Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Stressaako? Ei ihme, jos elinympäristö on täynnä stressitekijöitä. Hankkiudu niistä eroon yksi kerrallaan.

Käytännön stressinehkäisy perustuu pitkälti ennaltaehkäisyyn; tukkaa ei tarvitse repiä päästä, jos tärkeimmillä tavaroilla on omat paikkansa (ja ne myös palautetaan niihin käytön jälkeen) eikä auton bensatankkia päästä koskaan typötyhjäksi. The Happiness Project -kirjan kirjoittaja Gretchen Rubin on haka hoitamaan asiat niin, ettei elämään koidu ylimääräistä stressiä. Hän jakoi vinkkinsä Real Simple -sivustolle. Ottakaamme oppia.

Älä pukeudu epämukaviin vaatteisiin tai hiertäviin kenkiin. Tämä on hyvä! Mikään ei tee olosta tukalampaa ja pinnasta kireämpää kuin tietää, että edessä on pitkä päivä ja nyt jo puristaa ja kiristää jostain.

Pidä aina vähän käteistä jemmassa. Kortilla voi maksaa jo lähes kaikkialla, mutta käteisestä ei ole haittaakaan – seteleitä ja kolikoita tarvitaan yleensä vain silloin, kun niitä ei satu olemaan mukana. Paniikkiryntäys bussipysäkiltä pankkiautomaatille saa hermot vain entistäkin kireämmälle.

Älä päästä itseäsi liian nälkäiseksi. Painonhallinnan lisäksi tällä neuvolla pelastetaan myös parisuhteita. Nälkäkiukuissaan tulee helposti sanottua asioita, joita katuu jo ennen ensimmäistä haarukallista. Välipalapatukka tai pähkinäsekoitus laukussa ei paina paljon, mutta nostaa verensokeria juuri sopivasti.

Pidä laukussa mukana hattua, sateenvarjoa, laastareita ja särkylääkettä. Kaikki nyt vain on helpompaa, kun tarpeelliset tavarat ovat mukana silloin, kun niitä tarvitaan. Bonusvinkki: syö se särkylääke, kun johonkin koskee, äläkä odota, että kipu paranisi valittamalla.

Mene sänkyyn puoli tuntia aiemmin ja herää 20 minuuttia aiemmin. Levännyt keho ja rauhassa hoidetut aamutoimet tekevät päivästä paremman.