Miten olla omaperäinen? Kuva: Shutterstock
Miten olla omaperäinen? Kuva: Shutterstock

... ja hylkää ne myös työhakemusta tai CV:tä tehdessäsi.

Mitenkäs sitä kuvailisi itseään mahdollisille työnantajille? – No, ensinnäkin olen sellainen motivoitunut ja luova tekijä, joka suhtautuu tekemäänsä työhön intohimoisesti.

VÄÄRIN!

Vaikka väittämä olisi totta, se ei silti tarkoita, että kyseisiä sanoja kannattaisi rustata omaan LinkedIn-profiiliinsa tai työhakemukseensa.

Jokainen haluaa vaikuttaa mahdollisten tulevien työnantajien silmissä todelliselta herkkupalalta. Muista kuitenkin, että vaikka työnantajat etsisivätkin riveihinsä motivoituneita, intohimoisia ja luovia ihmisiä, ylikäytettyjen ilmaisujen toistelemisesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

– Tyypillisimmistä ilmaisuista kannattaa pysytellä kaukana, koska ne saavat sinut vaikuttamaan samalta kuin kaikki muutkin. Mitä enemmän samoja sanoja käytetään, sitä pienemmäksi niiden merkitys käy, sanoo LinkedIn:in yritysviestinnästä vastaava johtaja Catherine Fisher.

Ja juuri sanat motivoitunut, intohimoinen ja luova ovat ne kaikkein kuluneimmat. Siksi Fisherin mukaan kannattaa ennemmin osoittaa olevansa motivoitunut kuin sanoa olevansa motivoitunut.

– Liitä mukaan työnäytteitä ja kerro esimerkiksi, että ne ovat kampanjoita, joiden parissa olet työskennellyt ja joista olet erityisen innoissani. Se kertoo huomattavasti tehokkaammin siitä, että olet motivoitunut, kuin se, että kirjoitat olevasi motivoitunut.

Kuvien käyttöön ja profiilin visuaalisuuteen kannattaa Fisherin mielestä panostaa.

– Rekrytoijan silmin katsottuna hakijat vaikuttavat helposti yhtä päteviltä ja muutenkin samanlaisilta. Sellaiset hakijat erottuvat, jotka pystyvät osoittamaan, miten tuottavaa heidän työnsä on ollut. Esittele siis töitäsi, sillä se saa profiilisi erottumaan joukosta ja rekrytoijat kiinnostumaan sinusta.

Mieti siis tarkkaan ennen kuin käytät näitä kymmentä, LinkedInin mukaan yleisimmin profiileissa käytettyä sanaa:

1. Motivated (motivoitunut)
2. Passionate (intohimoinen)
3. Creative (luova)
4. Driven (tarmokas)
5. Extensive experience (laaja kokemuspohja)
6. Responsible (vastuullinen)
7. Strategic (strateginen)
8. Track record (saavutukset)
9. Organizational (järjestelmällinen)
10. Expert (asiantuntija)

Lähde: Fast Company

Arttu Wiskarin mukaan pienet arjen muutokset ovat tärkeimpiä. 

Laulaja Arttu Wiskari on tehnyt vuoden ajan muutoksia hyvinvointiinsa.

– Aloitin pienten muutosten tekemisen viime vuoden alussa. Aloin liikkua ja katsoa ruokavaliossa pieniä juttuja. Kesän söin ja join miten halusin ja olin ihan puhki.

Syksyn alussa laulaja aloitti tipattoman ja aloitti treenaamaani personal trainerin kanssa.

– Neljän kuukauden tipaton oli iso muutos, ja sen aikana tein lisää pieniä muutoksia. Kun ne oli hallussa, päätin tipattoman häämatkamme ajaksi, viime kesänä lastensa äidin kanssa avioitunut Arttu kertoo.

”Kaikki perheenäidit tietävät, miten vaikea säännöllisten liikunta-aikojen järjestäminen on.”

Arkisin Arttu tekee musiikkia ja hoitaa 2- ja 4-vuotiata lapsia kotona. Viikonloput hän keikkailee.

– En ole oikein ikinä lomalla. Kaikki perheenäidit tietävät, miten vaikea säännöllisten liikunta-aikojen järjestäminen on. Joskus pitää mennä salille aamulla, joskus illalla. Saatan usein mennä salille vasta yhdeksältä. Se, että jaksaa raahautua sinne, on pääjuttu. En aseta itselleni mitään älyttömiä tavotteita, jotka saavutettua repsahdan. 

Arttu ei seuraa tarkasti kilojen tippumista, vaan yrittää vaalia pieniä muutoksia arjessaan.

– Eilen tehtiin kotona taas terveellistä safkaa. Paistoimme kasviksia, pinaattia ja lihaa.

Keikkalavojen lisäksi Wiskari nähdään Supermarsu-elokuvassa, joka saa ensi-iltansa ensiviikolla. Laulaja pitää päähenkilö Emilian isäpuolen Pertin roolia lähes luonneroolina.

– Pertissä on noin puolet Arttu Wiskaria. Vähän hömelömpi versio meikäläisestä se on.

 

Seitsemän sinkkumiestä ja -naista muuttaa kahdeksaksi viikoksi saman katon alle. Tavoitteena on tietysti löytää Se Oikea. Vaikka väkisin.

IS TV-LEHTI:  Spouse House on talo, jonne kutsutaan seitsemän naista ja seitsemän miestä avioitumaan. Kihlat ja häät ovat tavoite, joka houkuttelee naimahaluisia paikalle tositarkoituksella.

Tämä realitysarja on hivenen inhimillisempi kuin Ensitreffit alttarilla, sillä tutustumiseen on aikaa 8 viikkoa.

Siihen inhimillisyys loppuukin. Kosiminen on nimittäin pakollista tai joku saa talosta potkut.

Mitä pidempään talossa majailee ja altistuu kolmio- ja neliödraamoille, sitä vaikeampaa on haluta kenenkään kanssa naimisiin.

Toisaalta aidot tunteet palkitaan! Jos kaikesta huolimatta lempi leiskuu, on televisioshow läpikotainen testi rakkaudelle.

Tosi-tv:n tapaan ohjelmaa on tekemässä joukko ”asiantuntijoita”. On psykologia ja tunneterapeuttia, ja itse sinkut on poimittu mukaan huolellisella käsityöllä ja tieteellisiin todennäköisyyslaskelmiin pohjautuvilla match-menetelmillä.

”Kun menimme deittini kanssa ravintolaan, kamerat kuvasivat ja kaikki tuijottivat. Se oli kamalaa!”

Suhteiden pysyvyyttä helpotetaan myös sillä, että Los Angelesissa kuvatun sarjan kaikki sinkut ovat kotoisin samalta seudulta – tällä kaudella Chigacosta.

Ensimmäisessä jaksossa tutustutaan ja jo ihastutaankin. Sinkut ovat keskimäärin 30-vuotiaita, hyvissä ammateissa ja tarpeeksi hyvän näköisiä, jotta kukin saisi tasaisesti huomiota. Mukana on totta kai myös ärsyttäviä henkilöitä.

Ei paljasteta, kuinka kävi palomies Jimmy Breretonille, yhdelle lemmentalon asukkaista, mutta jälkeenpäin hän on kuvaillut talon tunnelmaa hyvin stressaavaksi.

– Kamerat olivat vieressä koko ajan, samoin mikrofonit. Emme saaneet käyttää puhelinta tai internetiä. Kun menimme deittini kanssa ravintolaan, kamerat kuvasivat ja kaikki tuijottivat. Se oli kamalaa!

Salamarakkauden talo, Frii pe klo 20.00