Matalat kengät voivat pahentaa kantapääkipua. Kuva: Shutterstock
Matalat kengät voivat pahentaa kantapääkipua. Kuva: Shutterstock

Korkokengät saattavat olla matalia parempi valinta kantapääkivusta kärsivälle.

Jos olet koskaan kärsinyt kantapääkivusta, tiedät, että se estää romanttisen kävelyretken Pariisin-lomalla. Paljain jaloin kotona tallustellessa tuntuu, kuin joku tinttaisi lattiasta kivuliaasti suoraan kantapäähän.

Yleisin kivun syy on kantaluuhun kiinnittyvän jalkapohjan jännekalvon tulehdus eli plantaarifaskiitti. Terveyskirjaston mukaan kivun syy ei aina ole selvä, mutta monesti siihen liittyy kova, toistuva jalkapohjan rasitus, joka voi aiheutua esimerkiksi paljosta seisomisesta tai juoksemisesta.

Refinery29  kertoo, että ortopedi Ron Noy kehittää parhaillaan hoitoa vaivaan. Onneksi tohtorilla on jo nyt antaa vinkkejä kantapääkivusta selviämiseen.

Eroon kivusta

Huono uutinen on se, että plantaarifaskiitti voi parantua tuskallisen (kirjaimellisesti) hitaasti. Siitä eroon pääsemiseen saattaa kulua vuosikin.

Hyvä puoli sen sijaan on, ettei sairaalahoito ole useimmissa tapauksessa tarpeen. Jos vaiva on jatkunut pitkään tai on erityisen kivulias, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

Kotihoito on helppoa. Aluksi pitää venytellä, venytellä... ja venytellä.

Tohtory Noy suosittelee 30 sekunnin venytyksiä viidesti päivässä. Jalkaterääkin voi venyttää, mutta tärkeämpää on keskittyä pohkeeseen. Kuvalliset, lääkärin suosittelemat venyttelyohjeet löydät täältä.

Lisäksi: matalia kenkiä pitäisi välttää! Koroissa paino siirtyy luonnollisesti enemmän varpaille, joten kipukin lievittyy. Liioittelulle korkojen korkeudessa ei kuitenkaan ole tarvetta.

Kipua ja tulehdusta voi yrittää myös lievittää rullailemalla tennispalloa tai pientä pullollista jäädytettyä vettä jalkapohjan alla. Hyvä liike jalkapohjan vetreyttämiseen on myös pyyhkeen tai liinan nostaminen lattialta varpaita koukistamalla. Myös pohjallisista ja nukkumatuesta jalalle voi olla hyötyä.

Mikäli kotikonstit eivät tehoa, apua voi joutua hakemaan lääkärin laittamista kortisonipiikeistä tai leikkauksesta.

Ei enää ikinä

Kun kivusta sitten joskus pääsee eroon, siihen ei halua palata. Tai jos syksyinen juoksuharrastus on alkanut lupaavasti, kannattaa harkita ennaltaehkäisyä.

Ja sehän hoituu venyttelemällä jalkaterän ja pohkeen lihaksia. Venytellä kannattaa erityisesti kuntoilun tai pitkän seisomisen jälkeen. Yllättävät muutokset painossa tai urheilutottumuksissa voivat aiheuttaa oireita kantapäässä.

Juoksijoiden ja kuntoilijoiden pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että kengät ovat hyvät. Ostoksilla kannattaa konsultoida ammattilaista. Muista myös lepopäivät urheilusta! Juokseminen on jalkaystävällisempää pehmeillä alustoilla, kuten metsässä ja pururadoilla. Lajeja kannattaa  vaihdella säännöllisesti.

Hyvät kengät ovat olennaiset niin kuntoillessa kuin muulloinkin. Erikoispohjalliset voivat auttaa, jos terveyskengät eivät houkuttele. Myös paljain jaloin kävely voi kipeyttää kantapään, joten kotona saattaa olla parempi kulkea tohveleissa tai vastaavissa.

Lue myös:

Tyyli-ikonit näyttävät mallia: Birkenstock-terveyssandaalit ovatkin muotia!

Kenkäsuunnittelija vinkkaa: näin onnistut ostoksilla

Korkkarit voivat olla myös mukavat! Toimitus paljastaa suosikkinsa