Myös Antti Rokka (keskellä) tunnettiin nopeana, ehkä jopa USA:n armeijan nopeimpiin vertautuvana nukahtajana. Kuva: Sanoma-arkisto
Myös Antti Rokka (keskellä) tunnettiin nopeana, ehkä jopa USA:n armeijan nopeimpiin vertautuvana nukahtajana. Kuva: Sanoma-arkisto

Jos Käypä hoito -ohjeet on jo käyty läpi, ehkä univaikeudet voisi voittaa militantimmalla tyylillä?

Mikä olisi sellainen elämäntilanne, jossa haluaisin neuvoja USA:n asevoimilta? No, suurhyökkäyksen uhka ehkä. Tai tietysti se kaikille tuttu tilanne, jossa miljardeja ylimääräisiä dollareita pitää saada äkkiä ammuttua taivaalle.

Nyt heillä olisi kuitenkin tarjolla apua nukahtamisvaikeuksiin. Annetaan heille mahdollisuus! Unihäiriöt ovat niin inhottavia, että kaikki mahdollinen apu on tervetullutta.

Seuraava kahden minuutin nukahtamistekniikka on kuulemma USA:n armeijan salainen ase. Se on esitelty jo vuonna 1981 teoksessa Relax And Win: Championship Performance In Whatever You Do, mutta ohjeet ovat ponnahtaneet taas julkisuuteen. Miksipä ei? Unen saaminen oli varmasti ongelma myös vuonna 1981, kun Yhdysvaltain armeijan ylimmässä johdossa oli Ronald Reagan ja Suomen presidentti Urho Kekkonen oli pitkällä sairauslomalla. Tekniikan tarkoituksena on tuudittaa ihminen nopeasti uneen myös sellaisissa olosuhteissa, joissa ei ole rauhallista ja joissa on aivan pakko saada nukuttua, jotta väsymys ei pilaa seuraavan päivän taisteluita.

Näin se toimii joe.co.uk -sivuston mukaan:

1.    Rentouta kasvojen lihakset. Kieli. Leuka. Lihakset silmien ympärillä.
2.    Pudota hartiasi alas yksi kerrallaan, ja rentouta myös käsivartesi.
3.    Hengitä ulos ja rentouta samalla rintakehäsi. Anna rentouden levitä reisiin ja sääriin.
4.    Vietä kymmenen sekuntia koettaen puhdistaa aivosi ajatuksista.
5.    Valitse yksi seuraavista vaihtoehdoista:

-    mielikuva, jossa makaat kanootissa tyynellä järvellä, yläpuolellasi vain sinistä taivasta.
-    mielikuva, jossa pötköttelet mustassa samettisessa riippumatossa pimeässä huoneessa
-    lause ”älä ajattele, älä ajattele, älä ajattele…”, jota toistat uudestaan ja uudestaan kymmenisen sekuntia.

No niin! Kaksi minuuttia on kulunut. Nyt sinun pitäisi olla syvässä unessa. Oletko? Jos et, älä lannistu. Kokeile vielä uudestaan sängyssä ja ilman internetiä!