Hyvä terveys
Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Ei niin hyvää ettei huonoakin. Terveellisinä pidetyt ravintolisät voivat olla tarpeellisia, harmittomia tai jopa haitallisia.

Kun voi hapettuu, se härskiintyy. Liika happi tekee samaa kehossa: vapaat happiradikaalit vanhentavat solujamme ja ovat syyllisiä niin syövissä kuin sydäntaudeissa.

Happiradikaalit eivät kuitenkaan ole pelkkiä pahiksia, vaan elimistömme tarvitsee niitä.

– Elimistön korjauspakki eli kantasolut alkavat toimia vasta happiradikaalien ärsyttämänä, professori Anu Wartiovaara Helsingin yliopistosta kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jotta solut eivät vanhenisi liian nopeasti, antioksidantit jarruttavat happiradikaalien toimintaa. Antioksidantteja ovat monet vitamiinit ja flavonoidit. Solut tekevät antioksidantteja itse ja niitä saa myös ruoasta. Sen lisäksi yhä useampi ottaa niitä lisäravinnepillereinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Antioksidanttivalmisteita myydään, vaikka niiden varsinaista tehoa tai haittoja ei tunneta.

Professori Anu Wartiovaaran mukaan purkkivitamiineista ja antioksidanttilisistä voi olla haittaa. Esimerkiksi A- ja E-vitamiinitutkimuksissa on havaittu, että suurena annoksena yksittäinen aine voi suojata toista kudosta mutta jopa tuhota toisia soluja.

Antioksidanttivalmisteiden haitat näkyvät arjessakin. Treeni menee hukkaan, jos pillereitä napsii liikaa, sillä lihaskaan ei kasva ilman happiradikaaleja.

Antioksidanttivalmisteita markkinoidaan suurilla terveyslupauksilla. Muun muassa ubikinonin väitetään suojaavan jopa Parkinsonin taudilta. Siksi siitä on kehitetty suurina pitoisuuksina kudoksiin pääseviä muotoja (esim. MitoQ), mutta sillä voi olla yllättäviä haittoja:

– Sellaiset annokset MitoQ:ta, jotka hyödyttävät kudosten toimintaa, voivat tappaa kantasolut. Erityisesti hermoston kantasolut ovat herkkiä MitoQ:lle, Anu Wartiovaara sanoo.

Antioksidantit, joita monet vitamiini- ja lisäainevalmisteet sisältävät, eivät tee siis enää hyvää, jos niitä saa liikaa.

– Terve ihminen, joka syö monipuolisesti, saa kaiken tarvitsemansa ravinnosta. Hän ei tarvitse purkkivitamiineja tai antioksidanttilisiä. Ne ovat jopa haitallisia, Anu Wartiovaara sanoo.

Näin saat terveydelle tärkeät antioksidantit turvallisesti

  • E-VITAMIINIA on täysjyväviljassa, pähkinöissä ja rasvaisissa hedelmissä, kuten avokadossa. Vitamiini estää tyydyttämättömien rasvahappojen hapettumista, joten niistä saa suojaa sydämelleen ja verisuonilleen.
  • A-VITAMIININ ESIASTEET eli karotenoidit suojaavat kasvien ja ihmisten soluja ulkoisilta hyökkäyksiltä. Niitä on lehtivihanneksissa, oransseissa ja punaisissa kasviksissa sekä hedelmissä ja marjoissa.
  • C-VITAMIINIA saa tuoreista vihanneksista ja hedelmistä. Hapetusstressiltä suojelun lisäksi yksi sen tärkeistä tehtävistä on varmistaa raudan imeytyminen elimistössä.
  • FLAVONOIDIT, joita on paljon marjoissa, hedelmissä, manteleissa ja pähkinöissä, estävät ravinnon pilaantumista ja solujemme vanhenemista.

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille ja oireille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän seleeniä, jodia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomen väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia, rautaa ja seleeniä.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Raudan ja D-vitamiinin puutostilan oireet sekoitetaan usein masennukseen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, joten vaadi näiden mittaus. ÄLÄ syö rautaa ilman todettua raudan puutosta ja varastoraudan (ferritiini) seurantaa.

Näiden kuukausihinnaksi tulee alle 10 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä. Myös ravintoainepuutoksista johtuvia oireita ja sairauksia hoidetaan yleensä lievittämällä oireita haitallisilla lääkkeillä, kun pitäisi hoitaa oireen syytä. Elämme 2000-lukua ja sairauksien hoito on monesti kuin keskiajalta.

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa. 

Toki lääketiede on kehittynyt huimasti viimeisen 100 vuoden aikana ja moni sairaus joka ennen tappoi, pystytään tänä päivänä ehkäisemään tai parantamaan.

Suomessa äidinmaidon korvikkeissa ja lasten eineksissä käytetään ravintolisiä. Tässä esimerkissä äidinmaidonkorvikkeen tuotesisältö:

Hera (tuore maito), vesi, maito, laktoosi (maito), rypsiöljy, auringonkukkaöljy, Mortierella alpina -öljy, kalaöljy, emulgointiaine (auringonkukkalesitiini), vitamiinit (A, D3, E, K, tiamiini, riboflaviini, niasiini, pantoteenihappo, B6, biotiini, foolihappo, C), kivennäisaineet (kalsium, kalium, natrium, rauta, sinkki, kupari, jodi, seleeni, mangaani), tauriini, inositoli, nukleotidit.

Näistä ravintolisiä (ihan samoja on monivitamiinissa tai erillissä valmisteissa esim. B-vitamiinivalmisteissa ja Omega-3 valmisteissa) ovat:

Kalaöljy, A, D3, E, K, tiamiini, riboflaviini, niasiini, pantoteenihappo, B6, biotiini, foolihappo, C, kalsium, kalium, natrium, rauta, sinkki, kupari, jodi, seleeni, mangaani.

Eli jos ravintolisät ovat haitallisia, niin meillä ei olisi yhtään elävää alle 1 vuotiasta vauvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla