”Varpaani ovat varsin sievät, kauniin muotoiset ja sirot,” kertoo eräs kehonkuvakyselyyn vastannut. Kuvituskuva: Shutterstock
”Varpaani ovat varsin sievät, kauniin muotoiset ja sirot,” kertoo eräs kehonkuvakyselyyn vastannut. Kuvituskuva: Shutterstock

Moni meistä kamppailee ulkonäkönsä ja vartalonsa kanssa, mutta pystyy hyvänä hetkenä näkemään, että on sittenkin ihan okei tai jopa kaunis.  

Miltä näyttää suomalainen nainen? Tätä emme kysyneet suuressa kehonkuvakyselyssämme, mutta saimme kuitenkin vastauksen. Yli 400 naista vastasi kyselyyn ja kuvaili ulkonäköään omin sanoin. (Lue koko juttu: Mitä peilissä näkyy, MN 30.) Selvisi, että meitä on todella moneen junaan, ja lisäksi jokaisessa meissä on monia eri puolia. 

Jos jokin asia vastauksissa toistuu, se on eräänlainen näillä mennään -asenne. Moni kamppailee ulkonäkönsä ja vartalonsa kanssa, mutta pystyy hyvänä hetkenä näkemään, että on sittenkin ihan okei tai jopa kaunis.  

Suuren kehonkuvakyselymme mukaan suomalainen nainen on...

1. Vähän kaikkea

”Paksut ja lyhyet jalat, pitkä selkä. Kuitenkin naisellinen, leveä lantio ja ok buubsit. Aika lihaksikas mutta myös ylimääräistä. Vähän siis kaikkea. Paitsi pituutta ja pitkää raajaa.” Lispetti

2. Kestävyysurheiluun tehty

”Olen hoikahko ja tyytyväinen pitkiin raajoihini. Tissejä ei juuri ole. Tämä vartalo on toimiva, sitkeä ja sopii hyvin esim. kestävyysurheiluun.” Nokkaeläin

3. Rotukarjan edustaja

”Persjalkaista itäsuomalaista rotukarjaa. Olen lyhyt ja tanakka – vaikka olisin hoikempikin, en silti olisi keijukaismaisen siro olemukseltani.” Piennisäkäs

4. Viehättävä

”Kurvikas, muodokas, naisellinen vartalo. Iloinen fiilis  ja terve itsevarmuus tuovat hyvän ryhdin ja kyvyn hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Tummat luonnonkiharat hiukset ja ruskeat silmät eivät ainakaan vähennä viehättävyyttäni.” Minsku

5. Muodokas

”Olen muodokas, isokokoinen nainen. Minulla on lihaksia sekä pehmeitä muotoja, ja olen enemmän tumma kuin vaalea. Urheilen monipuolisesti, mistä saan itselleni voimaa ja hyvää oloa. Se näkyy ulospäin.” VVK

6. Iätön

”Kasvoni ovat persoonalliset ja iättömät, tiedän että ne eivät ole virheettömät, mutta pikku viat olen oppinut hyväksymään. Vartaloltani olen lyhyt, mutta vahva ja silti naisellinen.” Iiris

7. Pehmeä

”Olen hyvin pyöreävartaloinen. 160 cm / 110 kg tasattuna pään ja kantapäiden väliin. Pulska, liiankin, mutta ihan ok. Pidän pyöreistä rinnoista ja pehmeydestä.” H Ki

8. Peruspäärynä

”Pitkä selkä, lyhyet jalat. Reitevä ja persevä, ei niinkään rintoja. Perus päärynävartalo. Isot ja kauniit silmät, eläväiset. Täyteläiset huulet ja kaunis hymy.” Tanya

9. Perunankukka

”Olen ihan ok-vartaloinen kolmen lapsen äiti, tai niin ainakin mies sanoo. Itse näen usein peilistä katsellessani virheitä ja puutteita. En ole kaunis kedon kukka, mutta kukkiihan se perunakin!” Marikki

10. Arpien koristama

”Valtavasti arpia useiden leikkausten jäljiltä. Ne eivät minua haittaa. Ne ovat osa minua. Jollain on luomia, minulla arpia. Pidän myös pisamistani. Pystyn pitämään itseni aika vähällä vaivalla melko kohtuullisessa kuosissa.” NKA

11. Äidillinen

”Äidillinen, en malli enkä missi. Kehossani näkyy, että olen äiti, mutta olen kaunis. Minulla on kauniit kasvonpiirteet.” Äityli 80

12. Ihan tavallinen

”Minulla on jenkkakahvat, suonikohjut, vaivasenluut, selluliittia ja rumat polvet. Mutta myös kauniit nilkat, vahvat hiukset, sopusuhtainen nenä ja kauniit kädet. Joten olen hyväksynyt itseni, mutta ei 10 kilon painonpudotus pahastakaan olisi. Ihan tavallinen reilu 40-vuotias suomalainen!” Katina

13. Suhteellisen okei

”72-vuotiaaksi suht koht ok.” Nimetön

14. Vahva ja mehevä

”Pieni ja pyöreä. Kasvoiltani kaunis. Hiukset vahvat. Massu, reidet ja peppu muodokkaat. Allit mehevät. Selluliittia siellä sun täällä.” SutuSatu

15. Maan vetovoima tuttu

”Kuusikymppiä häämöttää mittarissa, ryppyjä ja liikakiloja.  Maan vetovoima kutsuu!” Mallu

