Kuvat
Shutterstock
Käsityöt tuovat jotain tekemistä ja hyvällä onnella myös onnistumisen kokemuksia.
Käsityöt tuovat jotain tekemistä ja hyvällä onnella myös onnistumisen kokemuksia.

Kysyimme suomalaisilta, mikä pitää heidän päänsä kasassa tänä poikkeuksellisena aikana. 

Koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten keskellä tuppaavat hermot kiristyä ja mieliala laskea. Loppua koronakurimukselle ei ole ihan pian näkyvissä. Pitäisi siis keksiä jotain, millä pää pysyy kasassa poikkeustilassa. 

Onneksi Me Naisten viisaat lukijat ovat jakaneet ajatuksiaan korona-arjesta Me Naisten ystäväkirjaan ja kertoneet, mikä pitää heidät järjissään tässä kummallisessa tilanteessa. Ei liene kovin yllättävää, että eniten mainintoja keräsivät lemmikit, ulkoilu ja läheiset. 

Mutta mikä neuvoksi, kun pihalla on käyty, lähimmäisten kanssa juteltu ja edelleen hajottaa? Seuraavia lukijoiden hyväksi havaitsemia keinoja kannattaa ainakin kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
  1. Seuraa uutisia ja sosiaalista mediaa vain kerran päivässä. Se riittää ajan tasalla pysymiseen ja helpottaa ahdistusta. 
  2. Koeta uskoa parempaan huomiseen. Tämäkin menee ohi. 
  3. Jos sinulla on sauna, lämmitä se. Sauno hiljaisuuden vallitessa. 
  4. Kuuntele mustarastaan laulua. Kevät on täällä!
  5. Istu takapuolellesi ja odota. Nyt ei tarvitse tehdä muuta. 
  6. Illalla, kun päivän kiireet ovat ohi, juo lasi viiniä. Tai kalja. 
  7. Kuuntele musiikkia, äänikirjoja ja podcasteja. 
  8. Jos sinulla on lapsia, anna heille enemmän ruutuaikaa. Arjen helpottaminen teknologian avulla on nyt erittäin sallittua. 
  9. Nauti hyvästä ruuasta ja herkuista. 
  10. Noudata säännöllistä päivärytmiä. Ajoissa nukkumaan meneminen ja säännöllinen syöminen auttavat yllättävän moneen harmiin. 
  11. Siivoa jääkaappi ja haaveile kesästä. On helpottavaa keskittyä johonkin ihan muuhun kuin meneillään olevaan tilanteeseen.
  12. Tutki ja opiskele netistä jotain uutta ja kiinnostavaa, mikä ei liity koronavirukseen.
  13. Tee käsitöitä. Käsillä tekeminen rauhoittaa, ja jos hyvin käy, tuo onnistumisen kokemuksia. 
  14. Luota mustaan huumoriin. Se on auttanut pahemmissakin tilanteissa.
  15. Katso hyviä tv-sarjoja. 
  16. Kirjoita. Pura tunteitasi tai kirjoita jostain aivan muusta.
  17. Kokeile meditointia. Väittävät, että sillä on todella paljon hyviä vaikutuksia.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sain aikanaan psykologilta helpon, mutta ah aina niin toimivan vinkin! Kirjoitin mukavien asioiden listan, ja joka kerta kun joku painaa mieltä, en pysty tarttumaan toimeen tai suoraan sanoen mähin ongelmassa, lähden toteuttaan listasta jotakin asiaa, josta itse järjellä oon tiennyt että tuo hyvän mielen. Joskus on tarvinnut kahlata koko lista läpi, jotta mieli on noussut, mutta joka kerta se on toiminut!

Alkuunlähtöhän on aina vaikeinta. Ja just sillon kun ei huvittas olleskaan, tiedän jo että kyllähän se sitte auttaa.

Lista ei mulla edes ole mitenkä ihmeellinen! Laita oma lempisoittolista pyörimään ja laula ja tanssi, mee kävelylle, neulo, soita läheisille... Pikkuveljellä listalla on mm. kalaan meno.

Oleellista on, että lista on järjissään kirjotettu ja sen verta tsemppaa että tekee ees yhden kohdan!

Da, da

Joku ihminen joka ei ensimmäisenä tässä listassa mainitse musisointia tai muun taideharrastuksen esiin kaivamista, täytyy olla todella fakkiutunut asiaihminen, joka
Asuu Helsingin koirankoppiasunnoissa yksin. Asuu väärässä paikassa, ei tunne itseään tai ei osaa ladata akkujaan valitsemassaan asunnossa tai asuinkorttelissa tms. Oma vika että on noin nihkeä ajatusmaailma. Itse siitä on vastuussa ilman lehtien tuputusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla