Yksin matkustaminen pelottaa monia, mutta on varmasti jokaisen yllätyksensä arvoista. Kuva: Shutterstock
Yksin matkustaminen pelottaa monia, mutta on varmasti jokaisen yllätyksensä arvoista. Kuva: Shutterstock

Miksi et kokeilisi uutta? Ties vaikka löytäisit elinikäisen harrastuksen tai unohtumattoman kokemuksen.

Ensimmäistä kertaa avantoon, yksin reissuun tai uudenurheilulajin treeneihin – mahdollisuuksia ekoille kerroille on loputtomiin.

Uusien asioiden tekeminen estää kyllästymästä sekä pakottaa kehittymään: itsestään oppii paljon, kun irrottautuu vanhoista rutiineistaan. Business Insider kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan uusien asioiden kokeilu pitää myös intohimoa paremmin yllä parisuhteessa. Suhde saa uudenlaista potkua, kun kumppanin kanssa tekee molemmille uusia ja jännittäviä asioita.

Mikä uusissa jutuissa sitten jännittää? Psychology Todayn mukaan pelkäämme enemmän tuntematonta kuin tuttua, jonka tiedämme epämiellyttäväksi. Pettymykset pelottavat, mutta kokemuksen jälkeen voi ainakin sanoa kokeilleensa.

Naiset kertovat parhaista ekoista kerroistaan ja jännittävimmistä kokeiluistaan:

Ennakkoluulottomuus kunniaan

”Tein aikoinaan tietoisen päätöksen, että kokeilen kaikenlaista uutta. Kyllä kannatti! Elämääni on tullut valtavasti iloa. Olen kokeillut muun muassa avantouintia, seinäkiipeilyä, joogaa, yleisiä saunoja… Kaikista on tullut hykerryttävän iloinen mieli ja monista myös pysyviä harrastuksia. Pidän ihmisistä, jotka suhtautuvat ennakkoluulottomasti elämään, vähän hullukin saa olla. Tuntuu mahtavalta, että minäkin voin olla sellainen tyyppi! Muotitermiä lainatakseni: se voimaannuttaa.”

Rohkeasti matkaamaan

”Muistan hyvin, kun lähdin ensimmäistä kertaa yksin reppureissulle Aasiaan. Oli huikea tunne, kun edessä oli 4 viikkoa ja 3 uutta maata. Vaikka olin matkustanut aiemminkin, yksin lähteminen kaukomaille oli jännempää kuin mikään. Ja hei, olin silloin 37-vuotias ja mietin, miksi en ollut tehnyt tätä aiemmin."

”Huipulle päästyäni menin sanattomaksi.”

”Ensimmäinen sooloulkomaanmatkani Portugaliin yksin 30-vuotiaana oli huikea. Matka jännitti vielä perilläkin. Syönkö yksin ravintolassa vai popsinko evääni puistoissa? Miten viihdyn iltaisin? Pelot olivat kuitenkin turhia. Viihdyin todella hyvin, sain seuraa ja nautin Portugalista, joka on soolomatkaajan unelmakohde.”

”Patikoin viime kesänä ensimmäistä kertaa tunturiin. Se oli myös ensimmäinen kerta oikealla kunnon vaelluksella: aluksi oli hikistä ja rankkaa ja sääsket söivät elävältä, mutta huipulle päästyäni menin sanattomaksi ja ihan tiloihin. Yöttömän yön aurinko paistoi oranssina koko yön, hiljaisessa tunturissa ääntä piti ainoastaan puhaltava kesätuuli, ja lähellä kuljeskelleett porot sekä vuorokausi ylhäällä tuntui pitkältä terapiasessiolta. Sanonta sielun lepäämisestä luonnossa ei ole sanahelinää. Seuraavaksi suuntaan Lofooteille ja sitten suunnittelen uusia reissuja Lappiin. Hurahdin kertaheitolla.”

Mahdollisuus mieltymyksien muutokselle

”Söin elämäni ensimmäisen kokolihapihvin yli 30-vuotiaana. Olin ollut 15 vuotta kasvissyöjä enkä ollut tykännyt naudanlihasta. Sitten tunsin, että keho halusi ensin maistaa kalaa, sitten kanaa ja lopulta tuli lihanhimo. Pihvi maistui, mutta olin kaksi päivää kipeä.

Uusi harrastus testiin

”Ensimmäinen kertaa joogassa jännitti. Mietin, mitä teen, kun en taivu kyyhkysasanaan tai muuhun vaikeaan asentoon. Onneksi sain huippuopettajan ja paljon hyviä neuvoja. Siitä asti jooga on ollut ainoa laji, johon meno ei koskaan tunnu tylsältä. Se kuuluu melkein samaan kategoriaan kuin hieronnassa tai kylpylässä käyminen.”

” Hurahdin lajiin saman tien.”

”Kokeilin kevättalvella ensimmäistä kertaa umpihankihiihtoa. Kuulostaa todella tylsältä, mutta on maailman siisteintä! Voin viilettää metsässä, mihin haluan eikä tarvitse jurnuttaa jonossa laduilla. Edellisestä hiihtokerrasta oli noin kymmenen vuotta, silti hurahdin lajiin saman tien. Olen luvannut ostaa kälyni vanhat sukset, jotta ensi talvena pääsen taas sivakoimaan.”

