On pehmeän kurvikkaan omenavartalon aika astua parrasvaloihin.

Spoilerivaroitus: Tämä artikkeli sisältää nolla vinkkiä siihen, kuinka omenavartalon voi pukea niin, ettei se näytä omenavartalolta. 

Viime viikolla totesimme, että suomalaisten naisten joukossa varsin yleinen ”persjalkainen” vartalotyyppi, eli lyhyiden jalkojen, muhkean takapuolen ja pitkän selän yhdistelmä on mitä oivallisin kroppa. Heti perään saimme uuden toiveen: älkää unohtako hoikkajalkaista ja -peppuista, keskivartalosta pyöreää omenavartaloa!

Tosiaan, omppuvartalo ansaitsee vuoronsa parrasvaloissa, sillä ihanista muodoistaa huolimatta se ei ole vieläkään tullut valtavirtamuotiin – siitäkään huolimatta, että todella monella meistä on keskeltä muhkea O-vartalo. Tiimalasi- eli X-vartalo on ollut kovassa huudossa jo vuosikymmenten ajan, 1950-luvulta asti nyt ainakin. Hoikka ja poikamaiseksi mielletty I-vartalo eroaa tiimalasista merkittävästi, mutta sekin on vaihdellen ollut suosiossa kymmeniä vuosia.

Hartiapainotteinen Y on kerännyt kehuja 1980- ja 2010-lukujen fitness-villitysten aikana, ja lanteikas A- tai päärynävartalo on noussut ihanteeksi viime vuosien peppubuumin ansiosta. 

Somevaikuittaja Sarah Anne on puhunut Youtube-videolla siitä, että omenavartalot ansaitsevat enemmän näkyvyyttä kehopositiivisuusliikkeessä.

Tasapaksu H-kroppa ei ehkä koskaan ole ollut suursuosikki, mutta se on pärjäillyt tasaisesti taustalla. Missä pyöreä O-vartalo, eli omena, on sillä aikaa ollut? Ei ainakaan positiivisen huomion keskipisteenä.

Katukuvassa, kodeissa ja työpaikoilla omppuvartaloita on kyllä näkynyt ja näkyy koko ajan enemmän. Esimerkiksi kolme vuotta sitten uutisoitiin laajasti, että lähes puolella suomalaisista on omenavartalo.

Oikeastaan minkään vartalotyypin ei pitäisi olla toista ihannoidumpi. Kehon muotohan on sattumaa eikä mikään muoti-ilmiö, jonka voi valita tai olla valitsematta. Mutta jos kerran vaikkapa tiimalasivartalo on jatkuvasti ihailun kohteena, on vähintäänkin reilua, että muunkinlaiset kehot saavat osansa kehuista.

Instagram-käyttäjä Heavy Like a Witch ottaa ilon irti visible belly outlinesta, eli vaatteiden läpi näkyvästä vatsakummusta.

Kehopositiivisuus kaipaa lisää omenavartaloita

Jokunen viehättävä omppukroppa on joskus saattanut osua silmiin myös kehopositiivisuutta kannattavilla sometileillä. Kehopositiivisuusliikkeellä on kuitenkin vielä paljon tekemistä omenavartalon hyväksi. Keskivartalostaan pyöreät ja takapuolestaan hoikemmat omput saavat toistaiseksi vähemmän näkyvyyttä kuin muhkeapeppuiset päärynät, vaikka omenavartalo on kauniin kurvikas siinä missä lanteikas tai rintavakin kroppa. 

Body positive -esikuvat ovat toistaiseksi olleet tiimalasi- tai päärynävartaloisia naisia, vaikka suurin osa meistä tavan tallaajista on omenavartaloisia.

Body positive -esikuvat ovat toistaiseksi olleet tiimalasi- tai päärynävartaloisia naisia, vaikka suurin osa meistä tavan tallaajista on omenavartaloisia. Seuraavaksi voisi olla O-vartaloiden vuoro olla esillä, kiitos.

 

Uusi asupostaus blogissa! Linkki profiilissa. #plussize #plussizeootd #denimskirt #curvystyle #plussizefashionforwomen #päivänrätit #päivänasu

Henkilön Tyyliä metsästämässä/Veera K. (@vieruska) jakama julkaisu

Suomalaista tyyli-inspiraatiota omppuvartaloille löytyy Veera Korhosen Tyyliä metsästämässä -blogista.

5 x omenavartalo on ihana

Sitten asiaan! Ainakin näistä syistä omppuvartalo on ilo silmälle ja mielelle:

  1. Pehmeys on parasta. Kurveja, muodokkuutta ja pehmeyttä on kautta aikain pidetty naisellisuuden merkkeinä. Pehmeät muodot henkivät sekä hedelmällistä seksikkyyttä että äidillistä lempeyttä. Melkoinen saavutus yhdeltä keholta!
  2. Siroutta ja muhkeutta samassa paketissa. Omenavartaloisia kuulee usein kehuttavan suhteessa siroista jaloistaan. Sirot sääret pääsevätkin oikeuksiinsa omenavartaloisen muodokkaassa kehossa. Osalla omppuvartaloisista on myös suuret rinnat, joita moni pitää viehättävinä.
  3. Mahan annetaan nyt näkyä. Uusi kehopositiivisuustrendi visible belly outline, eli vaatteiden läpi selvästi kuultava vatsa, on omppuvartaloisten juhlaa. Näkyvä vatsakumpu on Instagramissa noussut asennemimmin merkiksi. 
  4. Vatsa on huipputärkeä. Vatsan hyvinvointi vaikuttaa ratkaisevasti koko ihmisen hyvinvointiin, joten miksipä vatsa ei voisi olla pääosassa ulkonäössäkin.
  5. Kurvikkuus on ikityylikästä. Jos täyteläisiä vatsamakkaroita onkin vaikea löytää tämän hetken tykätyimmistä Instagram-kuvista, taidemuseoista niitä kyllä löytyy. Pehmeä vatsanseutu on kauneutta, joka kestää aikaa. 
Vakavajuttu

