Miksi en tehnyt tätä aiemmin? Kuva: Colourbox
Miksi en tehnyt tätä aiemmin? Kuva: Colourbox

Onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa asennetta.

Onko sinullakin ollut elämässä vähän rankkaa, mutta olet selviytynyt voittajana?

Omien kovien kokemusten jälkeen tuntuu usein siltä, että kaikki on mahdollista. Tärkeimmät elämänohjeet ovatkin usein niitä, jotka on oppinut kantapään kautta.

Vaikeinta on ymmärtää sitä, että kaikki ei ole ikuisesti mahdollista, Inc.com kirjoittaa. Siksi kannattaa opetella tietyt asiat mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Inc listasi elämänohjeet, jotka on syytä panna käytäntöön mahdollisimman pian.

1. Kova työnteko ja nauru eivät sulje toisiaan pois

Miksi nauraminen on yleensä tabu silloin, kun sitä tarvitaan eniten, eli kiireessä? Kunnon naurut tekevät keholle hyvää; tutkitusti ne toimivat jopa kuntoilun korvikkeena. Vatsaa kipristävä nauru vapauttaa elimistössä endorfiineja.

Nauraminen ei ole vakavasti otettavien töiden vastakohta, vaan hauskaa voi pitää ja saada silti aikaan suuria. Pienet ilon hetket lisäävät luovuutta ja voivat siten auttaa ratkomaan isojakin ongelmia.

Anna kiherryksen kuulua, vaikka olisit yksiksesi! Kuka nyt haluaisi tehdä koko ajan töitä ilman naurua? Kuva: Colourbox
Anna kiherryksen kuulua, vaikka olisit yksiksesi! Kuka nyt haluaisi tehdä koko ajan töitä ilman naurua? Kuva: Colourbox

2. Vihan taustalla piilee pelko

”Pelko on polku pimeälle puolelle. Pelko johtaa suuttumukseen. Suuttumus johtaa vihaan. Viha johtaa kärsimykseen.”

Näin on sanonut viisas Yoda, tuo Tähtien sodan maailmassa esiintyvä vihreä pieni jedimestari. Kuuluisa elokuvalausahdus kiteyttää edelleen tärkeän asian: joskus ihmisen toiminta voi näyttää vihaiselta, mutta usein sen alta löytyykin menetyksen, haavoittuvuuden tai irti päästämisen pelkoa. 

Ikävien asioiden jälkeen syytämme helposti pahasta olostamme ulkopuolista tekijää – jotakin, jota vihaamme. Kun kärsimyksemme helpottaa ja pääsemme irti vihan tunteesta, ymmärrämme usein, että viha olikin suuttumusta ja pelkoa.

Läheisen kuoleman jälkeen tämä tilanne on monelle tuttu. Surun lisäksi saatamme kokea vihaa tai suuttumusta vainajaa kohtaan. Miksi hän jätti meidät yksin? Kuitenkin kaikkien näiden tunnemyrskyjen yhteinen nimittäjä on pelko. Sen kun huomaamme, myötätuntoa alkaa löytyä ja olomme alkaa hiljalleen helpottua.  

Lue myös! Nämä asiat sureva haluaisi sinun tietävän

3. Päivittäiset tottumuksemme määrittävät tulevaisuutemme

Vellotko usein menneessä? Suuntaa katseesi mieluummin tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Toimintasi ja ajatuksesi määrittelevät sen, kuka olet ja mitä teet jatkossa. Tämä yksinkertainen neuvo tuppaa unohtumaan monilta, jotka jäävät miettimään pitkiksi ajoiksi mennyttä.

Jos haluat oppia uuden asian ja toistat sitä viikon, alat ymmärtää, että muutos on mahdollinen. Kun toistat käytäntöä kuukauden, alat huomata jo pienen muutoksen. Vuosien rutiininomainen toistaminen tuo täydellisen muutoksen, josta et välttämättä enää tunnista itseäsi. Ei siis kannata aliarvioida pienten, uusien tapojen voimaa. Tapamme ja tottumuksemme päättävät sen, millaisia meistä tulee – sekä hyvässä että pahassa.

Tiesitkö? Rään syöminen, piereskely, kiroilu – nämä ovat 10 ”huonoa” tapaa, joilla on yllättäviä hyötyjä

4. Rakkaiden asioiden eteen pitää työskennellä kovemmin

Saatko tehdä päivittäin juttuja, joita rakastat? Hienoa, jos vastasit kyllä. Useimmat ihmiset eivät nimittäin saa – tai he eivät uskalla. Jotkut jättävät lempiasiansa kokonaan tekemättä. Sen sijaan he tekevät työtä, jota heidän käsketään tehdä tai jota heidän lähipiirinsä olettaa heidän tekevän.

Lempiasioiden tekeminen ei kuitenkaan ole aina helppoa. Business Insiderin mukaan sinun täytyy työskennellä rakkaiden asioidesi eteen jopa kolme kertaa lujemmin kuin kaikkien muiden.

Mutta kun oikeasti pääset tekemään sitä, mitä rakastat, sinun täytyy nähdä se mahdollisuutena eikä velvollisuutena. Joten jos tiedät, mitä haluat tehdä koko sydämestäsi, omistaudu sille.

Yksi elämän tärkeimmistä opetuksista on oppia nauttimaan tästä hetkestä, matkasta kohti päämäärää. Kuva: Colourbox
Yksi elämän tärkeimmistä opetuksista on oppia nauttimaan tästä hetkestä, matkasta kohti päämäärää. Kuva: Colourbox

5. Tunteetkin kaipaavat treeniä

Kun puhumme harjoittelusta, tarkoitamme usein taitoa, jota meidän pitää hioa.

Saatat harjoitella pianon soittoa tai treenata koiran kanssa agilitya. Mutta myös tunteesi kaipaavat treeniä. Voit harjoitella nöyryyttä, anteeksiantoa tai jopa kiitollisuutta.

Kukaan meistä ei ole syntynyt surullisena tai vihaisena – eikä niistä tunteista tarvitse kärsiä lopun elämäänsä. Yhtä helposti kun harjoittelet vihaa tai katkeruutta pystyt harjoittelemaan itsetuntemusta ja huumoria. Kaikkia tunne-elämän taitoja voi oppia niin tietoisesti kuin tiedostamatta.

Helppo kikka toimii tutkitusti! Hyvinvointikouluttaja kertoo todellisen tehokeinon parempaan elämään

6. Jokainen on vastuussa itsestään

Ihminen on oman onnensa seppä. Tämä lause on kuultu niin monta kertaa, mutta se sisältää tärkeän ajatuksen: jokaisen on syytä myöntää, että voimme ohjailla vain omaa elämäämme. Kukaan ei voi kontrolloida kenenkään toisen elämää. 

Meillä kaikilla on omat unelmamme, tavoitteemme, läheisemme ja tärkeät muut jutut. Vaikka voimme luottaa ystäviimme ja haluaisimme lähes identtisiä asioita elämältä heidän kanssaan, on tärkeää tietää, että jokainen on täällä toteuttamassa omia toiveitaan. Avun pyytäminen ja sen antaminen tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää, mutta loppupeleissä jokainen on vastuussa itsestään.  

7. Matka on aina tärkeämpi kuin päämäärä

Suurimmat saavutukset ovat usein myös suurimpia pettymyksiä, ellei kokemuksista ole pystynyt nauttimaan jo ennen finaalia. Moni asettaa tavoitteensa ja pyytää jopa läheisiään avuksi, mutta uhraa matkan varrella lopulta sekä oman että joskus myös muiden hyvinvoinnin päämääränsä vuoksi.

Mitä hyötyä on loppuunpalaneesta ihmisestä ja saavutuksesta, jonka suorittaminen ei ole opettanut mitään? Määränpää menettää merkityksensä, jos et ole herkutellut jo matkalla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.