Kun herää kevyessä unen vaiheessa, on aamulla pirteämpi.

Tähän aikaan vuodesta aamuherätykset eivät ole herkkua. Tuntuu, että unen määrällä ei ole kovin paljon tekemistä aamun pirteyden kanssa. Välillä voi herätä ihan tokkurassa, vaikka olisi nukkunut tarpeeksi. Toisinaan sitä ponkaisee ylös virkeänä lyhyempienkin unien jälkeen. Miksi aamujen vireystila vaihtelee?

– Vireystilaan vaikuttaa se, miten lyhyeksi uni on jäänyt ja miten kevyttä uni on ollut. Myös unen vaihe ratkaisee. Syvästä unesta herääminen on vaikeinta,  sanoo ylilääkäri Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Yön aikana unen vaiheet toistuvat kevyestä syvään noin puolentoista tunnin jaksoissa. Aamuyöllä kevyemmät univaiheet korostuvat. Kun elimistö on nukkunut tarpeeksi, uni on keveintä ja ihminen herää. Tokkura seuraa silloin, kun kello herättää syvemmän unen aikana.

Sairaudet ja mieltä painavat asiat voivat sotkea unisykliä: kevyt uni korostuu eikä keho lepää kunnolla. Heräämistä vaikeuttaa myös aikaisempina öinä kertynyt univaje, sillä silloin elimistö tarvitsee enemmän syvää unta.

Univaiheen mukaan heräämistä ei voi harjoitella, mutta säännöllisestä elämänrytmistä on apua. Ratkaisu voi löytyä myös unirytmikellosta, joka herättää kevyimmän unen aikaan.

Iltavirkuille herääminen on vaikeampaa, mutta unirytmiään voi aikaistaa. Liiku kello 16 ja 19 välillä, niin ruumiinlämpö laskee aikaisemmin ja elimistö saa viestin nukahtaa. Aamuisin otettu valohoito opettaa sisäistä kelloa aikaisemmaksi.


Stressaako pirinä?
Epämiellyttävä herätysääni voi aiheuttaa lyhyen stressireaktion. Lempeä ääni on terveellisempi alku päivälle.


Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?