5 syytä, miksi suomalaisten pyöreä kansallisvartalo on ilo silmälle ja mielelle

En väitä etteikö jokainen voisi olla ylpeä ja sinut kehostaan, mutta on röyhkeän edesvastuutonta medialta ihannoida lihavuutta. Kuten joku jo mainitsikin, ovat kuvien naiset malli-esimerkkejä suomalaisten kansallissairauksille altistavista tekijöistä. Ei tervettä ollenkaan, vaikka itse pidänkin kurvikkaista ja pehmeistä naisista, niin tässä mennään kyllä yli.
Lue kommentti

Kokosimme kahdeksan tapaa treenata tehokkaasti seinän avulla.

Kehonpainotreeni on sekä trendikästä että tehokasta. Joskus lattialla kieriminen voi kuitenkin kyllästyttää tai mielikuvitus lyödä tyhjää. Treeniliikkeitä olisi kuitenkin hyvä silloin tällöin vaihtaa, harjoitteli sitten kuntosalilaitteilla tai oman kehon painolla. 

Vaihtelua ja tarpeen mukaan joko lisätehoa tai helpotusta treeniin voi tuoda seinä. Eikä nyt puhuta mistään erityisestä kiipeily- tai treeniseinästä, vaan ihan mistä tahansa tavallisesta seinästä kotona tai muussa kuntoilupaikassa. 

Kokosimme kahdeksan tapaa hyödyntää seinää kehonpainoharjoittelussa.

  1. Istahda ilmaan. Selkä seinää vasten tyhjän päällä istuminen on seinän avulla tehtävän kehonpainotreenin klassikko, jolla saa takuuvarmasti reisilihakset polttelemaan. Tarkista tekniikka HIIT-treenin ohjeista ja kokeile, kuinka kauan jaksat istua. 
  2. Lankuta seinää vasten. Aina hyödyllinen lankutus saa uutta haastetta, kun jalat nostetaan seinälle. Kylkiä vahvistava sivulankku sopii erityisen hyvin jalat seinällä tehtäväksi. 
    Lisää vaihtelua ja haastetta seinällä tehtävään lankkuun saa irrottamalla toisen jalan seinästä.
  3. Vuorikiipeile. Tehokas vuorikiipeilijä-liike vie nopeasti mehut kovemmastakin treenaajasta, varsinkin, jos jalat nostaa seinälle. Katso videolta, miten liike tehdään seinää vasten.
  4. Mene kulmaksi. Käsilläseisonta lantio 90 asteen kulmassa ei vaadi yhtä paljon taitoja kuin varsinainen käsilläseisonta, mutta kova treeni on silti taattu. Liike tehdään asettamalla jalkapohjat seinää vasten ja kädet sopivan kauas seinästä niin, että lantio on 90 asteen kulmassa. Jalat, kädet ja selkä on tarkoitus pitää mahdollisimman suorina. 
  5. Lisää tehoja kulmaan. Edellä esitellyssä kulma-asennossa voi myös kyykätä jaloilla tai punnertaa käsillä – jälkimmäinen on jo hyvin vaativaa treeniä lihaksille ja kehonhallinnalle. 
    Kulmakäsilläseisonnassa kyykkääminen treenaa myös käsiä.
  6. Kyykkää yhdellä jalalla. Yhden jalan kyykky helpottuu jalkalihasten kannalta inhimilliselle tasolle mutta tarjoaa sopivasti tasapainohaastetta, kun toisen jalan jalkapohjan nostaa seinälle. Rauhallisuus on valttia tässä harjoituksessa.
    Yhden jalan kyykyt harjoittavat sekä voimaa että tasapainoa.
  7. Punnerra helpommin. Punnerrus on erittäin hyvä ja kokonaisvaltainen liike, mutta oikealla tekniikalla ja jalat suorina tehtynä se on monelle liian raskas. Kevyemmän version liikkeestä saa, kun punnertaakin seisaallaan kädet seinää vasten. Mitä pienemmässä kulmassa vartalo on lattiaan nähden, sen raskaampi punnerrus on.
  8. Kävele seinää vasten. Käsilläseisonta selkä seinää vasten on perinteinen tapa harjoitella käsilläseisontaa. Paremmin käsilläseisontaa ja lihaskuntoa kuitenkin saa harjoitettua, kun seisoo käsillään vatsa eikä selkä seinää vasten. Aloita lankkuasennosta jalkapohjat seinällä ja kävele askel kerrallaan käsiä kohti seinää ja jalkoja ylöspäin seinää pitkin niin, että lopulta olet melkein käsilläseisonnassa. Kävele sitten takaisin alas lankkuasentoon. Vatsa on syytä pitää tiukkana koko liikkeen ajan. 
     

    #wallworkout 두 번째 with @ballet_jy 벽이 있는 곳이면 어디서든 가능한 전신운동👍🏼 친구와 연인과 함께 해보세요💕 꿀잼에 건강은 덤으로👏🏼💪🏼

    Henkilön 도곡동치과 양재역치과 양재치과 치과의사 닥터홍 치아교정 (@dr.hong_) jakama julkaisu

    Selän pitäminen suorana on jalat seinällä treenatessa tärkeää.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)