Valmista tuli! Kuva: Shutterstock
Valmista tuli! Kuva: Shutterstock

Menikö lojumiseksi? Näillä vinkeillä saat hommat sujumaan. 

Jos loma on mennyt laiskotteluksi, voi taputtaa itseään olalle: lepo ja laiskottelu ovat silloin tällöin todella tarpeen. Harmillisen usein aika tuntuu kuitenkin valuvan rentoutumisen sijaan kaikenlaiseen epämääräiseen puuhaan, joka ei ole erityisen rentouttavaa, mutta ei myöskään hyödyllistä. Kyllä, puhumme nyt esimerkiksi Facebookin selailusta.

Jokaista päivänsä tuntia ei ole syytä aikatauluttaa täyteen tiukkaa tekemistä, mutta joskus pieneen tekemisen virtaviivaistamiseen on varaa ja tarvetta. Joskus taas on pakko saada jokin tietty, isotöinen asia hoidettua. Niissä tilanteissa nämä neuvot voivat auttaa.

  1. Aloita bullet journal. Asioiden hoitaminen on mukavampaa, kun ne on kirjattu kauniilla käsialalla kauniiseen vihkoon, ja tekemisen jälkeen ne saa yliviivata. Lisäksi bullet journalin täyttäminen, eli bujoilu, tuo tunteen elämänhallinnasta.
  2. Hio tehtävälistataitojasi. Sen sijaan, että kasailisit kaikki joskus tämän elämän aikana tehtävät asiat samalle listalle, ryhmittele ja järjestele to do -listaasi kiireellisyyden tai aihepiirin mukaan. Se selkeyttää. 
  3. Laita kuolinpäivä kalenteriin. Extreme-laiskottelijat, tämä on teille. Newyorkilaisen leipomoyrittäjän väitetään ryhtyneen aikaansaavaksi, kun hän merkitsi kalenteriinsa oletetun kuolinpäivänsä. 
  4. Mieti, milloin olet tavoitettavissa. Määrää itse itsellesi puhelin- ja sähköpostiajat. Päätä, ettet reagoi ei-akuutteihin tekstiviesteihin ja sähköposteihin tietyn kellonajan jälkeen. Töissä ollessa on järkevää tarkistaa meilit esimerkiksi tunnin tai parin välein, jotta saa hoidettua muitakin asioita.
  5. Käytä aikaa nukkumiseen. Hyvin nukkuneena keskittyminen on helpompaa ja mieliala parempi. Nukkumisajasta säästäminen ei ole säästöä. 
  6. Pyri seiska miinukseen. Useimmissa asioissa on tärkeämpää saada valmista kuin saada aikaan täydellistä jälkeä. Aikaansaajat ovat niitä, jotka eivät otsasuoni pullottaen pyri kympin arvoiseen suoritukseen kaikessa.
  7. Ole anteeksiantavainen. Älä hermostu siitä, että päädyit taas lorvimaan tehoilun sijaan, kehotetaan New York Timesissa. Hairahduksia tulee aina ja kaikille, joten niiden ei pidä estää tulevia onnistumisia.
  8. Ota miniaskelia. Lähesty tavoitteitasi pikkuisin askelin japanilaisen, hitaaseen muutokseen kannustavan kaizen-filosofian mukaan.
  9. Laita muistutuksia. Ihan tavallinen, kännykkään laitettu muistutus havahduttaa haahuilusta ja vie ajatukset takaisin sinne, minne ne oli tarkoitus suunnata.
  10. Arvioi, onko tehtävä pakollinen. Joskus vitkuttelu ja lorviminen johtuvat ihan vain siitä, että hoidettava asia ei oikeasti ole mikään elämää tärkeämpi. Tehtävän tärkeyden arvioiminen on hyödyllistä, koska jos tehtävä osoittautuu turhaksi, sitä ei tarvitse enää vatvoa. 

Jos olet muutenkin itkuisella tuulella, ei välttämättä kannata tarttua väkeviin.

”No en kyllä enää ikinä juo tequilaa. Siitä tulee ihan hirveän aggressiivinen humalatila. Ja ai kauhea, punaviini on vihoviimeistä. Ensimmäisen lasillisen jälkeen on seuraavassa mutkassa ihan kanttuvei.”

Jos on elämänsä aikana testaillut erilaisia alkoholijuomia, pystyy todennäköisesti samastumaan jollain tasolla edelliseen kuvailuun. Arkikokemuksen mukaan eri alkoholijuomat aiheuttavat varsin erilaisia tuntemuksia ihmisissä.

Nyt mutulle on myös tutkittua tukea! BMJ-tiedelehdessä julkaistun brittitutkimuksen mukaan erilaiset alkoholit ihan oikeasti vaikuttavat eri tavoin siihen, millainen humala niistä tulee.

Tutkimuksessa tarkasteltiin vahvojen viinojen, puna- ja valkoviinin sekä oluen vaikutuksia ihmisten positiivisiin ja negatiivisiin tunteisiin. Tutkimukseen osallistui lähes 30 000 ihmistä 21 valtiosta. Osallistujat olivat 18–34-vuotiaita nuoria aikuisia. Tutkimuksessa heitä pyydettiin arvioimaan omia tuntemuksiaan tietyn alkoholin nauttimisen jälkeen.

Näin kukin alkoholityyppi vaikuttaa ihmisiin tutkimuksen mukaan:

1. Väkevät – Itsevarmuus saattaa äityä liian hurjaksi.

Korkeavolttiset juomat saavat tutkimuksen mukaan olon kohoamaan huomattavan energiseksi, itsevarmaksi ja seksikkääksi. Positiivinen vaikutus näihin tunteisiin on paljon suurempi kuin viineillä ja oluella.

Tujuilla aineilla on kuitenkin synkkä kääntöpuoli. Tutkijoiden mukaan ne aiheuttavat muita juomia enemmän aggressiivisuutta, levottomuutta ja itkuisuutta.

Kyllä, Meredith. tequila saattaa ihan oikeasti olla se ongelma.

2. Punaviini – Väsymystä tiedossa.

Kaipaatko elämään rauhaa? Valitse lasi punaviiniä.

Tutkimuksen mukaan punkku rentouttaa valkoviiniä, tiukkoja ja olutta paremmin. Samaan aikaan se kuitenkin aiheuttaa eniten väsymystä. Seksikkyyttä ja itsevarmuutta punaviini tuo fiilikseen kohtuudella. Se lisää hieman taipumusta itkuisuuteen, mutta ei todellakaan yhtä paljon kuin vahvat viinat.

Tyylillä, yksi lasi vain rentouden vuoksi.

3. Valkoviini – Keskitien kulkijan valinta.

Kun haluat kohtuullisen määrän seksikkyyttä, itsevarmuutta ja rentoutta, valkoviini on valintasi. Se vaikuttaa useimmiten ihmisiin samalla tavalla kuin punaviini, mutta ei tuo mukanaan yhtä voimakasta väsymystä.

Vaikka valkoviini onkin hyvää, kehotamme kaikki juomaan vastuullisesti.

4. Olut – Ei vaikuta suuntaan tai toiseen.

Muihin alkoholijuomiin verrattuna olut aiheuttaa kaikista vähiten mitään tunnereaktioita. Se toki antaa lisäbuustia itsetunnolle ja saa olon tuntumaan seksikkäämmältä, mutta muihin juomiin verrattuna vaikutus ei ole merkittävä.

Mekin olemme epävarmoja siitä, mitä tässä kuvassa tapahtuu.

Oletko aina halunnut tietää, mikä on ”kännipersoonallisuutesi”. Tee testi: 

 

Juontaja Anni Hautala teki uuden aluevaltauksen – nyt hän on myös ruokakirjailija.

Anni Hautalan Ruokakirjaa juhlisti eilen iso joukko suosikkijuontajan läheisiä. Annin avopuoliso, stand up -koomikko Niko Kivelä kertoo, että he maistoivat koko uusioperheeseen voimin kirjan kehittelyvaiheessa kaikki sen reseptit.

– Olen hirvittävän ylpeä Annista. Luin yöllä kirjan kannesta kanteen. Nauroin myös monessa kohtaa, koska tekstit olivat niin Annin kuuloisia. Arvostan Annin aitoutta ja luottoa itseensä.

”Haluaisin, että kaikki ovat aina hyvällä tuulella, mikä on tietenkin mahdottomuus.”

 Anni tekee suurimman osan perheen ruuista.

– Hän on todella otettu, jos laitan kotona ruokaa. Minä taas yritän koko ajan naurattaa perhettä, se on rankinta minun kanssani elämisessä. Haluaisin, että kaikki ovat aina hyvällä tuulella, mikä on tietenkin mahdottomuus, kovalla tahdilla stand up -keikkoja tekevä Niko sanoo.

Viime vuodet useita tv-ohjelmia juontanut Anni pitää puolestaan kevään taukoa tv-töistä ja keskittyy Aamulypsyn juontamiseen sekä perheeseen.

– Haaveilen, että voisin sitten tehdä viikonloppuisin enemmän fine dining -ruokia perheelle. Aika usein kiireessä päädyn siihen jauhelihakastikkeeseen, jota kaikki syövät mielellään.

”Pelkään, että iskeekö minuun festarimasennus, kun kukaan ei ole koko ajan meikkaamassa minua kuvauskuntoon.”

Ensi viikolla nähtävä Idolsin finaalijakso on Annin viimeinen tv-työ hetkeen.

– Odotan innolla, että kaikki ylimääräiset työt jäävät hetkeksi pois. Toisaalta pelkään, että iskeekö minuun festarimasennus, kun kukaan ei ole koko ajan meikkaamassa minua kuvauskuntoon.

 Niko ja Anni eivät juuri ole kommentoineet aikaisemmin yhteiselämäänsä. Avoliitossa asuva pari ei ole kihloissa.

– Se on varmaan aika paljon minusta kiinni, ei ole nytkään sormusta taskussa, Niko virnisti.