Sport
Rantaelämä vei Evan mukanaan, minkä vuoksi hän jätti koto-Suomen. Kuva: Vuokko Salo.
Rantaelämä vei Evan mukanaan, minkä vuoksi hän jätti koto-Suomen. Kuva: Vuokko Salo.

Eva vetää Meksikon Sayulitassa joogaretriittejä ja surffaa päivät.

Helsingistä kotoisin oleva Eva Estlander, 31, jätti Suomen valmistuttuaan kauppatieteiden maisteriksi. Poikaystävä ja surffiaallot houkuttelivat Meksikon Sayulitaan, jossa hän vetää nyt Las Diosas -joogaretriittejä ja yksityiskouluja. 

Eva paljasti Sport-lehdelle, mitä jooga on hänelle opettanut. 

1. Kun pelottaa, hengitä

”Hengitys on joogan tärkein tekijä, ja siitä on tullut tärkein työkaluni myös arjessa. Surffaan päivittäin, ja välillä aallot ovat taitoihini nähden isoja. Jos alan pelätä, hyödynnän astangajoogassa käytettyä ujjayi-hengitystekniikkaa, joka saa minut rauhoittumaan ja keskittymään paremmin. Jo viiden syvän hengityksen jälkeen mieli alkaa rentoutua.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Mantra muuttaa tunteen

”Käytän positiivisia mantroja päivittäin. Toistamalla myönteistä lausetta tai sanaa voi muuttaa tunnetilaansa. Kun aloitin joogan opettamisen kolme ja puoli vuotta sitten, minua välillä hermostutti tuntien alussa. Silloin sanoin itselleni mielessäni ’hengitän sisään itsevarmuutta ja ulos pelkoa’ – ja se auttoi.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Keho on erilainen joka päivä

”Ruokavalio, uni, stressi ja ajatukset vaikuttavat kaikki kehoomme. Se, mihin taivuimme eilen, ei ole välttämättä tänään mahdollista. Siksi myös harjoittelun on oltava erilaista päivästä ja tilanteesta riippuen. Olen oivaltanut joogan kautta tämän, ja se on tehnyt minusta armollisemman itseäni kohtaan. Jooga ei ole suorittamista, vaan kehon kuuntelemista ja kunnioittamista. Toisina päivänä yksikin aurinkotervehdys tai seisova koira riittää hyvin.”

”Valitettavan moni yhdistää yhä joogan hihhulointiin.”

4. Elämästä kuuluu nauttia

”Valitettavan moni yhdistää yhä joogan hihhulointiin ja luulee, että se edellyttää kasvisruokavaliota, päivittäistä meditoimista tai tuntikausien joogaharjoituksia. Minulle jooga on kuin sokeriruoko, josta imetään itselle hyvältä tuntuva tieto ja sylkäistään pois se, mikä ei sovi omaan elämään. Jooga on tuonut minulle tasapainoa, ja tasapainoiseen elämään kuuluu myös nautinto. Voin hyvin nauttia kylmästä oluesta auringonlaskua ihaillessani.”

5. On parempi antautua

”Sidekudoksia avaava hidas yin-jooga on auttanut kehoani avautumaan ja mieltäni antautumaan. Yinissä samassa asennossa pysytään jopa seitsemän minuuttia ja se on joskus erittäin haastavaa niin keholle kuin mielellekin. Etenkin lantiota avaavat asanat ovat opettaneet minua antautumaan – myös arjessa. Jos asiat eivät suju, kuten toivoisin, olen oppinut hyväksymään sen ja sopeudun siihen.”

6. Täydellinen epätäydellisenä

”Jooga on opettanut armollisuutta itseäni kohtaan: hyväksymään virheeni ja epätäydellisyyden niin maton päällä kuin sen ulkopuolellakin. Kun aloitin joogan, harrastin astangajoogaa päivittäin. Halusin edetä ja ansaita seuraavan asanan (astangassa opetetaan uusi asento eli asana, kun opettajan mielestä oppilas on siihen valmis.) Tämä loi kilpailuhalua. Nykyisin keskityn muihin joogatyyleihin, enkä vertaa omaa joogapolkuani tai harjoitustani muiden harjoituksiin.”

”Ei ole harvinaista, että joku kyynelehtii yin-tunnin aikana.”

7. Keho osaa parantaa itsensä

”Joogamatolla olen tullut tietoisemmaksi tunteistani. Uskon, että varastoimme tunteita kehoomme ja joogan avulla tunnelukkoja voi avata. Ei ole harvinaista, että joku kyynelehtii yin-tunnin aikana. Itselläni kerran lantiota avaavassa fire log -asanassa kyyneleet alkoivat valua pitkin poskiani. Tunsin yhtäkkiä suurta kaipuutta tiettyjä ihmisiä kohtaan menneisyydestäni, jotka eivät enää ole elämässäni. Joogisen filosofian mukaan varastoimme suurimman osan negatiivisista tunteista kuten surun, kateuden, pettymykset ja pelot lantion alueelle. Eläimet ja pienet lapset näyttävät tunteensa häpeilemättä – toisin kuin aikuiset. Jos opimme kuuntelemaan kehomme tarpeita ja intuitiota, voimme myös poistaa patoutuneita tunnelukkoja ja parantaa itsemme.”

8. On tärkeä olla myös yksin

”Olemme laumaeläimiä ja elämme toisten ihmisten seurassa jatkuvasti. Olen harjoitusteni kautta huomannut, kuinka tärkeätä on myös vetäytyä omaan rauhaan ja hiljentää mieli. Tästä syystä kävelen välillä autiorannalle istuskelemaan. Hiljentyminen saa minut ymmärtämään paremmin omia käytösmallejani. Jos mieltä painaa jokin asia tai olen muuten vaan stressaantunut, meditointi auttaa. Välillä olen jopa saanut oivalluksen miettimääni pulmaan.”

9. Tässä hetkessä ei ole murheita

”Käytämme suuren osan ajatuksistamme menneisyyteen takertuen tai tulevaisuuden odottamiseen. Joogasta olen löytänyt työkaluja, jotka auttavat minua paremmin elämään nykyhetkessä. Näitä työkaluja ovat erilaiset hengitysharjoitukset ja pitkäkestoiset yin-asanat ja varsinkin lantiota avaavat asanat.”

10. Elämä alkaa epämukavuusalueella

”Tämä sanonta on todella totta ja pätee niin joogamatolla kuin sen ulkopuolella. Aluksi sormeni eivät yltäneet varpaisiini, päälläseisonnasta puhumattakaan. Mutta kahden vuoden harjoittelun päästä mahdottomalta tuntunut päälläseisonta jo onnistui! Se antoi myös rohkeutta tehdä ratkaisuja, joita en ennen olisi tehnyt. Nyt osaan helpommin sanoa ei asioille, joita saatoin ennen tehdä vain miellyttääkseni muita.”

Lue lisää Evasta: evaestlander.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla