Moni ei tiedä, että Suomessakin saa ilmaista ehkäisyä. Kuva: Colourbox.
Moni ei tiedä, että Suomessakin saa ilmaista ehkäisyä. Kuva: Colourbox.

Jos haluat huokeamman ehkäisymenetelmän, vaihtoehtoja kyllä riittää.

Lontoossa asuva tuttava hehkutti saaneensa ehkäisykapselin ilmaiseksi terveyskeskuksesta. Ihon alle olkavarteen asetettava kapseli on oiva ehkäisymenetelmä niille, jotka eivät muista ottaa e-pillereitään tai eivät siedä estrogeeniä ja tarvitsevat pidempää suojaa raskaudelta. Kapselin teho kestää kolmesta viiteen vuotta.

Suomessa kapseli maksaa noin 160 euroa. Sen käyttö tulee jo vuodessa huomattavasti halvemmaksi kuin e-pillerit, mutta silti vain pari prosenttia suomalaisnaisista käyttää kapselia. Kapseliakin edullisempia kupari- ja hormonikierukoita suositellaan ensisijaisesti synnyttäneille, vaikka kierukoita on erikokoisia, ja ne sopisivat siksi myös synnyttämättömille.

Miksei meillä suosita edullisempaa ehkäisyä, Väestöliiton seksuaaliterveysklinikan yleislääkäri Miila Halonen?

– Ehkä siksi, että kapseli ja kierukka vaativat lääkärin toimenpiteen. E-pillerien ottaminen on helpompaa. Kyse on kuitenkin melko helpoista toimenpiteistä, joten jos haluaa vaihtoehtoja, kannattaa keskustella lääkärin kanssa.

Ja sitten yllätys: Suomessakin saa ilmaista ehkäisyä. Useissa kunnissa ensimmäinen pillerisatsi ei maksa mitään.

– Ensimmäisen kuntapuolella määrätyn ehkäisyn pitäisi suosituksen mukaan olla ilmainen. Jos olet hankkinut pillerit yksityisellä ja menet myöhemmin terveyskeskukseen hakemaan kierukkaa­, voit saada sen ilmaiseksi.

Älä maksa ehkäisypalveluista

Tiesitkö, että jos käyt terveyskeskuslääkärillä ehkäisy­asioissa, sinun ei tarvitse maksaa terveyskeskusmaksua? Julkisen puolen ehkäisypalveluiden on lain mukaan oltava maksuttomia. Maksuttomuus koskee niin ehkäisyvälineen asennusta kuin kierukan kontrollikäyntiä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?