Luomuliikunnaksi lasketaan kaikki arkiaktiivisuus. Kuva: Shutterstock
Luomuliikunnaksi lasketaan kaikki arkiaktiivisuus. Kuva: Shutterstock

Viime aikoina termi luomuliikunta on alkanut kuulua muuallakin kuin kuntogurujen puheissa, mutta mitä se oikeastaan on?

Kun istuu tuoliin tai nousee siitä ylös, lihakset aktivoituvat ilman, että sitä tulee edes ajatelleeksi. Samoin silloin, kun lähtee kävellen lounaalle työpaikkaruokalaan, ja ehkä jopa valitsee hissin sijaan portaat. Kumpaakin voi kutsua luomuliikunnaksi.

– Lihasten aktivoituminen on kehon normaalin ja luonnollisen toiminnan edellytys, selittää liikuntafysiologi ja väitöskirjatutkija Arto Pesola Jyväskylän yliopistosta. Hän tutkii istumisen haittoja sekä terveyden edistämistä arkiaktiivisuuden avulla ja on kirjoittanut Luomuliikunnan vallankumous -kirjan (Fitra).

Istumisen terveyshaitoista tiedetään koko ajan enemmän, ja ajatus luomuliikunnan taustalla onkin, että istuminen ja makoilu vähenisivät. Luomuliikunnalla tarkoitetaan kaikkea tekemistä, jossa lihakset aktivoituvat edes vähän. Se voi olla joko tietoista tai tiedostamatonta, esimerkiksi seisoen työskentelyä, kävelyä, siivousta, lumen luontia tai koiran lenkitystä... Kaikki käy, kunhan lihakset pääsevät töihin.

Mutta hetkonen, ihan kuin tämä olisi kuultu ennenkin. Miten luomuliikunta eroaa esimerkiksi vanhasta kunnon hyötyliikunnasta? Ei oikeastaan mitenkään, termi on vain vähän mediaseksikkäämpi nyt, kun luomu on jokaisen huulilla.

– Luomuliikunta mahtuu samaan koriin kuin hyöty- ja arkiliikuntakin, Arto Pesola myöntää.

Pieniä päätöksiä

Harva onnistuu liikkumaan vahingossa tarpeeksi, koska elinympäristömme on muokkautunut sellaiseksi, että se kannustaa passiivisuuteen. Liikunnallisempi elämäntapa vaatii usein pieniä muutoksia ja päätöksiä.

Luomuliikunnan ideana on hyödyntää kaikki tilaisuudet, jotka antavat mahdollisuuden fyysiselle aktiivisuudelle. Jos töitä voi tehdä istumisen sijaan seisten, jälkimmäisen valitseminen on aika pieni päätös. Kuntosalille lähteminen sen sijaan vaatii, että sille varaa erikseen aikaa. Liikkumisen kynnys myös madaltuu, kun arkiaktiivisuus ratkaisee urheilun ja kuntoliikunnan vaikeimmalta tuntuvan haasteen: lähtemisen.

Arto Pesola haluaa ihmisten kiinnittävän huomiota arkiaktiivisuuteen, mutta hän kannustaa myös kuntoliikuntaan.

– Kunnon kasvattaminen vaatii, että välillä hengästyy ja laittaa nykyisen kuntonsa koetukselle. Monelle liikunta on myös hetki, jolloin pääsee irrottautumaan arjesta.

Lue myös:

Haluatko pyöreämmät pakarat? Vaihda tämä istuma-asento heti

Onko selkäsi kipeä istumatyöstä? 10 vinkkiä, joilla parannat asentoasi

Istutko itsesi sairaaksi?