16. Tyypillisen tavallinen

”Olen tyypillinen tavallisen näköinen suomalainen nainen, jolla on raskas alavartalo, leveä lantio ja paksut reidet ja pienet rinnat.” Nimetön

17. Kaunis

”Olen luonnollinen, lanteikas, kapeavyötäröinen, ja varmasti ensikerran myönnän tämän itselleni – normaalikokoinen, kaunis nainen.” Miia

18. Äidin ja isän summa

”Olen isäni ja äitini geenien summa: minä. Molemmista suvuista olen perinyt, ja olen täysin sinut itseni kanssa. Ei meistä kaikista tule Miss Suomea eikä edes perintöprinsessaa, mutta parhaita puoliaan korostamalla ja pahempia häivyttämällä, elämässä kyllä pärjää. Tärkeintä on iloinen mieli ja ystävällisyys. Ja fiksu suhtautuminen niin itseensä kuin muihinkin, niin ulkonäköön kuin luonteeseenkin.” Lupiini

19. Pullukka

”Pituus on iän myötä laskenut pari senttiä, paino parhaista vuosista tullut ylemmäs 10 kiloa. Päiväkodissa eläkeläisenä työskennellessäni sanoi muutama viikko sitten lapsi: Sinä olet pullukka. Hän sanoi ystävällisesti ja totuuden. Hiukseni ovat harmaantuneet ja lyhyet, suorat, posket pyöreät, selkä jo vähän kumara.  Päiväkodissa lapset ihmettelevät myös ulkonevaa kulmahammastani. Siihen tosin mieheni ihastui ensitapaamisessamme vuonna 1970. Näillä mennään, ja iloisesti!” Evita

20. Oma itsensä

”Koen itseni kauniiksi, vaikka en perinteisellä tavalla. Tiedän etten näytä Elovena-tytöltä tai Marilyn Monroelta, mutta olen persoonallinen. Minulla ei ole tarvetta näyttää Kardashian-kopiolta tai mahtua lokeroon, mutta ei ole myöskään tarvetta olla tosi erikoinen ja olla valkoinen piste mustan joukossa. Olen vain oma itseni.” Neiti J

Tuoreen tutkimuksen tulokset saattavat vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Sokerista on tullut viime vuosien aikana vielä rasvaakin parjatumpi ruoka-aine. 

Nyt belgialaistutkijat ovat löytäneet yhteyden sokerin ja syövän väliltä. Yhdeksän vuoden tutkimuksessa paljastui, miten syöpäsolujen energiakseen käyttämä sokeri vaikuttaa syöpäkasvaimiin: sokeri ikään kuin herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan. Tutkimuksen julkaisi Nature Communications.

Kaikki elimistön solut käyttävät energiakseen sokeria, mutta syöpäsoluilla energia-aineenvaihdunta on vielä kiivaampaa solujen kiihkeän jakautumisen vuoksi. Puhutaankin jo pitkään tunnetusta Warburgin ilmiöstä, jossa syöpäsolut ahmivat sokeria monin verroin enemmän kuin terveet solut tuottaakseen siitä energiaa. Aiemmin on kuitenkin ollut epäselvää, onko se oire vai vai syövän etenemiseen vaikuttava tekijä.

Edelleenkään ei tiedetä, mistä ilmiö johtuu, mutta nyt on sentään paljastunut, mitä solutasolla oikein tapahtuu.

– Tutkimuksemme paljastaa, miten syöpäsolujen hyperaktiivinen sokerinkulutus johtaa syövän kehittymisen ja kasvun jatkuvan stimulaation pirulliseen kierteeseen, professori Johan Thevelein muotoilee tiedotteessa.

Siis häh? Yksinkertaistettuna tutkimuksessa on siis päästy lopputulemaan, että mitä voimakkaampi Warburgin ilmiö, sitä aggressiivisempi kasvain. Syöpäsolujen sokeriaineenvaihdunnalla on siis vaikutusta kasvainten kasvuun.

Tutkijat käyttivät mallintamisessa apunaan hiivaa, koska myös se käyttää sokeria energianlähteenä samalla tavalla kuin syöpäsolut. Tutkimustulokset ovat kiinnostavia, ja ne saattavat tulevaisuudessa vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Viiden liikkeen kuntopriiri on loistava treeni koko keholle.

Ei aikaa. Ei rahaa. Ei jumppavälineitä. Ei salijäsenyyttä. Nämä selittelyt ovat nyt turhia, sillä personal trainer Nana Heikkilä on suunnitellut kotijumpan, johon tarvitsee vain oman kehonsa ja 20 minuuttia aikaa.

Treeni sopii hyvin myös aloittelijalle.

– Jos aikasi on kortilla, voit jakaa treenin kahteen osaan. Tee yksi kierros liikkeitä ennen aamusuihkua, niin aineenvaihdunta herää ja tehostuu. Toisen kierroksen voit tehdä illalla töiden jälkeen, Nana Heikkilä vinkkaa.

Katso videolta, miten liikkeet tehdään oikein. Treeni sopii hyvin kaikille, myös aloittelijalle.

  1. Levyä kyykky + sivutaivutus
  2. Punnerrus kontallaan
  3. Lantion nosto
  4. Jalkojen dippaus vuorotellen
  5. Selän ojennus + lapaveto

Vinkki!

Tee kuntopiiri 2–3 kertaa viikossa. Säännöllisellä treenillä saat tuloksia jo parissa kuussa terveelliseen ruokavalioon yhdistettynä. 3–4 treenikerralla rasvat palavat varmasti!