Se on ihana, punainen ja siinä on vilkut, sähköinen tööt-ääni ja tavaratila, johon saa käsilaukun, Sanna Stellan kehuu sähköpyöräänsä. Kuvat: Sanna Stellan/Sakari Majantie
Se on ihana, punainen ja siinä on vilkut, sähköinen tööt-ääni ja tavaratila, johon saa käsilaukun, Sanna Stellan kehuu sähköpyöräänsä. Kuvat: Sanna Stellan/Sakari Majantie

Nyt mielestä pois kaikki vanhat mielikuvat sähköisistä pyöristä. Hyvännäköiset menopelit tulevat vauhdilla Suomenkin teille. Näyttelijä Sanna Stellan tietää miksi.

Näyttelijä, tv-juontaja ja käsikirjoittaja Sanna Stellan, 39, on viikon ajan ollut onnellinen sähköpyörän omistaja. Fillarin Sanna sai vähän etuajassa 40-vuotislahjaksi mieheltään.

– Se on ihana, punainen ja siinä on vilkut, sähköinen tööt-ääni ja tavaratila, johon saa käsilaukun. Poikani antoi sille nimeksi Liinin, Sanna hehkuttaa Huuto.netistä löytynyttä ajokkiaan.

Sanna valitsi sähköpyörän käytännön syistä.

– Sähköpyörällä ajaessani saan myötätuulen. Jos olen menossa palaveriin tai kuvauksiin survon kaasua ja saavun paikalle freshinä ilman jälkihikeä, mitä nyt tukka on kypärän alla lätistynyt, Sanna kertoo.

Kotimatkan taas voi käyttää kuntoiluun, kun napsauttaa moottorin pois päältä. Sanna kertoo fillaroivansa päivästä riippuen 10–20 kilometriä.

– Totta kai sähköä kuluu, mutta sähköpyörä on kuitenkin ekologisempi vaihtoehto kuin auto, Sanna sanoo.

Sannan perheessä sähköpyörä ei ole mikään uusi juttu. Tavaroita ja lapsia on roudattu sähkökäyttöisellä Christiania-pyörällä jo viisi vuotta.

– Silloin ajattelin, että sähköavusteiset pyörät eivät ole hyväkuntoisen ihmisen juttu, että kyllähän minä nyt itse jaksan polkea pyörääni. Mutta hyvä, että mieheni puhui minut ympäri: laatikossa voi kuskata 100 kiloa tavaraa, omien kahden lisäksi kyytiin mahtuu tarvittaessa kolmas lapsi.

Ei ihan vielä buumi

Sähköpyöriin erikoistuneen Electrobiken myyntipäällikkö Jami Jokisen mukaan työmatkalaiset ovatkin suurin sähköpyöräilijöiden joukko. Tyypillinen työmatka on 10–20 km suuntaansa. Pyörällä saa huristella korkeintaan 25km/h, joten parinkymmennen kilometrin matka taittuu alle tunnissa. 

Jokisen mukaan moni valitsee sähköpyörän paitsi eko- myös kustannussyistä.

– Jos perheessä on kaksi autoa, toisesta voidaan luopua, ja säästää auton hinta, polttoainekulut ja muut autoon liittyvät kustannukset, Jokinen sanoo.

Keski-Euroopassa sähköpyörät ovat jo tuttu näky liikenteessä. Suomessa niitä ostetaan joka vuosi enemmän, vaikkei mistään buumista vielä voikaan puhua. Jokisen mukaan kunnon menopelistä pitää olla valmis maksamaan lähemmäs 2000 euroa. Sen hintaluokan pyöriä myydään täällä noin tuhat vuodessa.

Lue myös:

Nerokas kikka hame päällä pyöräileville

3 x tyylikäs pyöräilykypärä

Malla Malmivaara: Pyörä on tyylikysymys