa. Hänen mielestään se ei ole hyvää kehitystä.

– Kenenkään vulvallisen ei pitäisi käydä sitä läpi vain siksi, että hän haluaa vulvansa näyttävän samalta kuin niiden, joita näkee internetissä.

 

✨ Wow! The past two weeks have been amazing, so many new followers, positive messages, and support. Thank you, I'm amazed! I think it's time I'll introduce myself to you, and tell you a little bit about The Vulva Gallery. My name is Hilde Atalanta, and I'm an illustrator from Amsterdam. I started illustrating in February, mostly drawing portraits (you can view those at my other account: @hildeatalanta). The Vulva Gallery is a relatively new project that I started in August. ✨ So: Why a Vulva Gallery? When I attended a lecture last winter, I learned that in the past decade there has been an enormous increase in labiaplasty amongst young girls. Labiaplasty is cosmetic surgery to alter the size of the labia minora. No woman should have to undergo this just because they want their vulva to look like what they think other people expect them to look, or what they learn on the internet about what their vulva should look like. The only way to change the way (young) girls and women experience their bodies, is to educate them and show them that diversity is beautiful. This is why I started making The Vulva Gallery. The reason for using the word 'vulva' instead of 'vagina', is that the vulva consists of the external part of the female genital organs. The vagina is only the internal part of the female genitals. We shouldn't reduce the female genitals just to it's birth canal, when there's so much more to it than that! ✨Love your vulva, because all vulvas are beautiful just the way they are. ✨And now I'm curious about you: who are you, where are you from, what do you do? :) #thevulvagallery #vulva #vulvas #pussypride #femaleempowerment #girlempowerment #freethevulva #feminism #everydayfeminism #feminist #feminista #feministpride #feministart #feministartist #bodypositivity #bodypositive #bodypositivemovement #pussycat #watercolorart #vaginaart #labiaart #pubichair #freethevulva #thehappyfeminist #hildeatalanta

Kuva, jonka The Vulva Gallery (@the.vulva.gallery) julkaisi

The Vulva Galleryn piirroksissa sen sijaan korostuu monimuotoisuus: erilaisia häpyhuulia on yhtä paljon kuin niiden omistajiakin. Värit, koot ja muodot vaihtelevat. Myös karvoitus voi olla mitä vain täysin olemattomasta ja runsaaseen puskaan. Osassa kuvista jalkojen välistä roikkuu tamponin naru.

Kuvien yhteydessä on myös tekstejä, jotka avaavat entisestään alapäiden monenlaisuutta.

Hilde Atalanta esimerkiksi kirjoittaa, että hänen mielestään häpykarvat ovat söpöt ja antavat vulvalle luonnetta. Syy karvojen ajelemattomuuteen voi olla mikä tahansa – laiskuus, herkkä iho tai omat makumieltymykset. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta sanoa, että häpykarvat on pakko ajella.

 

✨ Pubic hair & periods seem to be two things that we, vulva-owning individuals, need to hide and be ashamed of. Well, I have to kindly disagree. I personally think pubic hair is cute and gives your vulva character :) And if you want to let it grow, just do it! Whatever reason you have (for example a sensitive skin, personal taste or merely laziness) no one should tell you that you 'have to' shave yourself. Only do it when you feel like you want to! And regarding menstruation: it's natural and therefore nothing to be ashamed of. Be kind to yourself, be patient with your body. LOVE yourself. And love your vulva, because all vulvas are amazing just the way they are! 💛✨ #thevulvagallery #vulva #vulvas #period #periodpositive #pussypride #femaleempowerment #periodismo #menstruation #feminism #everydayfeminism #intersectionalfeminism #feminist #feminista #loveyourself #feministart #feministartist #bodypositivity #bodypositive #bodypositivemovement #watercolorart #watercolor #watercolorpainting #watercolorillustration #labia #vulvaart #pubichair #pubichairdontcare #thehappyfeminist #hildeatalanta

Kuva, jonka The Vulva Gallery (@the.vulva.gallery) julkaisi

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.