Kakista ulos vaan! Tunteissa kieriskely, niin sanottu rakentava rypeminen, on nimittäin terveellistä. Kuva: Shutterstock
Kakista ulos vaan! Tunteissa kieriskely, niin sanottu rakentava rypeminen, on nimittäin terveellistä. Kuva: Shutterstock

Kielteisiä tunteita ei kannata haudata sisälleen, vaan ulvoa ne ulos vaikka kylpyammeessa. Tunteissa kieriskely, niin sanottu rakentava rypeminen, on terveellistä.

Tämän me herkkäitkuiset olemme tienneet jo kauan: vollottamisella on kiistatta etunsa. Silti olemme häpeilleet taipumustamme, pelänneet, että meitä pidetään herkkänahkaisina tai hysteerikkoina. Nyt viimeistään on aika lopettaa noloilu ja sallia itselleen sekä muille kollotus.

Räkä poskella ulvominen nimittäin helpottaa. Tulee kevyempi olo, puhdistunut. Näin todistaa myös brittilehti Daily Mail, joka kertoo yhdysvaltalaispsykologi Tina Gilbertsonin kehittelemästä Constructive Wallowing -metodista. Vapaasti suomennettuna Rakentava rypeminen tarkoittaa sitä, että surkeissa fiiliksissä vellominen kannattaa, sillä se parantaa.

Vellominen keventää mieltä, vähentää stressiä ja on avain parempiin ihmissuhteisiin, terveyteen, itsetuntoon ja onnellisuuteen, sanoo metodin äiti. Hän keksi sen etsiessään terapiaa omaan masennukseensa tajuttuaan, että oli aina pitänyt negatiiviset tunteensa sisällään. Lapsenakaan kukaan ei ollut rohkaissut häntä itkemään pahaa mieltä pois, vaan aina oli kehotettu olemaan reipas.

Gilbertson neuvoo tuoreessa Constructive Wallowing -kirjassaan kokeilemaan rakentavaa rypemistä ainakin viikon tai kaksi. Etsi hiljainen paikka, kuten makuuhuone tai kylpyamme, ja yritä asettua aloillesi vähintään tunniksi. Sulje kännykkäsi. Varaa nenäliinoja.  Hengitä syvään vähintään kymmenen kertaa ja rentoudu. Sitten keskity tuntemuksiisi ja tunteisiisi seuraavien viiden askeleen mukaisesti:

1. Kerro itsellesi tilanne. Esimerkiksi: Ystävä on pettänyt sinut tai joku muu on pahoittanut mielesi puheillaan.

2. Tunnista omat tunteesi ja yritä sanallistaa ne. Kuten: Tunnen itseni nöyryytetyksi.

3. Hylkää itsekritiikki. Kateus, pettymys, suuttumus ja muut negatiiviset tunteet eivät tarkoita, että olet kateellinen, katkera ja heikko ihminen. Hyvätkin ihmiset tuntevat ikäviä tunteita. Et ole liian herkkä. Sinulla on oikeus tunteisiisi.

4. Yritä ymmärtää itseäsi. Esimerkiksi: On ihan okei, että olisit halunnut ylennyksen tai palkankorotuksen, jonka kollegasi sai.

5. Fiilistele ja vello rauhassa. Vain istu tunteesi kanssa, itke sen tähden, puhu itsellesi siitä, halaa tai nuiji tyynyä – mitä tahansa koet tarvitsevasi.

Lue myös:

Itkeminen on nykyaikaa – katso mallia miesurheilijoilta

Jukka Rasila: "Minulta tulee itku hirveän herkästi"