Sport
Valuvan nenän kanssa pysytään sängyssä, eikös vaan? Kuva: Shutterstock.
Valuvan nenän kanssa pysytään sängyssä, eikös vaan? Kuva: Shutterstock.

Flunssassa huhkiminen johtaa todennäköisesti vain sairastelukierteeseen.

Kurkkua kutittaa ja olo on nuutunut, flunssaa? Illalla olisi kuitenkin spinningtunti, jonne tekisi kovasti mieli mennä. Järkevää?

– Vaikka tauti ei ole vielä päällä, viruspitoisuudet ovat elimistössä suuret. Silloin kroppa tarvitsee kaiken energian taudin nujertamiseen, toteaa liikuntalääketieteen erikoislääkäri Aleksi Kallioniemi.

Kallioniemi listaa syyt, miksi flunssaisena kannattaa pysyä mieluummin pedissä kuin pururadalla: 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  1. Jos flunssan alkuvaiheessa ei malta levätä vaan riuhtoo väkisin, elimistöllä ei ole paukkuja taistella orastavaa tautia vastaan. Silloin tauti todennäköisesti hyökkää päälle, ehkä vielä uumoiltua voimakkaampana. 
  2. Lyhytkin sairaus laskee elimistön suorituskykyä ja kuormittaa kehon puolustusjärjestelmää. Jos ei malta antaa kropan rauhassa tasata toimintojaan, oireet saattavat sahata tai voimistua. Esimerkiksi yskäisenä treenaaminen voi altistaa vakaville hengitystieinfektioille. Kuka kaipaisi sairastelukierrettä? 
  3. Kovatehoinen liikunta flunssaisena voi aiheuttaa sydänlihastulehduksen, johon voi jopa kuolla. Sydänlihassairaus ei ole jälkitauti vaan sen vaara vaanii juuri flunssan alkuvaiheessa. Kehossa on silloin eniten viruksia, joten niiden riski iskeä sydänlihakseen on suurimmillaan. Oireetonkin sydänlihastulehdus voi rasituksen aikana aiheuttaa vakavia sydänoireita: hengenahdistusta, rintakipuja ja rytmihäiriöitä, jolloin pitää hakeutua hoitoon. Kevyt liikunta pienessä flunssassa ei lisää tulehduksen riskiä.
  4. Ja se tärkein: Kipeänä tai topilaana urheilusta ei ole mitään hyötyä. Puolikuntoisena ei tehdä tuloksia, eikä kunto kasva. 

Flunssa ohi? Lue uusimmasta Sport-lehdestä 2/2017, miksi pakkasella juoksu kannattaa. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

 

 

Milloin liikkeelle?

Kuumeen jälkeen

Vanha sääntö pätee: vähintään yksi kuumeeton päivä ja sitten kevyesti liikkeelle, esimerkiksi kävelylle. Salille tai spinningiin kannattaa suunnata vasta, kun on palautellut kuntoa kevyesti muutaman päivän.

Jos kuumetta on ollut pidempään tai se on ollut korkeaa, laske kuumepäivät, pyhitä sama määrä levolle ja perään vielä sama kevyelle liikunnalle.

On hyvä muistaa, että kuume on vain yksi oire, eli sen laskeminen ei ole merkki tervehtymisestä. Tarkkaile myös muiden oireiden hiipumista ja tuntemuksiasi kehossa.

Viikon flunssan jälkeen

Vaikka kuumetta ei olisi ollut, flunssa syö aina suorituskykyä. On hyvä laskea, montako päivää sairastelu kesti ja treenata kevyesti saman verran. Kevyen liikunnan avulla kuntotaso palautuu entiselleen sekoittamatta elimistön toipumista. Jos yrittää heti treenata kovaa, pettyy varmasti tuloksiin ja todennäköisesti sairastuu uudelleen.

Pitkän sairastelukierteen jälkeen

Viikon raju tauti alentaa elimistön suorituskykyä jopa kuukaudeksi. Jos on ollut kipeänä putkeen parikin kertaa, voi mennä muutama kuukausi ennen kuin kannattaa taas treenata kovaa. Yleislääkärin kanssa voi jutella asiasta. Pidemmän sairastelun jälkeen tarvitaan aina kärsivällisyyttä, ja pohjakuntoa kannattaa herätellä viikkojen kevyellä treenijaksolla. Esimerkiksi kävely, lempeä jooga, venyttely, rauhallinen vesijuoksu tai sisäpyöräily ovat sopivia lajeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla