Töitä voi olla paljon ja tahti työpaikalla nopea, mutta se ei vielä tarkoita, että aivot siitä väsyisivät. Niin kauan kuin tunnet, että suoriudut työstäsi ja luotat siihen, että saat tarvittaessa apua, kaikki on hyvin.

Töitä voi olla paljon ja tahti työpaikalla nopea, mutta se ei vielä tarkoita, että aivot siitä väsyisivät. Niin kauan kuin tunnet, että suoriudut työstäsi ja luotat siihen, että saat tarvittaessa apua, kaikki on hyvin.

Sen sijaan mieleen iskevä epäusko on kuluttavaa. Ehdinkö? Tulikohan tästä riittävän hyvä? Epävarmuuden tunne saa aikaan lihasjännitystä, jota ei välttämättä itse edes huomaa. 
Ahdistavan stressin aiheuttama vireystila huijaa aivoja. Pääkoppamme luulee, että uudenlainen tunne kuuluu asiaan, mistä johtuen meidän on vaikea huomata uupumuksen oireita.
Pääsärky, migreeni, lihaskireys, erilaiset vatsaoireet ja infektiokierre ovat merkkejä, joiden ilmaantuessa kannattaa höllätä. Myös unihäiriöt, ärtymys ja väsymys kertovat, että kaikki ei ole kunnossa. Voi vain tuntua siltä kuin ei olisi ihan oma itsensä.
Mitä sitten voi tehdä, jos uupumus uhkaa? Esimiehelle on hyvä kertoa, jos työmäärä on kohtuuton. Myös ei-sanan sanomista on syytä harjoitella. ”Ei, en ehdi nyt.” ”Ei, minulla on nyt muuta, kiireellisempää tekemistä.”  Työterveyslääkärikin auttaa. 

Koordinoiva työterveyslääkäri Heini Ahveninen Terveystalolta puhui aivojen ylikuormittumisesta Brain@Work -seminaarissa Helsingissä 7.9

 Teksti Marja-Liisa Husso Kuva Riina Paakkinen