Suureen elämänmuutokseen ei kannata rynnätä suin päin, sillä se johtaa todennäköisesti luovuttamiseen melko pian. Tunnustele tavoitteitasi ja hoida perusta kuntoon ensin.

1. Aseta tavoite oikein

”Haluan pudottaa painoa” on vielä turhan ympäripyöreä haave. Tutkitustikin parhaiten toimii realistinen, aikaan sidottu tavoite, kuten ”pudotan 5 kiloa päivään X mennessä”.

2. Rytmi ensin kuntoon

Laita ruokarytmi kuntoon ennen kuin alat edes miettiä aterioita. Moni syö liian harvoin ja paljon kerrallaan. Syö 3–4 tunnin välein muutaman sadan kalorin annoksia, niin aineenvaihdunta pysyy käynnissä etkä sorru ahmimaan.

3. Vahva perusta on a ja o

Laita kivijalka kuntoon: paljon kasviksia, kuituja, hitaita hiilareita ja pehmeää rasvaa. Silloin et tarvitse ihmepillereitä etkä kuureja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Yksi muutos kerrallaan

Älä aloita tiukkaa treeniohjelmaa ja ruokavaliota yhdellä rykäisyllä, vaikka nopeat tulokset houkuttaisivat. Tee yksi kerrallaan sellaisia muutoksia, jotka voisit pitää loppuikäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Lähde liikkeelle maltilla

Alussa intoa riittää, mutta jarruttele mieluummin. Pari treeniä viikossa riittää alkuun. Lisää määriä toisto, minuutti ja liike kerrallaan. Etsi itsellesi sopivat variaatiot. Esimerkiksi jumppapallolla ja kuminauhalla saa treenattua lihaksia tehokkaasti mutta pehmeästi.

6. Arvot kohdilleen

Mieti, miksi haluat hoikistua ja paremman kunnon. Hyvin istuvat vaatteet eivät vielä tuo onnea. Ehkä painonpudotuksen jälkeen et enää ole sohvalla murahteleva ja työstä uupunut, vaan jaksat lähteä ulkoilemaan.

7. Torppaa uskomukset

Meillä kaikilla on nippu sitkeitä, usein virheellisiä luuloja: minulla ei ole rytmitajua, en pidä liikunnasta... unohda ne! Ota nenästä kiinni ja hyppää epämukavuusalueelle, niin kehityt ja saat onnistumisen elämyksiä.

3 harhaluuloa laihdutuksesta

  1. ”Normaalipaino vaatii kituuttelua.”
    Ei vaadi. Voit vaikka ajatella, ettet syö hiilareita, proteiinia ja vitamiineja, vaan värejä, tuoksuja ja suutuntumia – kaikilla aisteilla ja nauttien.”
     
  2. ”Ilman kovaa treeniä ei laihdu.”
    Kohtuullinenkin liikunta riittää ja polttaa myös rasvaa. On myös hyvä muistaa, että laihdutus tehdään 70-80-prosenttisesti ruokavaliolla.
     
  3. ”Joudun luopumaan paljosta.”
    Kysy mieluummin, mitä kaikkea hyvää saat tilalle. Parhaita asioita, joita elintapojen muutos tuo mukanaan on energia: oli se sitten arjessa pärjäämistä tai vapaa-ajasta nauttimista.
Sisältö jatkuu mainoksen alla