Stressiä lievittämään tarkoitettu fidget spinner eli sormihyrrä on uusi villitys, joka voi olla ihan hauska ja hyödyllinen, kunhan ei spinnaile koko aikaa.
Stressiä lievittämään tarkoitettu fidget spinner eli sormihyrrä on uusi villitys, joka voi olla ihan hauska ja hyödyllinen, kunhan ei spinnaile koko aikaa.

Syksyn kynnyksellä on hyvä käydä läpi, mistä tunnistaa hurahtaneen läheisen ja miten hänen kanssaan kannattaa toimia.

Erityisesti syksy on aikaa, jolloin moni innostuu jostakin uudesta: harrastuksesta, liikuntalajista, ruokavaliosta tai vaikka aatesuunnasta. Joillakin innostus voi kuitenkin yltyä valtaviin mittasuhteisiin, mitä läheisten on joskus vaikea käsittää. Mitä silloin on tehtävissä?  Kokosimme kieli poskella vinkkejä hurahtaneiden läheisille.

1.  Suhtaudu maltillisesti tavarapaljouteen

Läheisen hurahtamisen huomaa siitä, että yhtäkkiä kotiin alkaa ilmestyä kaikenlaista ”välttämätöntä” tavaraa hurahdukseen liittyen. Juoksuun hurahtanut läheinen esimerkiksi menee alaraaja-analyysiin, teettää muotin jalkapohjastaan ja raahaa kotiin täydellisesti muotoillun juoksutossuparin, jonka ominaisuudet huomioivat hänen yksilöllisen askelluksensa. Vaatekaappiin ilmestyy liuta erilaisia kompressiopaitoja, ranteeseen ilmestyy satojen eurojen sykemittari, josta hän tarkkailee maitohappokynnystään.

Tavarapaljouteen kannattaa suhtautua maltillisesti. Hurahtaja voi loukkaantua herkästi, jos hänen ostostensa tarpeellisuutta kyseenalaistetaan – jokaisella on oikeus käyttää omat rahansa haluamallaan tavalla. Hankinnat voi kriisiyttää vasta siinä vaiheessa, jos ne ovat vähällä viedä toisen konkurssiin tai läheinen alkaa lainailla rahaa turhan ahkerasti muilta kattaakseen hurahduksensa kulut.

Hän voi kokea, että hurahduksen aihe on ratkaisu lähes kaikkeen.

2. Ehdota uusia keskustelunaiheita

Hurahtajan lempipuheenaihe on tietysti hurahduksen kohde. Hän käyttää suuren osan valveillaoloajastaan aiheesta puhumiseen, eikä hurahtajaa voi tavata ilman, että hurahduksen kohde tulee puheeksi.

Joskus hurahtanut saattaa kohteliaisuussyistä pidättäytyä jauhamasta mieliaiheestaan. Silloinkin hänen naamastaan kuitenkin näkyy, kuinka hän joutuu pinnistelemään pysyäkseen hiljaa.

Älä pahastu: hurahtaja ajattelee herkästi, että muutkin ovat kiinnostuneita juuri samasta asiasta. Kun hurahduksen kohteesta on puhuttu mielestäsi säällinen aika, voit hienovaraisesti tuoda pöydälle muita keskustelunaiheita. Kun olet kuuliaisesti kuunnellut hurahtaneen vauhkoamista autoista, fitneksestä, uudesta ihmedietistä tai mistä tahansa, voit oikeutetusti vaatia, että omille lempiaiheillesi löytyy kuulevia korvia. Tilanteesta voi huomauttaa napakammin siinä vaiheessa, jos hurahtajan olemus muuttuu poissaolevaksi, kun haluaisit keskustella sinua kiinnostavasta asiasta.

Itse voi sokeutua omille hullutuksilleen ja herätä vasta, kun toinen sanoo, että nyt lähti lapasesta.

3. Torju tuputus kohteliaasti

Hurahtaja voi olla niin innostunut uudesta jutustaan, että suosittelee sitä jatkuvasti kaikille ja tarjoaa sitä jopa vastaukseksi kaikkeen, jos joku pyytää häneltä ratkaisuvaihtoehtoja ongelmiin työssään tai ihmissuhteissaan. Tällöin on parasta vastata hänelle kohteliaasta, että et usko hänen neuvoistaan olevan apua juuri kyseisessä ongelmassa, mikäli näin koet.

Facebook-ryhmät ovat hurahtaneelle loistava ympäristö, sillä niistä löytyy rutkasti hengenheimolaisia.

4. Salli vertaistuki

Hurahtaja muistaa suitsuttaa hurahduksensa kohdetta sosiaalisessa mediassa ahkerasti. Facebook-ryhmät ovat hänelle loistava ympäristö, sillä niistä löytyy rutkasti hengenheimolaisia. Oli hurahduksen aihe mikä tahansa, aina löytyy muitakin samaan aiheeseen hurahtaneita.

