Suzuki Splashilla on hauska ajaa, mutta hauskinta siinä on silti hinta.
Suzuki Splashilla on hauska ajaa, mutta hauskinta siinä on silti hinta.

Aika suosii pikkuautoja. Kysyntään vastaa myös Suzuki Splash, joka osoittautui pirteäksi tuttavuudeksi.

Harva työn ja kodin väliä ajava tarvitsee oikeasti isoa autoa. Suzuki Splash näytti kyntensä näppäränä kaupunkimenijänä, joka pyöri ketterästi Helsingin tukkoisilla kaduilla.

Splash näyttää hieman pieneltä tila-autolta pystyperän, kulmiin sijoitettujen renkaiden ja korkealla olevien penkkien ansiosta. Koska uutuudessa istuu tavallista korkeammalla, näkyvyys on hyvä ja autoon istahtaminen ja sieltä poistuminen käyvät helposti.

Mittaristo ja hallintalaitteet ovat selkeät. Kojelaudan päälle sijoitettu kierroslukumittari henkii retroa. Vaihdekeppi on hyvin käden ulottuvilla, ja vaihteet loksahtavat paikoilleen napakasti.

Kuskille ja seuralaiselle on runsaasti tilaa ja kaveritkin mahtuvat takapenkille. Takakontin tila ei päätä huimaa, mutta se täyttää varmasti kohderyhmänsä tarpeet. Tila kasvaa takapenkit kääntämällä. Pikkutavaroille löytyy runsaasti lokeroita.

Splashilla on hauska ajaa, mutta hauskinta uutuudessa on hinta. Koeajossa ollut 1,0 litran moottorilla varustettu malli irtoaa 12 900 eurolla. Hinnalla saa ilmastoinnin, istuinlämmittimet, ajotietokoneen ja radio/CD-soittimen.

Moottorissa riittää puhtia perusajoon, ja pärjää Splash tarvittaessa pidemmilläkin matkoilla.

Suzuki Splash

- 1,0 GLS

- Hinta 12 900 €

- Keskikulutus 5 l/ 100 km

- Teho 65 hv

- Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,7 s

- Huippunopeus 160 km/h

- CO2 -päästöt120 g/km