Uuden Ford Fiestan urheilullisuus ei jää vain ulkokuoreen.
Uuden Ford Fiestan urheilullisuus ei jää vain ulkokuoreen.

Uusi pikkuauto on vetävännäköinen ja nuorekas menopeli. Bensankulutusta ja päästöjä on hilattu pienemmiksi, ja tarjolla on myös ekomalli.

Uusi Ford Fiesta on pikkuautoksi harvinaisen vetävännäköinen. Värivalikoima on erottuva ja muotoilu nuorekkaan sporttinen.

Urheilullisuus ei jää vain ulkokuoreen. Moottorit ovat suorituskykyisempiä, vaikka samalla bensankulutusta ja päästöjä on hilattu pienemmiksi. Tämän huomasi myös Tuulilasi-lehti, joka valitsi Fiestan Vuoden 2009 autoksi Suomessa.

Hyppy ratin taakse ei tuota pettymystä. Fiesta on hyvä ajettava. Auto esiteltiin Italian kumpuilevissa maisemissa, ja koeajoreitille oli valittu myös varsin kuoppaisia pikkuteitä. Jousitus toimi, auto kulki pehmeästi ja totteli ohjausta tunnontarkasti.

Ford on nikkaroinut Fiestaan täysin sähkötoimisen ohjaustehostimen. Se eroaa hydraulisesta siten, että tehostin aktivoituu vain tarvittaessa, mikä vähentää polttoainekuluja.

Tavaratila on pikkuautoksi mukavan kokoinen. Näppärä toiminto on korkiton tankkausaukko, joka estää yhden autoilun riesan, väärän polttoaineen tankkauksen. Aukossa on tunnistin, jonka saa avatuksi vain oikeanlaisella tankkauspistoolilla.

Moottorivaihtoehtoja Fiestassa on viisi: kolme bensiini- ja kaksi dieselkäyttöistä. Mallistoon kuuluu myös 1,6-litraisella dieselillä varustettu ekomalli Econetic. Sen kulutus jää 3,7 litraan satasella ja hiilidioksidipäästöt 98 grammaan kilometrillä eli nippa nappa alle maagisen sadan gramman.

Ford Fiesta 1,25 Trend

- Hinta 14 652 €

- Keskikulutus 5,7 l/100 km

- Teho 82 hv

- Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s

- Huippunopeus 168 km/h

- CO2 –päästöt 133 g/km