Hengenheimolaisten löytäminen vähentää myös läheisten työtaakkaa, kun heidän ei tarvitse jatkuvasti kuunnella intoilua hurahduksen kohteesta. Toisaalta Facebook-ryhmissä roikkuminen voi viedä niin paljon hurahtajan aikaa, että hän alkaa lipsua velvollisuuksistaan. Tämä voi olla taas läheisille lempeän huomautuksen paikka. Läheisenä voit myös etsiä vertaistukea muista saman henkilön tuntevista, jotka joutuvat ottamaan osaa hurahduskeskusteluihin.

5. Korjaa harha-askeleet lempeydellä

 Jos alkaa vaikuttaa siltä, että läheisesi on kadottamassa todellisuudentajuaan ("luomuruoan syöminen parantaa kaikki sairaudet"), on myös korkea aika palauttaa nätisti hurahtanut maan pinnalle (vaikka luomuruoan syöminen hyvästä onkin). Hän voi olla hyvilläänkin huomautuksesta, sillä omille hullutuksilleen on helppo sokeutua ja niistä herää vasta, kun toinen sanoo, että nyt lähti lapasesta.

Monesti hurahdukset ovat terveellisiä, eikä niistä koidu haittaa. Uusien juttujen löytäminen ja kokeileminen tuo usein arkeen ihan uutta draivia. On kuitenkin ymmärrettävää, että läheisiä alkaa kismittää, jos esimerkiksi isän, äidin tai puolison kaikki aika kuluu hurahduksen parissa tai jos yhteiset rahat kuluvat tyystin toisen hömpötyksiin. 

Kolme naista piti yhden päivän ajan päiväkirjaa siitä, miten paljon ja missä tilanteissa he miettivät ulkonäköään. Aika paljon! Miten se onkin niin tärkeää?

Tästähän se päivä lähtee hienosti käyntiin: peiliin katsomisella ja pienellä itseinholla. Oikein kivan näköinen  uskoo olevansa onnellisempi, jos hän olisi kauniimpi, eikä hän ole poikkeus.

Peiliin ihminen joutuu katsomaan, vaikkei tykkäisikään näkemästään. Entä, jos yrittäisi rajoittaa omaa peiliaikaansa? Kirjailija Zadie Smith kertoi julkisuudessa asettaneensa tyttärelleen 15 minuutin peiliajan. Tyttärellä olisi mennyt heti aamulla jo paljon enemmän aikaa peilailuun, ja hän on vasta 7-vuotias! Entäs sitten, kun on vaikka 45? Aamupeilaaminen pitäisi kieltää kokonaan.

Taistelu ulkonäköpaineita vastaan on vanha ja uuvuttava, mutta se täytyy silti yrittää voittaa!

Elämme ulkonäkökeskeisessä maailmassa, ja vertailukohtia riittää. Ulkonäöstämme tehdään päätelmiä siitä, olemmeko hyviä työntekijöitä tai fiksuja ihmisiä. Ja aina vain pahenee. Parikymppiset kaunottaret hakevat silikonitissejä, syömishäiriöt yleistyvät. Taistelu ulkonäköpaineita vastaan on vanha ja uuvuttava, mutta se täytyy silti yrittää voittaa!

Kolmen naisen ulkonäköpäiväkirja

Kirsi, 40, kokee itsensä haljuksi, kunnes viini kaunistaa

Klo 7. Ajattelen ulkonäköäni ensimmäisten asioiden joukossa aamulla. Ehkä toisena heti kahvin jälkeen. Kylppärin peilissä näkyy keski-ikää lähenevän naisen samea nassu, johon tyyny on yöllä painanut juonteita, tukka on länässä ja silmät rähmässä. Olo on kaikin puolin halju. Kadehdin luonnonkauniita ihmisiä enkä erityisesti pidä itsestäni. 

Klo 11. Olen aina pitänyt itseäni isona ja jotenkin klohmona, vaikka nyt nuoruuskuvia katsoessani tajuan olleeni hoikka ja joissakin kuvissa ihan sieväkin. Aikuisiällä painoni on vaihdellut. Eniten olen pitänyt itsestäni silloin, kun olen harrastanut liikuntaa säännöllisesti. 

Oloni epämukavuus unohtuu vasta, kun uppoudun ravintolapöydässä analysoimaan ihmissuhteita.

Klo 13. Työpaikan vessan peilistä voi nähdä, kuinka naama kiiltää ja tukka hapsottaa. ­Ei tee mieli katsoa itseä. Ruma olo. Kamala loisteputkivalaistus ei paranna yhtään asiaa. Näyttääkö joku tässä valossa hyvältä? Onneksi on meikit! Ne antavat vähän tasoitusta, jos geeni­lotossa ei ole käynyt mäihä. 

Klo 18. Töiden jälkeen olen sopinut tapaavani ystäviäni ravintolassa. Olo tuntuu nuhjuiselta. Haiskahdan hieltä. Oloni epämukavuus unohtuu vasta, kun uppoudun ravintolapöydässä analysoimaan ihmissuhteita. Muutaman viinilasillisen jälkeen käyn vessassa ja kokovartalopeiliin vilkaistessani ajattelen olevani aika ok. Eikö ole ihan tutkittu juttu, että pari lasillista kaunistaa? 

