Hyviä uutisia! Pippa Laukan mukaan kenenkään ei ole pakko huhkia hiki päässä. Kaikki arjen hyötyliikuntakin on liikuntaa ja terveydelle hyödyllistä. Kuva: Shutterstock
Hyviä uutisia! Pippa Laukan mukaan kenenkään ei ole pakko huhkia hiki päässä. Kaikki arjen hyötyliikuntakin on liikuntaa ja terveydelle hyödyllistä. Kuva: Shutterstock

Pippa Laukka luottaa liikunnan, unen ja ravinnon pyhään kolminaisuuteen. 

1. Hyötyliiku!

– Liikkuminen ei tarkoita vain hiki päässä treenaamista, vaan siihen lasketaan kaikki arjen hyötyliikunta: töihin pyöräily, rappusten nousu ja kauppakassien raahaus, Pippa Laukka muistuttaa. 

Virallisten suositusten mukaan liikkua pitäisi vähintään 2,5 tuntia viikossa. Pipasta liikunta on kuitenkin kuin lääke, jonka annostus muuttuu ihmisen, iän ja elämäntilanteen mukaan. Hänelle 2,5 tuntia olisi aivan liian vähän.

– Jos huomaat hengästyväsi, kun kävelet normaalisti, kannattaa miettiä, pitäisikö liikuntaa lisätä. Jos et jaksa vastata ystävän puheluun, sekin voi olla merkki liikunnan puutteesta, sillä liikkumisella on suora vaikutus mieleen. 

Paino ei ole suora mittari.

– Meillä kaikilla on oma biologinen hyvinvointipainomme, jossa keho toimii parhaiten ja jota on helppo pitää arjessa. Joillekin se voi tarkoittaa lievää ylipainoa, jollekin lievää alipainoa, Pippa sanoo.

2. Varo nälkävelkaa!

Ruuan tarkoitus on antaa energiaa tasaisesti ja auttaa jaksamaan päivän läpi. Päivässä pitäisi syödä aamupala, kaksi lämmintä ateriaa ja iltapala. Välissä voi tarvittaessa napsia vaikka muutaman pähkinän.

”Nälkävelkaa” kannattaa välttää: jos päivällä jättää syömättä, kostautuu se illalla ylensyömisenä. Liian tuhti lounas taas nukuttaa väärään aikaan.

– Hiilihydraatteja ei silti tarvitse pelätä lounaallakaan, ja pastaakin saa syödä hillitysti. Hyvä lautasmalli on neljännes proteiinia ja loput erilaisia kasviksia, Pippa opastaa.

Alkoholin Pippa on karsinut omasta arjestaan kokonaan.

– Alkoholilla ei ole mitään terveysvaikutuksia, päinvastoin. Se esimerkiksi heikentää unen laatua.

3. Nuku!

Unen tarkoitus on palauttaa keho ja aivot päivän rasituksesta. Unenpuute lihottaa ja altistaa stressille sekä matala-asteiselle tulehdukselle, joka liitetään useisiin kansantauteihin, kuten sydän- ja verisuonisairauksiin.

Jos aamut tuntuvat selviytymiseltä, et todennäköisesti nuku riittävästi. Toinen merkki levon puutteesta voi olla se, ettei tee mieli syödä aamupalaa.

Yöuneen vaikuttaa koko edeltävä päivä. Päivän aikana on saatava riittävästi ravintoa ja rasitusta.

–Uni ei tule, jos ollaan koko päivä sinisessä valossa, syödään epäsäännöllisesti eikä liikuta, Pippa muistuttaa.

–Mene heti sänkyyn, kun sinua ensimmäisen kerran väsyttää. Muuten menetät ensimmäisen syvän unen vaiheen ja unen laatu on heikompi.