Pää pois sieltä kuopasta ja rohkeasti kohti uusia kämmejä! Kuva: Shutterstock
Pää pois sieltä kuopasta ja rohkeasti kohti uusia kämmejä! Kuva: Shutterstock

Kukaan ei nauti kämmäilystä, mutta epäonnistumisia on kuitenkin turha pelätä.

Listasimme viisi keinoa, joiden avulla voit oppia ymmärtämään, että mokailu on ihan ok:

1. Jos mokaat, käy tilanne läpi kohta kohdalta.

Esimerkiksi: Jos et ole saanut haluamaasi työtä, mieti, miksi niin kävi. Selitä tilanne itsellesi ilman syyllistämistä, kertauksen vuoksi. Todennäköisesti huomaat, ettei epäonnistumisessa ollut kyse siitä, että olisit huono ihmisenä tai työntekijänä.

Pari – tai tuhatkaan – epäonnistumista ole loppuelämän tuomio.

Todennäköisesti hakijoista joku muu on vain tällä kertaa ollut sopivampi tai osannut jotain paremmin. Seuraavalla kerralla voit pärjätä paremmin. Ymmärrä, ettei pari – tai tuhatkaan – epäonnistumista ole loppuelämän tuomio.

2. Mokan jälkeen kysy itseltäsi kolme tärkeää kysymystä.

  1. Mitä opin tästä?
  2. Miten tämä kehittää minua ihmisenä?
  3. Mitä hyvää tilanteessa on?

Kun tarpeeksi usein kysyt epäonnistumisen jälkeen nämä kysymykset itseltäsi, opit suhtautumaan epäonnistumisiin mahdollisuuksina.

Yksi hyvä puoli on esimerkiksi se, että pieni mokailu saa monet pitämään sinusta enemmän! Tutkijoiden mukaan pieni möhliminen tuo muiden silmissä pätevään ihmiseen aavistuksen haavoittuvuutta, joka saa heidät vaikuttamaan helpommin lähestyttäviltä ja lämpimämmiltä ihmisiltä.

3. Puhu mokan aiheuttamista häpeäntunteista.

Moni pelkää kuollakseen epäonnistumista. Syy on oikeastaan siinä, että mokailu nolottaa. Tunteeseen ei kuitenkaan kannata jäädä vellomaan. Sen sijaan häpeästä kannattaa puhua rohkeasti ääneen.

Kun omat möröt sanallistaa, ne voivat pienentyä.

Tyyliä metsästämässä -blogin Veera Korhonen kertoi pari vuotta sitten pelänneensä nuorempana valtavasti epäonnistumista. Nykyään pelko on helpottanut. Tärkein apu ovat olleet läheiset ihmiset, jotka ovat kuunnelleet pelossa ja häpeässä vellomista kärsivällisesti:

– Silloin, kun olen omasta mielestäni epäonnistunut, on vierelläni onneksi aina ollut sellaisia ihmisiä, joiden avulla ne kaatumisetkin ovat kääntyneet parhain päin, hän kertoi.

Veeran tavoin kannattaakin muistaa, että omista, kiusallisina pitämistään tunteista kannattaa puhua ääneen. Kun omat möröt sanallistaa, ne voivat pienentyä.

4. Hyväksy, että epäonnistuminen pelottaa.

On inhimillistä epäonnistua, ja maailman parhaat tekijätkin mokailevat minkä kerkeävät. Mutta ei asian normaalius tee siitä yhtään mukavampaa.

Sen sijaan pelkoa saattaa helpottaa se, että ymmärtää muidenkin pelkäävän. Psykologi Guy Winchin mukaan epäonnistumisen pelko on todella normaali reaktio, jossa on pohjimmiltaan kyse aivojen toiminnasta.

On inhimillistä epäonnistua, ja maailman parhaat tekijätkin mokailevat minkä kerkeävät.

– Epäonnistuminen muodostaa vääristymän aivoihimme. Se saa meidät uskomaan, että jokin tehtävä on paljon vaikeampi kuin se todellisuudessa onkaan ja että meillä ei ole tarpeeksi kykyjä sen suorittamiseksi.

Pelosta voi hänen mukaansa päästä eteenpäin, kun oppii ymmärtämään, että pelko on vain aivokemiaa. Siihen voi siis vaikuttaa ja siitä voi päästä eroon.

5. Hiippaile epämukavuusalueelle – ja ole ylpeä itsestäsi.

Kliseisessä neuvossa piilee totuus. Peloista eroon pääsemisessä voi todellakin auttaa se, että opettelee kohtaamaan ne pikkuhiljaa. Pidemmän päälle omien pelkojen päihittäminen voi tarjota niin hienoja tunteita, että mukavuusalueelta poistumiseen voi jopa jäädä koukkuun. Pienikin edistysaskel pelon kohtaamisessa voi saada tuntemaan, että pystyy mihin vain.