Arja, 45, iloitsee kosmetologille syytämistään rahoista

Klo 8. Peilistä näkyy ryppyjä, alkavat hamsteriposket ja silmäpussit. Kaulakin on muuttunut iäkkään ihmisen kaulaksi, kaksoisleukaa on. Näyttää aivan kauhealta. Olen juuri palannut työmatkalta, jossa matkaseuraani kuului joukko ulkonäköönsä panostavia, nuoria naisia. Vaikka en ole enää vuosiin aktiivisesti vertaillut ulkonäköäni muihin, reissulla itsetunto oli koetuksella. Hirveä vanha ämmä. 

Pukuhuoneessa otan vaivihkaa selfien. Naama valuu hikeä, mutta iho on tosi hyvässä kunnossa.

Klo 9. Sadesää on kihartanut luonnontaipuisaa tukkaani entisestään, panen tyytyväisenä merkille. Hiukset, sekä niin ikään taipuisat, pitkät ripseni ovat kestoilonaiheeni ulkonäössäni. Piristyn. 

Klo 18. Töiden jälkeen menen jumppaan. Toisin kuin voisi kuvitella, minusta on kivaa katsella itseäni liikuntavermeissä isosta peilistä. Olen ylipainoinen, eivätkä sporttivaatteet ainakaan salaa sitä, mutta peilistä heijastuu aikaansaava ja iloinen ihminen. Pukuhuoneessa otan vaivihkaa selfien. Naama valuu hikeä, mutta iho on tosi hyvässä kunnossa. Kannattaa maksaa kosmetologille. 

Ursula, 24, pohtii asuvalintojaan ja potee liikunta-ahdistusta

Klo 12. Kollega kehaisee asukokonaisuuttani, mikä saa minut hyvälle tuulelle. Olo muuttuu itsevarmemmaksi. Olen vähän sellainen dress to impress -tyyppi. Pidän omasta ulkonäöstäni ja olen siitä itsevarma, mutta toisinaan tunnen suurtakin ahdistusta siitä, näytänkö tilanteeseen sopivalta. Kertooko tämä asuvalinta minusta sitä, mitä haluan muiden minusta ajattelevan? 

Miksi minulla ei ole upeaa fitnesspeppua ja upeita käsilihaksia?

Klo 18. Kotijooga siskon kanssa, vanha liikunta-ahdistus iskee. En osaa mitään, olen ihan voimaton – surkea laihaläski. Miksi minulla ei ole upeaa fitnesspeppua ja upeita käsilihaksia?

Väsynyt iho virkistyy kunnon vitamiinikuurilla. Täydennä ihonhoidon ruokaympyrä A-, C- ja E-vitamiinipitoisilla tehotuotteilla.

Kaikki tietävät, miten tärkeää on saada ravinnosta vitamiineja, ja useimmilla meistä hedelmät ja vihannekset kuuluvat itsestäänselvänä osana ruokavalioon. Mutta tiesitkö, että vitamiineista on hyötyä myös ihonhoidossa? Ravinnon mukana tulevat vitamiinit ovat hyvinvoinnin perusta – vitamiineilla tehostetut voiteet ja seerumit taas toimivat täsmäiskuina suoraan iholla.

Silottava A-vitamiini

A-vitamiini on yksi harvoista ihonhoidossa käytettävistä tehoaineista, jonka on tieteellisesti todistettu muun muassa vahvistavan ihon kollageeni- ja elastaanisäikeitä. Käytännössä se näkyy juonteiden tasoittumisena ja ihon pehmenemisenä.

Erilaiset A-vitamiinin johdannaiset ehkäisevät ryppyjä ja niitä käytetään myös aknen hoidossa. Yleisin voiteissa käytetty A-vitamiinin muoto on retinoli.

A-vitamiinia sisältävät tuotteet voivat myös häivyttää arpia. Käytössä pitää kuitenkin olla kärsivällinen: ensimmäiset tulokset näkyvät aikaisintaan kolmen kuukauden säännöllisen käytön jälkeen.

Heleyttävä C-vitamiini

C-vitamiini tasoittaa pigmenttiläiskiä ja ehkäisee uusien syntymistä estämällä tummaa pigmenttiä synnyttävän tyrosinaasin toimintaa. Aurinkosuojan alle levitettynä C-vitamiinipitoiset tuotteet ehkäisevät UV-säteilyn aiheuttamia tuhoja.

C-vitamiini myös edistää kollageenin tuotantoa ja voi silottaa pieniä juonteita.

Korjaava E-vitamiini

E-vitamiini muodostaa yhdessä C-vitamiinin kanssa suojan auringon säteilyä vastaan. E-vitamiini on myös erinomainen ihon kosteuttaja, ja talviaikaan E-vitamiinia sisältävät tuotteet sopivat erityisesti rohtuneille huulille ja kuiville kynsinauhoille.