Joustoa periaatteisiin

”En ole koskaan polttanut tupakkaa, ja se on minulle periaatekysymys. Kuubassa uskaltauduin kuitenkin kokeilemaan sikaria enkä kadu. Eihän se kauhean hyvältä maistunut, mutta olen iloinen, etten jättänyt sikariviljelmävierailua puolitiehen vain vanhan periaatteen takia. Tavalliseen tupakkaan en silti edelleenkään koske.”

Kokosimme kahdeksan tapaa treenata tehokkaasti seinän avulla.

Kehonpainotreeni on sekä trendikästä että tehokasta. Joskus lattialla kieriminen voi kuitenkin kyllästyttää tai mielikuvitus lyödä tyhjää. Treeniliikkeitä olisi kuitenkin hyvä silloin tällöin vaihtaa, harjoitteli sitten kuntosalilaitteilla tai oman kehon painolla. 

Vaihtelua ja tarpeen mukaan joko lisätehoa tai helpotusta treeniin voi tuoda seinä. Eikä nyt puhuta mistään erityisestä kiipeily- tai treeniseinästä, vaan ihan mistä tahansa tavallisesta seinästä kotona tai muussa kuntoilupaikassa. 

Kokosimme kahdeksan tapaa hyödyntää seinää kehonpainoharjoittelussa.

  1. Istahda ilmaan. Selkä seinää vasten tyhjän päällä istuminen on seinän avulla tehtävän kehonpainotreenin klassikko, jolla saa takuuvarmasti reisilihakset polttelemaan. Tarkista tekniikka HIIT-treenin ohjeista ja kokeile, kuinka kauan jaksat istua. 
  2. Lankuta seinää vasten. Aina hyödyllinen lankutus saa uutta haastetta, kun jalat nostetaan seinälle. Kylkiä vahvistava sivulankku sopii erityisen hyvin jalat seinällä tehtäväksi. 
    Lisää vaihtelua ja haastetta seinällä tehtävään lankkuun saa irrottamalla toisen jalan seinästä.
  3. Vuorikiipeile. Tehokas vuorikiipeilijä-liike vie nopeasti mehut kovemmastakin treenaajasta, varsinkin, jos jalat nostaa seinälle. Katso videolta, miten liike tehdään seinää vasten.
  4. Mene kulmaksi. Käsilläseisonta lantio 90 asteen kulmassa ei vaadi yhtä paljon taitoja kuin varsinainen käsilläseisonta, mutta kova treeni on silti taattu. Liike tehdään asettamalla jalkapohjat seinää vasten ja kädet sopivan kauas seinästä niin, että lantio on 90 asteen kulmassa. Jalat, kädet ja selkä on tarkoitus pitää mahdollisimman suorina. 
  5. Lisää tehoja kulmaan. Edellä esitellyssä kulma-asennossa voi myös kyykätä jaloilla tai punnertaa käsillä – jälkimmäinen on jo hyvin vaativaa treeniä lihaksille ja kehonhallinnalle. 
    Kulmakäsilläseisonnassa kyykkääminen treenaa myös käsiä.
  6. Kyykkää yhdellä jalalla. Yhden jalan kyykky helpottuu jalkalihasten kannalta inhimilliselle tasolle mutta tarjoaa sopivasti tasapainohaastetta, kun toisen jalan jalkapohjan nostaa seinälle. Rauhallisuus on valttia tässä harjoituksessa.
    Yhden jalan kyykyt harjoittavat sekä voimaa että tasapainoa.
  7. Punnerra helpommin. Punnerrus on erittäin hyvä ja kokonaisvaltainen liike, mutta oikealla tekniikalla ja jalat suorina tehtynä se on monelle liian raskas. Kevyemmän version liikkeestä saa, kun punnertaakin seisaallaan kädet seinää vasten. Mitä pienemmässä kulmassa vartalo on lattiaan nähden, sen raskaampi punnerrus on.
  8. Kävele seinää vasten. Käsilläseisonta selkä seinää vasten on perinteinen tapa harjoitella käsilläseisontaa. Paremmin käsilläseisontaa ja lihaskuntoa kuitenkin saa harjoitettua, kun seisoo käsillään vatsa eikä selkä seinää vasten. Aloita lankkuasennosta jalkapohjat seinällä ja kävele askel kerrallaan käsiä kohti seinää ja jalkoja ylöspäin seinää pitkin niin, että lopulta olet melkein käsilläseisonnassa. Kävele sitten takaisin alas lankkuasentoon. Vatsa on syytä pitää tiukkana koko liikkeen ajan. 
     

    #wallworkout 두 번째 with @ballet_jy 벽이 있는 곳이면 어디서든 가능한 전신운동👍🏼 친구와 연인과 함께 해보세요💕 꿀잼에 건강은 덤으로👏🏼💪🏼

    Henkilön 도곡동치과 양재역치과 양재치과 치과의사 닥터홍 치아교정 (@dr.hong_) jakama julkaisu

    Selän pitäminen suorana on jalat seinällä treenatessa tärkeää.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)