Sinä pystyt siihen – kunhan mietit, millaisia esteitä eteesi voi tulla. Kuva: Shutterstock
Sinä pystyt siihen – kunhan mietit, millaisia esteitä eteesi voi tulla. Kuva: Shutterstock

Haaveilun sijaan tavoitteisiin kannattaa suhtautua realistisesti.

Hyvin se menee, kun vaan pidät lipun korkealla ja luotat itseesi! Asioilla on tapana järjestyä!

Joopa joo. Positiivista ajattelua tuputetaan joka tuutista, mutta peruspessimistin mieltä lämmittävät näytöt siitä, että itse asiassa toiveiden ja unelmien ajattelu saattaa haitata niiden saavuttamista.


Science of Usin
mukaan se, että unelmissaan piehtarointiin käyttää paljon aikaa, johtaa todennäköisesti siihen, että homma myös jää haaveiluksi, eikä tavoitteiden saavuttamiseksi sitten teekään tarpeeksi töitä.

Psykologi Gabriele Oettingen on tutkinut tavoitteiden saavuttamista ja ajattelun vaikutusta siihen.
New York Timesissa
hän kirjoittaa tutkimuksestaan, jossa hän pyysi ylipainoisia, laihdutusohjelmaan ilmoittautuneita naisia kuvittelemaan erilaisia tulevaisuudennäkymiä. Toinen ryhmä ajatteli, miten he ovat laihtuneet ja saavuttaneet tavoitteensa, toista ryhmää pyydettiin kuvittelemaan tilanteita, joissa dieetistä luistaminen houkuttelisi.

Vuoden päästä katsottiin, miten naiset olivat pärjänneet laihdutusurakassaan. Tulokset olivat hämmentäviä: ne, jotka ajattelivat tulevasta kaikkein positiivisimmin, olivat laihtuneet kaikkein vähiten.

Miten niihin tavoitteisiinsa sitte pääsee? Esimerkiksi Gabrielen kehittelemän nelivaiheisen suunnitelman avulla. Hän esitteli sen hiljaittain
Psychology Podcastissa
. Tarvitsee vain muistaa neljä kirjainta: WOOP eli wish, outcome, obstacles ja plan.

1. Wish eli toive

Ota joku toiveistasi lähempään tutkailuun. Mitä todella haluat? Tavoite voi olla elämän mullistava uudenvuodenlupaus tai sitten jokin pienempi: pääasia, että se on konkreettinen ja todella haluat sitä. Se voi olla vaikka maratonin juokseminen tai kasvisten syömisen lisääminen. Tavoitteesta kannattaa muistuttaa itseään joka aamu.

2. Outcome eli lopputulos

Kun tavoite on kirkkaana mielessäsi, kysy itseltäsi: ”Jos tavoitteeni toteutuu, mikä on sen paras mahdollinen lopputulos?” Tässä vaiheessa saat vielä uppoutua haaveisiisi ja mukana saa olla ripaus positiivista ajatteluakin.

3. Obstacles eli esteet

Positiiviset haaveilijat lopettavat yleensä tässä vaiheessa. Onnistuakseen pitäisi kuitenkin palata unelmista takaisin maan pinnalle.

– Ajattele sitten, mitkä asiat estävät sinua saavuttamasta toivettasi, haluttua lopputulosta? Oettingen neuvoo.

4. Plan eli suunnitelma

–  Kun olet kuvitellut esteen, ymmärrät mitä tarvitaan, jotta pääset sen yli, Oettingen jatkaa.

Tässä vaiheessa tulisi tehdä suunnitelma. Jos este todella tulee vastaan, tiedät jo valmiiksi, kuinka toimia – ja pääset tyytyväisenä jatkamaan matkaasi kohti tavoitetta.

Sitten vain kohti onnistumisia. Woop woop!

Lue myös:


Etkö saa unta? Ajattelet vääriä asioita!


Tämä yksi asia kertoo, kestääkö avioliitto vai ei


Elastinen: ”Minulla on 2–3 huonoa päivää vuodessa”